وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعداد کاربران فعال پیام رسان های بومی به 15 میلیون نفر رسیده تاکید داشت که این پیام رسانها هنوز راه طولانی را برای کسب سهم بیشتری از بازار دارند.
محمدجواد آذری جهرمی در گفتوگوی خود با سایت خانه ملت درباره وضعیت امنیتی پیامرسانهای مجازی در کشور هم صحبت کرد و با اشاره به لایحه صیانت از دادههایی که در الکامپ امسال که تقدیم مجلس شد گفت:
«کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از وزارتخانه ارتباطات درخواست ارائه گزارشی از وضعیت امنیت فضای مجازی را داشت که در پی این درخواست از وضعیت امنیت و چارچوبهای سامانههای پیادهسازی شده برای دفاع سایبری در برابر هجمههای که وجود دارد گزارش مفصلی به این کمیسیون ارائه شد و براین اساس تعداد تهاجمات، میزان تهاجمات شناسایی و دفع شده، سامانهها و سازکارهای دیده شده از جمله مفاد این گزارش به شمار میآیند.»
وزیر ارتباطات باور دارد که طبق آخرین گزارش مرکز ملی فضای مجازی و بر اساس آمار مردادماه امسال، مجموع نصب فعال پیام رسانهای داخلی به 15 میلیون میرسد: « البته میان آنها فضای رقابتی ایجاد شده که این مسئله موجب رشد برخی و نزول برخی دیگر شده است، همچنین این پیامرسانها توانستهاند سهم بازار را در میان خود جا به جا کنند. با این وجود به نظر میرسد این پیامرسانها به لحاظ بازاریابی و حوزههای دیگر نیاز به تلاش بیشتری دارند و راه جدی برای کسب سهم بیشتر از بازار در پیش دارند.»
این آمار در حالی مطرح میشود که چندیست موضوع ریزش مخاطبین پیام رسانهای بومی هم مطرح شده و کاربران در فضای مجازی ادعای دیگری مبنی بر عدم موفقیت و عدم اعتمادسازی این اپلیکیشنها میدهند.
«برخی مشکلات به مسائل نرمافزاری و معماری طراحی آنها باز میگردد به همین دلیل برخی از اپلیکیشنها در حال تغییر مدلهای نرمافزاری خود هستند و ما نیز به دنبال ایجاد فضای مناسب برای رشد بیشتر آنها هستیم.»
با وجود ارائه آماری که جهرمی از آن صحبت به میان آورده، آمارهای دیگر همچونمرکز ایسپا و آمار دانشگاه تهران نشان میدهد که پیام رسان فیلتر شده تلگرام کم کم به دوران قبل از فیلترینگ خود از نظر بازدید و کاربر برمیگردد و این موارد نشان میدهد که راه طولانی داشتنی که وزیر ارتباطات از آن دم میزند، حقیقت دارد و پیام رسانهای بومی فعلا راههای پرچالش و درازی برای رسیدن به جایگاه خود را دارند،ضمن اینکه برخی از کارشناسان باور دارند رقابت میتواند منجر به بهتر شدن کیفیت و خدمات پیام رسانها شود و فیلترینگ مدلهای خارجی پیام رسان و اجبار کوچ کاربران، نتیجه جالبی به همراه نخواهد داشت.
در نهایت این زمان و کاربران هستند که آینده راه پیام رسانهای بومی را مشخص میکنند و باید دید که سرانجام این اپلیکیشنها چه خواهد شد.