وقتی به این حقیقت پی ببرید که شما تا ابد نمیتوانید کسبوکار خود را اداره کنید، باید برنامهای از پیش تعیینشده برای مواقع خروج از آن در نظر بگیرید.
نوپانا: اگر به روزهای اول تأسیس استارتآپ خود بازگردید، مطمئنا به یاد میآورید که هیچگاه قصد خروج از آن نداشتید. شما ایده بزرگی داشتید، مهارتی که هیچ فرد دیگر نداشت و امید به این داشتید که دنیا را تغییر دهید. اگر در آن زمان سرمایهگذاری از شما میپرسید که آیا قصد فروش کسبوکار خود را دارید، به او پاسخ میدادید تا زمانی که استارتآپ فروش دارد، آن را ترک نخواهید کرد.
میتوان گفت تقریبا تمام مؤسسان استارتآپ همین حس و حال را در ابتدای کار دارند؛ اما اداره کردن کسبوکار بسیار دشوار است و ساعتهای زیاد کاری، بیماریهای روحی و روانی و حتی دورشدن از خانواده، بخشی از عواقب آن هستند. احتمال دیگر برای ترک استارتآپ و شرکتی که بنا کردهاید، این است که بالاخره شما روزی بازنشسته میشود یا حتی فوت میکنید.
وقتی به این حقیقت پی ببرید که شما تا ابد نمیتوانید کسبوکار خود را اداره کنید، باید برنامهای از پیش تعیینشده برای مواقع خروج از آن در نظر بگیرید. در این مقاله، راهکارهایی معرفی میکنیم که شما را برای خروج از استارتآپ آماده میکنند.
۱- هیئت مدیران یا مشاوران را از همان روز اول تشکیل دهید
مطمئنا این کار برای شما که در مراحل اولیه و بوت استرپ استارتآپ هستید، دشوار است. شما نمیخواهید پیش از جذب سرمایهگذار فرد دیگری در تصمیمات دخالت کند یا مجبور باشید به کسی پاسخ دهید. در این شرایط، تشکیل دادن یک هیئت مشاور یا ناظر بسیار مفید است. این افراد قدرت رأی ندارند اما میتوانند در آینده به هیئت مدیره تبدیل شوند. این افراد را بهصورت تیم جمع کنید و امتیازاتی شبیه به هیئت مدیره به آنها بدهید تا ساختار مدیریتی استارتآپ از همان ابتدا شکل بگیرد. برنامههای ماهانه هیئت نظارت را تنظیم کنید و در این جلسات در مورد نقاط اساسی تمرکز برای پیشرفت کسبوکار بحث کنید.
۲- بهصورت ماهانه به سرمایهگذاران و هیئت مدیره گزارش دهید
یادداشت نقاط عطف مورد نظر در پیشرفت کسبوکار، بهاندازه تعهدی که به هیئت مدیره دارید مهم است. اگر اهداف و دستاوردهای خود را ننویسید، اثبات کردن اینکه به آنها دست پیدا کردهاید دشوار است.
برنامهای برای ارسال منظم گزارش به سرمایهگذاران و مدیران داشته باشید و در آن موفقیتهای خود را نسبت به ماه گذشته مقایسه کنید. علاوه بر آن، نقاط عطف ماه آینده و نیازهای خود را در آن یادداشت کنید. این کار نهتنها ذهن باز شما و آمادگی برای نظرات و انتقادات را به سرمایهگذاران نشان میدهد، بلکه مجموعهای از اسناد گزارشی در اختیار شما قرار میدهد که در آینده بسیار مفید خواهد بود.
۳- با رقبای خود دوست شوید
در هر صنعتی که فعالیت کنید، قطعا رقیبانی دارید. شرکت قبلی خودتان یا فعالان پیشگام صنعت، رقبای حتمی شما خواهند بود. بهعنوان یک ارزشآفرین، علاوه بر شناخت رقبا باید با آنها زمان بگذرانید. خودتان را به فعالان صنعت نشان دهید و در جلسات و گردهماییها شرکت کنید. به دنبال فرصتهایی برای سرمایهگذاری مشترک یا تشکیل گروههای تجارت صنعتی باشید.
اگر در آینده قصد تغییرات بنیادی یا ترک صنعت داشته باشید، رقبای شما اولین افرادی هستند که برای خرید داراییها اقدام میکنند. اگر موفق بشوید و آنها شکست بخورند نیز شما میتوانید داراییهای آنها را خریداری کنید. در هر دو حالت، ایجاد ارتباطات قوی با فعالان صنعت، شما را در خروج بینقص یاری خواهد کرد.
۴- به کارمندان خود سهام مالکیت پیشنهاد دهید
وقتی زمان برنامهریزی خروج فرامیرسد، در قدم اول به دنبال خریدار بالقوه هستیم. آمارها نشان میدهند اغلب، کارمندان یک شرکت آن را خریداری میکنند.
پیشنهاد سهام به کارمندان، وفاداری را در داخل شرکت رواج میدهد و به شما کمک میکند که تنوعی از خریداران آتی در اطراف خود داشته باشید. حتی اگر قصد فروش شرکت را هم نداشته باشید، ارائه سهام به کارمندان و برنامهریزی برای ترفیع آنها، اعتماد را در شرکت جاری میکند.
در نهایت، چه بخواهید شرکت را بفروشید و چه بخواهید تا بازنشستگی در آن باقی بمانید، این رفتارها در آینده به شما کمک خواهند کرد. موفقیت آتی شما میتواند استراحت با خیال راحت پس از ترک شرکت یا کنترل کردن آن با قدرت هرچه بیشتر باشد.
(همچنین ببینید: طرز تفکرهای غلط در مورد راهاندازی استارتآپ )