برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت شصتودوم:
بازاریابی نوین
بازاریابی نوین، عملکردی سازمانی است که از طریق آن، ارزشهای محصول و سازمان به مشتریان، منتقل و ارتباط با مشتریان مدیریت میشود؛ به نحوی که سازمان و سهامدارانش نفع ببرند. از آنجایی که یک محصول برای یک بازار خاص تولید میشود، لذا فعالیتهای بازاریابی به اندازه تولید آن محصول حائز اهمیت هستند. ۵۰ درصد مبلغی که مصرفکننده نهایی برای یک کالا میپردازد در حقیقت فعالیتهای بازاریابی برای آن کالا است.
ممیزی بازاریابی
بررسی، ارزیابی و تحلیل دورهای و سیستماتیک ساختار، اهداف خرد و کلان، راهبردها، طرح اجرایی و نتایج آن را ممیزی بازاریابی میگویند. این بررسی منجر به اعتبارسنجی بازار برای بخش توسعه کسبوکار میشود.
(همچنین بخوانید: نگاهی بر مفاهیم بازار هدف برندها)
سیستم کنترل بازاریابی
به سیستمی گفته میشود که در آن برنامههای بازاریابی کنترل و بررسی میشود. سیستم کنترل بازاریابی، ضمن سنجش بهرهوری و سود حاصل توسط هر کدام از محصولات، مشتریان و بخشهای بازار، متغیرهای کلیدی همچون رضایت مشتریان را نیز میسنجد. در صورتی که یک محصول طبق انتظارات و برنامهریزیها پیش نرود، روشهای اصلاحی به منظور رسیدن به اهداف مورد نظر، به کار گرفته میشوند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده