استراتژی‌هایی که کسب‌وکار شما را در بازار رقابت پیروز می‌کنند
شروعی برای برندسازی (قسمت پنجاه‌وهشتم) ۸

استراتژی‌هایی که کسب‌وکار شما را در بازار رقابت پیروز می‌کنند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۱۶ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت پنجاه‌‌وهشتم:

دفاع از سهم بازار

به‌گزارش نوپانا، آن‌چه که یک شرکت در مواجهه با حملات یک رقیب فعلی و یا بالقوه انجام می‌دهد، دفاع از بازار نامیده می‌شود. برای دفاع، راهبرد‌های گوناگونی وجود دارد:

- ایجاد موانع برای ورود رقیب به بازار

- افزایش هزینه‌های ورود برای رقیب

- کاهش جذابیت بازار از طریق پایین‌آوردن قیمت

اگر هیچ‌کدام از این راهبرد‌ها پاسخگو نباشد، دفاع از بازار به سمت به حداقل رساندن خسارت متمرکز خواهد‌ شد.

تقاضای بازار

حجم کلی محصولات موجود در بازار که در یک بازه زمانی خاص توسط یک گروه از مشتریان خاص خریداری می‌شود را تقاضای بازار می‌گویند. افزایش تقاضای بازار منجر به افزایش بهره‌ فروش (ROS) برند‌ها می‌شود و همین امر منجر به سود‌آوری برای اکثر کسب‌وکار‌ها خواهد شد.

(همچنین بخوانید: نشانی که برند شما را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند)

متنوع‌سازی بازار

به راهبرد‌ رشدی گفته می‌شود که به وسیله آن شرکت‌ها محصولات‌ و بازار‌های جدیدی را به طور هم‌زمان به کسب‌وکار خود می‌افزایند، اما این محصولات و بازار‌ها در حوزه فعالیت فعلی آن‌ها قرار ندارد. متنوع‌سازی بازار، گاهی منجر به از دست‌دادن بخش‌های قبلی از بازار هدف برند‌ها می‌شود و همین مورد سبب سقوط چهره واقعی برند‌ها از دید مخاطبانش خواهد‌ شد.

راهبرد‌ توسعه بازار

به‌کارگیری یک راهبرد توسعه برای یک کشور و تعمیم آن به بازار سایر کشورها را راهبرد‌ توسعه بازار می‌گویند. از سوی دیگر، راهبرد توسعه برند، از ارزش‌های یک برند محبوب و تعمیم آن به یک بازار کاملا جدید و با بخش‌های جدید یک بازار فعلی بهره می‌برد.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌پنجاه‌وهفتم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: توسعه بازاربرندسازیبرندینگکسب‌وکارمتنوع سازی بازارتقاضای بازارسهم بازارشروعی برای برندسازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.