چگونه یک ایده تجاری را به کسب‌وکار موفق تبدیل کنیم؟
نگاهی بر اهمیت انجام تحقیقات بازار ۸

چگونه یک ایده تجاری را به کسب‌وکار موفق تبدیل کنیم؟

توسط محمد اسلام حسینی | ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

هدف اصلی فعالیت در حوزه کارآفرینی استارت‌آپی، تنها تبدیل شدن ایده تجاری به یک کسب‌وکار نیست؛ بلکه تبدیل شدن ایده به یک کسب‌وکار پویا و موفق، هدف اصلی است.

نوپانا: ایده‌های تجاری زیادی وجود دارند که بعضی از آن‌ها به کسب‌وکار تبدیل می‌شوند و تعدادی هم فقط در حد یک ایده باقی می‌مانند. هدف اصلی فعالیت در حوزه کارآفرینی استارت‌آپی، تنها تبدیل شدن یک ایده به کسب‌وکار نیست؛ بلکه تبدیل شدن ایده به یک کسب‌وکار پویا و موفق، هدف اصلی است.

به گزارش نوپانا، در تبدیل شدن یک ایده تجاری به یک کسب‌وکار موفق، پیش از هر چیز، انجام تحقیقات بازار نقش اساسی دارد و شروع موفق یک استارت‌آپ وابسته به آن است؛ اما برخی استارت‌آپ‌ها آن را کم‌‌اهمیت می‌دانند و از کنار آن به سادگی می‌گذرند. آن‌ها فعالیت خود را بر اساس حدس و گمان شروع می‌کنند و این یکی از عواملی است که کسب‌وکارشان پس از مدت کوتاهی با مشکل مواجه می‌‌شود.

کارآفرینان با انجام تحقیقات بازار پیش از شروع کسب‌وکار می‌توانند تهدیدها و مشکلات احتمالی فعالیت خود را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها برنامه‌های عملیاتی تهیه کنند و در نهایت تصمیم‌های بهتری در مسیر کسب‌وکار خود بگیرند.

تحقیقات بازار چیست و انجام صحیح آن چه نتایجی دارد؟

به زبان ساده، تحقیقات بازار فرایند جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات درباره بازار، رقبا و مشتریان و استفاده هدفمند و عینی از این معلومات در جهت بهبود تصمیم‌گیری در مورد کسب‌وکار است.

نتایج تحقیقات بازار به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: آیا می‌توانیم روی این ایده سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا این ایده قابلیت تبدیل به یک کسب‌وکار موفق را دارد؟ فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری بر این ایده کدام‌اند؟  محصول یا خدماتی که قرار است به بازار عرضه شوند، کدام نیازهای مشتریان هدف را برطرف خواهند کرد و چه ارزشی برای آنان ایجاد می‌کنند؟ رقبای این کسب‌وکار در بازار چه کسانی هستند؟ مشتریان هدف ما چه کسانی هستند؟ و غیره. هدف نهایی انجام تحقیقات بازار، تهیه اطلاعات لازم مرتبط با کسب‌وکار و استفاده از آن‌ها برای اتخاذ تصمیمات بهتر است.

با انجام تحقیقات بازار، کارآفرینان می‌توانند نیازها، فرصت‌ها و تهدید‌ها‌ی موجود و بالقوه در بازار را شناسایی و همچنین از اید‌ه‌های جدید مرتبط با کسب‌وکار خود اطلاع پیدا کنند.

تعیین بازار هدف و شیوه دسترسی به آن، یکی دیگر از نتایج انجام تحقیقات بازار است. در این مرحله، استارت‌آپ‌ها افرادی که باید به آن‌ها محصول یا خدمات عرضه کنند را مشخص و بهترین شیوه ارائه محصول و خدمات به آن‌ها را بررسی می‌کنند. خصوصیات بازار هدف شامل حجم بازار، وضعیت بازار هدف (مانند اینکه بازار هدف رو به رشد است یا خیر) و عواملی که بازار هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در این مرحله به دست می‌‌آیند.

همچنین کارآفرینان با انجام تحقیقات بازار می‌توانند وضعیت درآمد مصرف‌کننده‌ها و گروه‌بندی آن‌ها بر اساس مقدار خرید، خصوصیات مصرف‌کننده‌ها (سن، جنس، موقعیت جغرافیایی و عادت‌های مصرفی)، میزان تقاضا برای تولید و خدمات و سهم بازار هدف را شناسایی کرده و دیدگاه‌ها و نیازهای مصرف‌کنند‌گان را تعیین کنند.

از موارد مهم دیگر در شروع کسب‌وکار، شناسایی رقبا است. شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا، کسب‌وکارهای نوپا را قادر می‌سازد که از مشکلات و ضعف‌های آن‌ها تجربه حاصل کنند؛ در جهت بهبود کسب‌وکار و محصول و خدمات خود بیشتر تلاش کرده و در نتیجه محصولات و خدمات بهتری به مشتریان هدف عرضه کنند.

بنابراین برای این‌که کارآفرینان یک ایده تجاری را به یک کسب‌وکار موفق تبدیل کنند، لازم است تحقیقات بازار را پیش از شروع کسب‌وکار خود انجام دهند. شناخت مشتریان هدف و نیازهای آن‌ها، فرصت‌‌ها و تهدید‌های موجود و بالقوه بازار هدف و شناسایی رقبا و نقاط قوت و ضعف آن‌ها به کارآفرینان کمک می‌کند که محصولات و خدمات بهتری بر اساس نیازهای مشتریان خود عرضه کنند.

کسب وکارها نمی‌توانند محصول و یا خدمتی را به فروش برسانند که مردم به آن نیاز ندارند یا استفاده از آن‌ها سهولت و ارزشی برایشان فراهم نمی‌کند و پیشگیری از این شرایط تنها با انجام تحقیقات بازار ممکن است.

(همچنین بخوانید:‌ تحقیقات بازار؛ ابزاری کلیدی در برندینگ کسب‌وکار)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفرینیاستارت‌آپاستارتاپراه‌اندازی کسب‌وکارتحقیقات بازاربازارمشتری هدفبازار رقابتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی دانش آموخته دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل است. او از سال ١٣٩٣ به صورت حرفه‌ای در روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های داخل افغانستان مقاله‌هایی در حوزه اقتصادی و بازاریابی می‌نویسد. هم‌چنین یک کتاب الکترونیکی درباره بازاریابی اینترنتی از محمد اسلام حسینی به انتشار رسیده است.