مزایا و معایب شخصیت کاریزماتیک برای یک مدیر
راهبردی و عملیاتی باشید؛ ۷.۵

مزایا و معایب شخصیت کاریزماتیک برای یک مدیر

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

مطالعات نشان می‌دهد کاریزمای بیش از حد، روی موفقیت تاثیر منفی می‌گذارد.

نوپانا: در مورد ویژگی‌های یک کارآفرین و مدیر بزرگ، زیاد گفته و نوشته‌اند. آنها شخصیتی کاریزماتیک دارند و دارای دید وسیع و توانایی ارتباط و حل مسئله بالایی هستند. شخصیت مدیر اهمیت بسیار بالایی دارد و کسی منکر این مسئله نیست، اما به تازگی در کشور بلژیک و دانشگاه گنت (Ghent)، پژوهشی انجام شده که برخی از پیش‌فرض‌های ذهنی ما را دچار چالش می‌کند.

نتایج این تحقیق که در نشریه شخصیت و روانشناسی اجتماعی چاپ شده است، حاکی از آن است که داشتن کاریزما روی کار تیمی اثرات منفی به جا می‌گذارد. در این تحقیق از حدود ۶۰۰ مدیر کسب‌وکار، ۵۶ پرسش مشابه پرسیده شد و با پاسخ‌های کارمندان و اعضای تیم‌های آنان، در زمینه کارآمدی مقایسه شد.

(در این زمینه بخوانید: هنر مدیریت را یاد بگیرید)

پژوهشگران مشاهده کردند با افزایش کاریزما، کارآمدی مدیر دستخوش تغییر می‌شود. آنها در این تغییرات یک نمودار سینوسی جالب کشف کردند. هرچه کاریزمای مدیر از حد وسط بیشتر یا کمتر شود، میزان کارآمدی او پایین می‌آید.

به گزارش نوپانا، فلیپ دِفرویت (Filip De Fruyt) که یکی از اعضای تیم تحقیقاتی است، در این مورد می‌گوید: حد وسط یعنی توانایی انطباق و کنترل اوضاع در شرایط ضروری. برای افرادی که کاریزمای پایین دارند، این مسئله روشن است. زیرا آنها توانایی لازم برای طراحی راهبردهای فوری را ندارند. اما در مورد کسانی که کاریزمای بیش از حد دارند این داستان به گونه‌ای دیگر است. آنها در رفتارهای عملی از خود ناکارآمدی نشان می‌دهند. یعنی دست به انجام برخی از کارها نمی‌زنند.

در این پژوهش از مدیران راهبردی و مدیران عملیاتی نام برده شده است. مدیران راهبردی یعنی افرادی که رفتار و نگاهی هماهنگ داشته و این توانایی را دارند که دیگران را نیز در این چشم‌انداز همراه خود کنند.

مدیران عملیاتی کسانی هستند که در انجام تکالیف و برنامه‌های کوتاه‌مدت تبحر دارند. یعنی می‌توانند زمان و منابع را به بهترین شکل ممکن به کار بگیرند. در پژوهش دانشگاه گنت به این موضوع اشاره شده است که یک مدیر کاریزماتیک، هر دوی این خصوصیات را به حد کافی در شخصیت خود دارد.

جاسمین ورگائو (Jasmine Vergauwe)، یکی دیگر از اعضای تیم پژوهشی می‌گوید: اگر کمی خرمندانه فکر کنیم هم در می‌یابیم که کاریزمای افراطی باعث شکست یک مدیر می‌شود. خودمحوری و غرور از جمله مشکلات این افراد است و کسی در محیط کار تیمی، به این دو ویژگی علاقه‌ای ندارد. مطالعات ما نشان می‌دهد رفتارهای وابسته به کسب‌وکار، بیشتر از رفتارهای بین فردی، روی میزان کارایی یک مدیر تاثیر می‌گذارد.

(همچنین بخوانید: ۲۵ نکته مدیریتی برای ترغیب تیم به سمت موفقیت)

برچسب‌ها: مدیریتروان‌شناسی موفقیت کسب‌و‌کارpsychologymanagement
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا