چالش‌های تولید و اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات
کارشناس حوزه فناوری اطلاعات: ۷.۵

چالش‌های تولید و اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۱۷:۰۰ | ۹ دقیقه

اسلامی: ما اعتقاد داریم اشتغال‌زایی در فناوری اطلاعات امکان‌پذیر است، چرا که سواد عمومی این حوزه، مناسب است.

نوپانا به نقل از مهر: حسین اسلامی با اشاره به مفاهیم اقتصاد مقاومتی که در دو سال اخیر، مورد تاکید اهداف نظام قرار گرفته است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مفهومی از اقتصاد درون‌زا، برون‌نگر، دانش‌بنیان، مردم‌نهاد و عدالت‌پایه است که امسال در سال تولید و اشتغال، می‌توان با استفاده از پتانسیل‌های فناوری اطلاعات به آن دست یافت.

اشتغال‌زایی را در فناوری اطلاعات دنبال کنیم

او با بیان اینکه اشتغال دانش‌بنیان می‌تواند مهم‌ترین نکته در حوزه فناوری اطلاعات چه در بخش نرم‌افزار و چه در بخش سخت‌افزار باشد، ادامه داد: ما اعتقاد داریم اشتغال‌زایی در فناوری اطلاعات امکان‌پذیر است، چرا که سواد عمومی این حوزه، مناسب است.

اسلامی تاکید کرد: برای آنکه بتوان اقتصاد مقاومتی را در مقابل تهدیدات بیرونی ادامه دهیم، باید روی دانش افراد اندیشمند و نیز جوانان به عنوان سرمایه واقعی کشور، تمرکز کنیم. بر این اساس بهتر است در سال جاری در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار، موضوع اشتغال‌زایی را دنبال کنیم.

او با تاکید بر اینکه در این بخش باید نگاه نرم‌افزاری خود را دنبال کنیم، افزود: یکی از نکاتی که باید در زمینه اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد، موضوع بهره‌وری است. یکی از راه‌های زیرساختی رسیدن به بهره‌وری هم استفاده از ابزارهای مناسب فناوری اطلاعات است.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با بیان اینکه هم‌اکنون اعتقاد مدیران ارشد مجموعه‌ها، این است که باید از فناوری اطلاعات استفاده کنند، تا بتوانند شفافیت و بهره‌وری را بالا ببرند، خاطرنشان کرد: به دلیل فعالیت جدی شرکت‌های خارجی و عدم توانمندی لازم در برخی شرکت‌های داخلی، با نقطه مطلوب فاصله داریم.

ایجاد بزرگترین میزان اشتغال توسط استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات

اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، مفهوم استارت‌آپ رو به آینده است، تاکید کرد: آنچه که هم‌اکنون به اسم استارت‌آپ‌ها رخ داده، جمع‌بندی صنایع مختلف از جمله فناوری اطلاعات است. چرا که دیگر نمی‌توان گفت یک کسب‌وکار دیجیتال، جدا از فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد. حتی اگر این کسب‌وکار از صنعت دیگری وارد این حوزه شده باشد.

(همچنین بخوانید: افزایش تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان)

او با پیش‌بینی روند رو به رشد آینده در حوزه بازآفرینی صنعت‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: به جرئت می‌توان گفت استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، بزرگ‌ترین میزان اشتغال را در آینده نزدیک، ایجاد می‌کنند.

فناوری اطلاعات بهبود کسب‌وکار را رقم می‌زند

او اضافه کرد: حضور فناوری اطلاعات در فرآیندهایی که بیشتر نیروی انسانی محور است و منتج به بهبود کسب‌وکار می‌شود، اشتغال پایا و ماندگار و باکیفیت را رقم می‌زند.

اسلامی گفت: اصولا فناوری، دگرگون‌کننده است اما فناوری اطلاعات به هیچ عنوان اشتغال باکیفیت را کم نمی‌کند، بلکه به اشتغال باکیفیت و ماندگار منتج می‌شود.

او با بیان اینکه اشتغال باکیفیت به تعداد زیاد، زمانی ایجاد می‌شود که در کشور صادرات اتفاق بیفتد، گفت: باید تولید را با هدف صادرات پیش ببریم. بسیار راحت‌تر از آنکه بخواهیم زیرساخت‌ها را برای تبدیل نفت به پتروشیمی ایجاد کنیم، می‌توانیم فکر و ایده را در قالب صادرات نرم‌افزار، به کشورهای دیگر صادر کنیم. این صادرات به راحتی و با هزینه بسیار کم‌تری انجام می‌شود و اشتغال‌زایی بیشتری دارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه صادرات در حوزه پتروشیمی، میلیاردها دلار هزینه دارد، اظهار داشت: در فناوری اطلاعات یک نرم‌افزار می‌تواند با ایده خود، با مخاطب در ارتباط باشد. در این زمینه نباید تنها فقط به مخاطبان داخل ایران فکر کرد. مشکل اینجاست که ما تنها برای ایرانی‌ها، نرم‌افزار می‌نویسیم و باید بپذیریم که نرم‌افزارها فقط مختص ایرانی‌ها نیست.

محصولات نرم‌افزاری ایرانی در سایر کشورها قابل استفاده است

اسلامی ادامه داد: محصولات ایرانی در سایر کشورها نیز قابل استفاده است و باید در زیرساخت‌های جهانی وارد شویم تا عامه جهان، مخاطب نرم‌افزار ایرانی شوند.

این کارشناس با بیان اینکه سواد فناوری اطلاعات در ایران به اندازه کافی وجود دارد، به شرط آنکه ما راه صادرات دانش‌بنیان را باز کنیم و این شدنی است، تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد، میزان اشتغال‌زایی و بهره‌وری بسیاری در کشور رخ می‌دهد.

او افزود: برای حمایت از ایده‌های نرم‌افزاری و برنامه‌نویسی نگاه مدیریتی ما باید تغییر کند. پس از آن بحث صادرات به میان می‌آید. البته هم‌اکنون اتفاقات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات رخ داده، به نحوی که ما در حوزه خدمات ارزش افزوده، بازی و تجارت الکترونیک و حتی بازارهای مالی (فینتک) به ظرفیت خوبی رسیده‌ایم.

به گفته این کارشناس، فناوری اطلاعات پر از اشتغال است و این نگاه باید مداوم تکرار شود. تنها با فناوری اطلاعات می‌توان در یک سال، ۱۰ هزار شغل ایجاد کرد. بر این اساس باید تمام کسب‌وکارهای موجود در کشور را با نگاه فناوری‌های نوین بازچیدمان کنیم و در این بازچیدمان، افراد تحصیل‌کرده در جایگاهی قرار بگیرند که بتوانند درآمد کسب کنند.

(همچنین بخوانید: چگونه اشتغال‌زایی به امنیت بیشتر جوامع می‌انجامد؟)

برچسب‌ها: اشتغالاشتغال‌زاییفناوری اطلاعات و ارتباطاتاقتصاد دانش‌بنیاناقتصاد مقاومتیصادراتKnowledge BaseEconomic Growth
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.