ظرفیت‌های استارت‌آپی در ایران
جاده ابریشم کسب‌و‌کار‌های ایرانی به بازارهای جهانی ۱۰

ظرفیت‌های استارت‌آپی در ایران

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۱۰:۰۰ | ۱۱ دقیقه

علاوه‌ بر توانایی حل مشکلات و چالش‌ها و برخورداری از مزایای خاص، استارت‌آپ‌های ایرانی پتانسیل‌های خاصی هم دارند که بهتر است مورد توجه قرار گیرند.

نوپانا: این روزها استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های استارت‌آپی به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، به مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده‌‌اند و سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی را تحت تاثیر قرار داده‌اند. خوشبختانه این نوع خاص از کسب‌و‌کارها در ایران نیز مدتی است مورد توجه قرار گرفته است و اكنون نمونه‌های بومی موفقی وجود دارند كه توانسته‌اند خوش بدرخشند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند. از مهم‌ترین اتفاقات خوب در این زمینه می‌توان به حل مشکلات بزرگ اشاره کرد. به همین بهانه در این مطلب به ۱۰ پتانسیل استارت‌آپ‌های ایرانی اشاره می‌کنیم:

۱. تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی این روزها راهکار یا الگویی است که در کشور مورد توجه قرار گرفته است. اما تحقق آن نیازمند توسعه اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر است. فاکتورهایی که به‌راحتی در کسب‌وکارهای استارت‌آپی مشاهده می‌شود. در این میان کسب‌وکارهای نوپا با ارائه ایده‌های جدید سهم موثری در اکوسیستم کارآفرینی و اشتغال خواهند داشت. مضافا اینکه این استارت‌آپ‌ها بنا بر ماهیت و فلسفه‌ وجودیشان با جذب سرمایه به‌سرعت به‌نتیجه می‌رسند و ارزش افزوده اقتصادی قابل ملاحظه‌ای خلق می‌کنند که این به‌نوبه خود گامی مهم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

(همچنین بخوانید: مزایای استارت‌آپ‌های ایرانی)

۲. کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی

به گزارش نوپانا، در حال حاضر صادرات وابسته به نفت، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کشور ماست. در همین راستا اصول اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تغییر اساسی در زمینه استفاده کشور از درآمدهای حاصل از نفت و گاز است. به همین خاطر حمایت از تولیدات و صنایع داخلی بیش از گذشته ضرورت یافته است و در این میان استارت‌آپ‌ها با المان‌های خود که تاکید زیادی بر بومی بودن تولیدات و خدمات خود دارند می‌توانند گامی مهم در راستای کاهش وابستگی به نفت در اقتصاد کشور بردارند.

۳. ورود سرمایه‌گذاران خارجی

در حال حاضر کشور با حجم انبوهی از جوانان متخصص و دارای توانمندی‌های بالقوه برای ایجاد کسب‌وکار مواجه است. از سوی دیگر ایران امروز در فضای پسابرجام فرصتی تازه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی یافته است؛ فرصتی که با برداشته شدن تحریم‌ها منجر به ایجاد بازارهایی برای کسب‌وکارهای ایرانی در خارج از مرزها و گشوده شدن بازارهای ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی شده است. مضافا اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در خصوص سرمایه‌گذاری در زمینه کسب‌وکارهای نوپا ابراز تمایل کرده‌اند و این خود نشان از نقش شایان استارت‌آپ‌ها در جذب و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور دارد. 

۴. ورود به اقتصاد بین‌المللی

استارت‌آپ‌ها بنا بر ماهیت و فلسفه‌ وجودیشان ظرفیت پذیرفته شدن در بازارهای جهانی را دارند. با این اوصاف آن دسته از استارت‌آپ‌هایی که موفق عمل کرده‌اند و در داخل کشور جواب پس داده‌اند طبعا بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرند و توسط آن‌ها جذب می‌شوند؛ این خود جاده ابریشم استارت‌آپ‌های ایرانی به بازارهای جهانی است. در این میان هر چه بازارهای مورد نظر در کشورهای دیگر به فرهنگ ایران شباهت بیشتری داشته باشند، بالطبع استارت‌آپ‌های ایرانی شانس بیشتری برای حضور در آن‌ها پیدا خواهند کرد.

۵. ترویج هم‌افزایی سازمانی

همان‌طور که استارت‌آپ‌ها فرهنگ کار گروهی را ترویج می‌دهند، امکان این را دارند تا برای ارائه خدمات بهتر با شرکت‌های مختلف یا حتی دیگر استارت‌آپ‌ها همکاری کنند. در موارد مختلف این همکاری باعث ارتقای کیفیت خدمات و محصولات آن‌ها می‌شود و طبعا مشتری‌های بیشتری نیز پیدا خواهند کرد. پس این هم‌افزایی سازمانی معادله‌ای برد ـ برد است که استارت‌آپ‌ها قادر به رقم زدن آن هستند.

۶. افزایش سرمایه‌های در گردش

اساسا اشتغال رابطه مستقیمی با گردش پول در جامعه دارد. در واقع زمانی که افراد به واسطه فعالیت‌های استارت‌آپی مشغول به کار می‌شوند، درآمد کسب می‌کنند و نقدینگی در کشور به گردش می‌افتد؛ چرا که از یک سو مردم پول کافی برای خرید دارند و از سوی دیگر بنگاه‌های مختلف اقتصادی با ارائه خدمات و محصولات مورد نیاز آن‌ها پول دریافت می‌کنند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند باعث تعادل این چرخه شوند.

۷. برندینگ

این روزها تنور رقابت میان برندهای ایرانی با برندهای بین‌المللی بسیار داغ است. نام‌های تجاری داخلی به‌شدت در تلاشند تا مشتریان ایرانی را به خود جذب کرده و جایگاه خوبی در بازار برای خود رقم بزنند. در این میان استارت‌آپ‌ها، برندهای ایرانی را در سطح جامعه رواج داده و خرید کالاها و محصولات ایرانی و بومی را در میان مردم جا انداخته‌اند. این امر از یک سو اعتماد مردم را به کالاهای ایرانی جلب می‌کند و از سوی دیگر سبب ارتقای کیفی کالاهای ایرانی در این بازار رقابتی می‌شود.

۸. توسعه خدمات و بهره‌وری

 با توجه به خلأ بزرگی كه كشور در بخش خدمات دارد، استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با سرعت بالایی تشكيل شده و رشد پيدا كنند. همچنین با توجه به درصد کم ارائه خدمات و اقتصاد حاصل از آن پیش از این در کشور، استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با حضور خود در بخش‌های مختلف خدمات به بخشي از نياز شهروندان كلان‌شهرها به خوبی پاسخ گويند. این شاید دلیلی باشد که جنبه خدماتی بودن استارت‌آپ‌ها بیشتر به چشم آید اما توسعه خدمات، توسعه بهره‌وری و فناوری را در پی دارد. در مدت كمي كه از عمر استارت‌آپ‌ها در ايران مي‌گذرد شاهد بهبود فضای رقابتی، شفافيت و رضايت‌مندی مشتري بوده‌ایم. همچنین خريداران كالا و خدمات از استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند علاوه بر دريافت كالا و خدمات با كيفيت بدون دخالت واسطه‌ها و صرف كمترين وقت از طريق چند كليك به هدف خود رسيده و از خريد و خدمت دریافتی راضي باشند.

۹. گستره جغرافیایی وسیع

استارت‌آپ‌ها به جهت ماهیت آنلاین خود این ظرفیت بالقوه را دارند که خدمات و محصولات خود را در مناطق مختلف کشور ارائه دهند. به همین خاطر گستره اجتماعی وسیعی را شامل شده و طیف وسیعی از مشتریان را در بر می‌گیرند. این اتفاق یک رابطه برد ـ برد خواهد بود چرا که از یک سو خدمات و نیازهای مردم بهتر و سریع‌تر برطرف خواهد شد و از سوی دیگر این کسب‌وکارهای نوپا رونق بیشتری خواهند گرفت.

۱۰. ارتباط دانشگاه با صنعت

در شرایط کنونی که کشور با بحران بیکاری دانش‌آموختگان مواجه است، طرح‌های اشتغال‌زایی با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر در اولویت قرار می‌گیرند. در این بین یکی از محورهای اصلی تمرکز‌ استارت‌آپ‌ها در ایران، بر اشتغال دانش‌آموختگان و متقابلا بهره‌مندی از منابع دانشگاهی است. در واقع استارت‌آپ‌ها می‌توانند از ایده‌های کارآفرینانه‌ دانشگاهی و اطلاعات علمی وابسته به آن به بهترین شکل بهره‌مند شوند. اساسا حمایت از ایده‌های علمی نوپای برآمده از حوزه دانشگاهی کشور، از اهداف استارت‌آپ‌هاست. 

(همچنین بخوانید: راه‌حل‌های استارت‌آپی برای چالش‌های ایران)

برچسب‌ها: ظرفیت‌های استارت‌آپیاستارت‌آپ‌ایراناقتصاداقتصاد مقاومتیسرمایه‌گذاری خارجیبرندینگدانشگاهصنعت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.