نگاهی بر مفاهیم بازار هدف برندها
شروعی برای برندسازی (قسمت پنجاه‌وهفتم) ۸

نگاهی بر مفاهیم بازار هدف برندها

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی میان بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت پنجاه‌‌وهفتم:

جذابیت بازار

به میزان پتانسیل ایجاد سود در یک بازار یا صنعت، جذابیت بازار گفته می‌شود. فاکتور‌هایی که مد نظر قرار می‌گیرند عبارت‌اند از سایز، نرخ رشد و ماهیت رقابتی که از پیش در آن صنعت وجود داشته است.

توسعه بازار

به‌گزارش نوپانا، به استراتژی ارزیابی نیاز‌ها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان قدیمی شرکت به منظور ارائه محصولات یا خدماتی که تاکنون عرضه نشده است، اما پتانسیل عرضه به این گروه از مشتریان وجود دارد، توسعه بازار می‌گویند. برای مثال شرکتی که تلفن همراه عرضه می‌کند ممکن است تصمیم ارائه تبلت داشته‌ باشد و محصول جدید خود را روانه بازار کند.

(همچنین بخوانید: از مدیریت دانش تا زمان ورود به بازار)

استراتژی‌های پوشش بازار

معمولا شرکت‌ها برای انتخاب و مورد هدف قراردادن یک بازار خاص، از پنج راهبرد مختلف استفاده می‌کنند:

- تمرکز بر یک بخش از بازار

- تخصصی‌کردن محصولات (تولید یک محصول واحد برای کل بازار)

- تخصصی‌کردن بازار (ارائه محصولات متنوع برای چند خرده‌بازار)

- تخصصی‌کردن انتخابی (ارائه محصولات متنوع برای چند خرده‌بازار)

- پوشش کامل (ارائه محصولی برای تمامی سلیقه‌های بازار)

آشکارسازی بازار

به بررسی بازار به منظور مشخص‌کردن آن قسمت از بازار که به صورت کامل تثبیت‌ نشده است، آشکار‌سازی بازار می‌گویند. بررسی نیاز‌های مشابه افراد در آن بخش از بازار مشخص می‌کند که ممکن است نیاز‌ی برای موردی که هنوز وجود ندارد، احساس شود. نتایج این بررسی، به تولید یک محصول کاملا جدید و یا توسعه محصول فعلی که هنوز مزایای آن به طور کامل توسعه نیافته‌ است، منجر می‌شود.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌پنجاه‌وششم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: جذابیت بازاراستراتژی بازارتوسعه بازارآشکارسازی بازاربرند‌سازیبرندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.