آشنایی با مفاهیم کلیدی بازاریابی و تاثیر آن‌ها در برندینگ کسب‌وکار
شروعی برای برندسازی (قسمت شصت‌وسوم) ۸

آشنایی با مفاهیم کلیدی بازاریابی و تاثیر آن‌ها در برندینگ کسب‌وکار

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت شصت‌وسوم:

تحلیل هزینه بازاریابی

به ابزاری در برنامه‌ریزی بازاریابی گفته می‌شود که هزینه‌های مرتبط با توسعه، تولید، فروش، تبلیغ و توزیع یک محصول را محاسبه می‌کند. این ابزار سود حاصل از محصول را نیز مشخص می‌کند. علاوه بر این، نوعی تحلیل تخصیص هزینه است که در آن هزینه‌های مرتبط با هر کدام از فعالیت‌های بازاریابی به صورت مجزا مشخص می‌شوند.

واسطه‌های بازاریابی

به‌گزارش نوپانا، واسطه‌های بازاریابی به کلیه افراد یا شرکت‌هایی می‌گویند که کالاها را از تولید‌کننده به بازار هدف می‌رسانند. واسطه‌های بازاریابی شامل موسسات مالی، نمایندگان، عمده‌فروش‌ها، شرکت‌های پخش و خرده‌فروشان هستند. گاهی به این واسطه‌ها، دلال نیز گفته می‌شود.

(همچنین بخوانید: با این روش‌ها می‌توانید کسب‌وکار آزاد خود را گسترش دهید)

معیار‌های بازاریابی

مقیاس‌هایی هستند که به شرکت‌ها در راستای سنجش کلی عملکرد فعالیت‌های بازاریابی خود کمک می‌کنند. این معیار‌ها شامل سهم بازار، هزینه‌های برنامه‌های ترویجی و تبلیغات، نرخ واکنش مخاطبان به پیام‌ها و آگهی‌ها و فعالیت‌های مستقیم بازاریابی هستند.

برنامه‌ریزی بازاریابی

به فرایند نظام‌مند ارزیابی فرصت‌ها و منابع موجود در بازار و هدف‌گذاری برای آن‌ها، برنامه‌ریزی بازاریابی می‌گویند. این فرایند در نهایت به ایجاد برنامه بازاریابی منجر‌ می‌شود که شامل توضیح دقیق و جزئی اهداف بازاریابی و شیوه‌های دستیابی به این اهداف است.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌شصت‌ودوم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: بازاریابیبرندینگکسب‌وکاربازار هدفواسطه بازاریابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.