هفت پرسش برای بررسی مدل کسب‌وکار
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت بیست و یک) ۷.۵

هفت پرسش برای بررسی مدل کسب‌وکار

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: ارزش‌های پیشنهادی عالی باید در درون مدل‌های کسب‌وکار عالی تعبیه شوند. بعضی از مدل‌های کسب‌وکار به لحاظ طراحی، بهتر از سایرین هستند و نتایج کلی بهتری را در بر دارند، تقلید و الگوبرداری از این مدل‌ها دشوار ولی سودمند است.

با پاسخ دادن به این هفت سوال به مدل کسب‌وکار خود امتیاز بدهید.

۱- هزینه‌های تعویض

تعویض خدمت‌گیری از شرکت شما به شرکتی دیگر برای مشتریان تا چه حدی ساده یا دشوار است؟ 

۲- درآمدهای مکرر

آیا هر بار فروش مستلزم کوششی جدید است یا اینکه فروش به‌طور تقریبا مطمئنی به درآمدها و خریدهای آتی منجر خواهد شد؟

۳- عواید در برابر مخارج

آیا بیش از آنکه هزینه کنید، درآمد کسب می‌کنید؟

۴- ساختار هزینه‌ای که قاعده بازی را عوض می‌کند

آیا ساختار هزینه‌تان اساسا متفاوت و بهتر از رقیبتان است؟

۵- بهره‌گیری از دیگران برای انجام کار

مدل کسب‌وکارتان تا چه حدی به‌طور رایگان از مشتریان یا اشخاص ثالث به‌منظور خلق ارزش برای شما بهره می‌برد؟

۶- توسعه‌پذیری

چه‌قدر با سهولت و بدون مواجهه با موانع می‌توانید رشد کنید (برای مثال زیرساخت، پشتیبانی از مشتری، استخدام)؟

۷- حفاظت دربرابر رقبا

مدل کسب‌وکارتان چه‌قدر شما را در برابر رقبا محافظت می‌کند؟

قسمت پیشین:

قسمت بیستم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومتربوم مدل کسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.