قهرمان صرفه‌جویی در زمان شوید!
راهکارهایی برای مدیریت زمان؛ ۷

قهرمان صرفه‌جویی در زمان شوید!

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۰۶ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

در این گزارش به شش روش برای صرفه‌جویی روزانه در وقت، جهت افزایش بهره‌وری کاری می‌پردازیم.

نوپانا: بسته به این‌که چه مقدار از وقت‌تان را در دفتر کار می‌گذرانید شیوه بهینه‌سازی زمان برای شما متفاوت است.

به گزارش نوپانا، برخی افراد بین ۸ تا ۱۲ ساعت در روز برای انجام کارهای خود وقت می‌گذارند، اما گاهی اوقات به نظر می‌رسد اگر از غروب تا صبح در دفتر کارتان برای انجام کارهای باقی‌مانده بمانید، باز هم در طی روز نمی‌توانید همه آن‌ها را انجام دهید و وقت کم می‌آورید.

در ادامه این گزارش، پنج روش برای صرفه‌جویی روزانه در وقت جهت افزایش بهره‌وری کاری و خروجی مفید را مطرح می‌کنیم. در مقایسه با پول، می‌توان گفت زمان ارزشمندترین دارایی شما است. شما همیشه می‌توانید سرمایه و پول بیشتری به‌دست بیاورید اما نمی‌توانید حتی یک ثانیه از زمانی که سپری شده است را بازگردانید.

۱. از شب قبل آماده باشید

هیچ‌چیز بدتر از انجام کاری در ابتدای صبح و و تلاش برای آن‌چه باید برای اولین بار انجام دهید، نیست. این شیوه کار کردن نه‌تنها زمان شما را تلف می‌کند بلکه اغلب منجر به مدیریت ضعیف وظایف محوله می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از شب قبل آماده باشید. قبل از رفتن به رخت‌خواب، برنامه‌ریزی روزانه‌تان را مرور کنید و کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید برای خود اولویت‌بندی کنید. هنگامی‌که صبح به محل کارتان می‌روید می‌توانید به‌راحتی کارهایتان را مدیریت کنید.

۲. اتوماتیک کردن وظایف ساده

سعی کنید وظایف ساده و پیش‌پا‌افتاده که اغلب وقت‌گیر هستد را ساده‌سازی کنید. یکی از این کارها تغییر روش برنامه‌ریزی برای شیفت کارمندان‌ است. اگر هنوز به‌صورت دستی برنامه‌ریزی می‌کنید بدانید که دارید زمان‌تان را تلف می‌کنید. نرم‌افزاهای آنلاین بسیاری مانند نرم‌افزار «Humanity»، برای برنامه‌ریزی خودکار طراحی شده‌اند که روند انجام این کار را ساده کرده و به شما این امکان را می‌دهند تا تمام برنامه‌ریزی‌های موردنیازتان را در عرض چند دقیقه انجام دهید. از جمله کارهایی که می‌توانید برای انجام آن‌ها از این روش کمک بگیرید عبارت‌اند از بررسی رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و حتی حسابداری و بررسی صورت‌حساب‌ها. همچنین در این زمینه، ابزارهای رایگان و یا با نرخ‌های مقرون‌به‌صرفه زیادی، طراحی شده‌اند.

۳. استراحت‌های کوتاه‌مدت

باور کنید یا نه، شما می‌توانید با ایجاد یک وقفه کوتاه، در زمان‌تان صرفه‌جویی کنید. شاید تصور کنید انجام بدون وقفه و پشتِ سرهم کارها بسیار تحسین‌برانگیز باشد اما واقعیت چیز دیگری است. شما با این شیوه کار کردن تنها کارایی‌تان را کاهش می‌دهید. یک استراحت پنج دقیقه‌ای در هر ساعت به شما اجازه می‌دهد مجددا شارژ شوید و با دید و فکر تازه‌تری به کار خود برگردید. جزء افرادی هستید که بعدازظهرها تمرکز کمتری دارید؟ شاید لازم است تا یک فعالیت بدنی کم را به روال روزانه خود اضافه کنید. کیت بارتولوتا، مربی بهداشت و سلامتی، یادآور می‌شود: «مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت متوسط ​​قلب، می‌تواند خلاقیت و بهره‌وری را تا ۲ ساعت بعد از آن افزایش دهد. علاوه‌براین، تغییر محل و تمرکز در محیط کارتان ممکن است موجب پیشرفت شما شود».

(همچنین بخوانید: مدیران میلیونر، چگونه زمان خود را مدیریت می‌کنند؟)

۴. حذف جلسات بی‌فایده

بیشتر جلسات در واقع فقط موجب اتلاف وقت می‌شوند. ممکن است احساس کنید کارهای زیادی انجام داده‌اید، اما واقعیت این است که شما افراد را از انجام کار خود منحرف کرده و مانع از انجام وظایف آن‌ها شده‌اید.

۵. از حساب ایمیل‌تان خارج شوید

هر روز حداقل ۲ ساعت، از حساب ایمیل‌تان خارج شوید. حذف دوره‌های زمانی کوتاه برای مرور ایمیل‌ها موجب می‌شود ساعات پربازده‌تری در تمام روز داشته باشید.

۶. ارزش هر دقیقه را بدانید

بسیار آسان است که با خودتان درباره انجام‌ کارهایی که به ارزش کسب‌و‌کار شما چیزی اضافه نمی‌کنند، صحبت کنید. به‌عنوان مثال ممکن است با خود فکر کنید که هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر چند دقیقه در روز صفحه فیسبوک‌تان را چک کنید. اما هر دقیقه از روز شما باید مفید باشد؛ از لحظه‌ای که در دفتر حضور دارید تا لحظه‌ای که به خانه می‌روید. پس باید تمرکز کنید.

(همچنین بخوانید: مدیریت زمان را در مشت خود بگیرید)

 منبع

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاربرنامه‌ریزیمدیریت زماناولویت‌بندیموفقیت سبک زندگی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.