۵ روند فناورانه که کارآفرینان باید پیگیری کنند
قسمت اول ۸

۵ روند فناورانه که کارآفرینان باید پیگیری کنند

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۱:۰۰ | ۹ دقیقه

۵ روند فناورانه که با بهره‌گیری از آنها می‌توانید تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید.

نوپانا: امروزه تکنولوژی صنایع مختلفی را در سراسر جهان تسخیر کرده است. از کامپیوتر گرفته تا طراحی، هوش مصنوعی و حتی واقعیت مجازی، فرصت برای سرمایه‌گذاری بر فناوری تقریبا بی‌نهایت است. با این حال، به دلیل انبوه نوآوری‌هایی که دیده می‌شود، گاهی کارآفرینان به سختی می‌توانند یک حوزه مناسب فناوری را برای استفاده در کاری که در آن مهارت دارند، پیدا کنند.

برای کمک به شما، در این‌جا لیستی از ۵ روند فناورانه را آورده‌ایم که می‌توانید آنها را بررسی کرده و با بهره‌گیری از آنها، تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید:

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا AI، صنعت جذابی است که در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد. شرکت‌هایی که در زمینه‌ی داده‌های بزرگ، روباتیک، هوافضا، تولید و ساخت، درمان و بهداشت، حمل‌ونقل، بازاریابی و خدمات مشتریان فعالیت دارند، برای بهره‌مند شدن از موارد بسیاری، به هوش مصنوعی روی آورده‌اند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • یک دستیار شخصی که تماس‌ها را پیگیری می‌کند، جستجوی‌ اینترنتی انجام می‌دهد، قرار ملاقات‌ها را ثبت می‌کند و کارهای معمول دیگر را به انجام می‌رساند.
  • هدایت خودکار فرآیندها
  • تحلیل، دسته‌بندی و مرتب ساختن حجم عظیمی از داده‌ها
  • استخراج اطلاعات با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی کننده
  • استفاده از روش‌های یادگیری ماشین برای ارتقای تجربه‌ کاربر و افزایش فروش

به گزارش نوپانا، این صنعت که سریعا رو به گسترش است، فرصتی چشمگیر برای کارآفرینان به همراه دارد. هوش مصنوعی هنوز تا رسیدن به پتانسیل واقعی خود، فاصله‌ زیادی دارد، با این وجود، در حال حاضر نیز صنایع زیادی به آن وابسته هستند و پیشرفت‌های آتی در این زمینه، همگی مفید و موثر تلقی می‌شوند.

(همچنین در این زمینه بخوانید: استفاده از هوش‌ مصنوعی در استارت‌آپ‌ها ضروری است)

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا VR یک تکنولوژی پرکاربرد دیگر است که زمانی تنها در فیلم‌های سینما آن را می‌دیدیم ، امروزه در صنایع مختلفی کاربرد دارد. جدا از سودمندی‌های فراوان آن، واقعیت مجازی یکی از معدود نوآوری‌هایی است که کاربردهای آن فراتر از زمان حال است و هنوز خیلی‌ها با تجربه‌ آن، انگشت به دهان می‌شوند!

واقعیت مجازی همین حالا هم اهداف مختلفی را در حوزه‌های مختلف برآورده می‌کند و برای استفاده از فواید آن، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی در شروع کار نیست. مهمترین کاربردهای آن عبارت‌اند از:

  • آموزش نظری و عملی: واقعیت مجازی به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا یک تجربه‌ آموزشی امن و موثر را برای کارمندان خود فراهم آورده و در عین حال از هزینه‌ها بکاهند. به عنوان مثال، خلبانان می‌توانند از واحدهای شبیه‌سازی پرواز پیشرفته استفاده کرده و پرواز را با شبیه‌سازی واقعیت، تجربه کنند. و اگر هم در این تجربه، اشتباهی از آن‌ها سر بزند، می‌توانند بدون به خطر انداختن جان خود از آن درس بگیرند.
  • یک ابزار آموزشی در موسسات آموزشی: یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی معلمان در تمامی سطوح آموزشی این است که بتوانند دانش‌آموزان خود را به درس علاقه‌مند کنند. واقعیت مجازی به آن‌ها کمک خواهد کرد تا توجه دانش‌آموزان را به موضوع مورد بحث جلب کنند. مهم‌تر از آن، می‌توان واقعیت مجازی را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا یک محیط آموزشی دیجیتال و هیجان‌انگیز برای دانش‌آموزانی از تمامی سنین و با هر میزان توان آموزشی فراهم آورد.
  • کنفرانس و جلسات گروهی: در حالیکه ویدئو کنفرانس، اکنون بسیار فراگیر شده است، واقعیت مجازی می‌تواند صنعت ارائه دیجیتال را متحول کند. به جای تماشای یک ویدئوی معمولی روی نمایشگر خود، حالا شما می‌توانید به شکل مجازی در یک جلسه‌ شبیه‌سازی شده شرکت کنید که تمامی افراد حاضر در آن، کنار هم نشسته و مانند یک جلسه واقعی با یکدیگر تعامل دارند، حتی اگر در دنیای واقعی هزاران مایل از یکدیگر دورتر باشند.
  • صنعت فیلم: بسیاری از بازیگران بزرگ در صنعت فیلم، اکنون در واقعیت مجازی نیز حضور دارند، چرا که فیلم‌های مخصوص واقعیت مجازی با حضور آنها آماده شده و این فناوری، باعث افزایش ارتباط مخاطب با فیلم می‌شود.
  • بازی‌های کامپیوتری: واقعیت مجازی تحولی چشمگیر در بازی‌های رایانه‌ای ایجاد کرده‌ و تجربه‌ای فوق‌العاده جدید را با کمک دستگاه‌های بازی مخصوص، ممکن ساخته است.

(همچنین در این زمینه بخوانید: اِم‌آرآی آسان با واقعیت مجازی)

چت‌بات

با پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی، کار با چت‌بات‌ها بسیار آسان‌تر از قبل شده است. بهترین نکته در مورد چت‌بات و دلیل این‌که چرا آن‌ها تبدیل به یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تمامی شرکت‌ها شده‌اند، این است که قابلیت پاسخگویی به مشتری به شکل کاملا شخصی‌ شده را دارند.

باید به این نکته توجه کرد که بیشتر چت‌بات‌های داینامیک، از هوش مصنوعی بهره می‌برند و همان‌طور که قبلا گفتیم، هوش مصنوعی هم هنوز در اوایل مسیر موفقیت خود به سر می‌برد، با این وجود، چت‌بات‌های دارای هوش مصنوعی توانسته‌اند نحوه‌ تعامل برندها با مشتریان خود را تغییر دهند و می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزاری برای افزایش رشد شرکت‌ها استفاده کرد.

به لطف پیشرفت فناوری، حالا هر کسب‌وکار می‌تواند چت‌بات‌هایی با توانایی‌های گوناگون را تهیه کرده و این‌ چت‌بات‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته به مشتریان خدمات ارائه کنند. می‌توان از این بات‌ها در زمینه‌های گوناگونی مانند تکمیل عملکردهای ساده، پاسخ دادن به سوالات ، به‌روزرسانی اطلاعات پروفایل و ویرایش رسید استفاده کرد.

این مطلب را در قسمت بعد دنبال کنید.

(همچنین در این زمینه بخوانید: تکامل رابط‌های مغز-رایانه (BCI))

برچسب‌ها: کارآفرینفناوریتکنولوژیهوش مصنوعیAIواقعیت مجازیچت‌باتtechnologyvirtual reality
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.