نقش حیاتی مدیران در ایجاد خلاقیت
کسب‌وکاری پویا داشته باشید ۸

نقش حیاتی مدیران در ایجاد خلاقیت

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

با اعمال تغییراتی ساده می‌توان بهبود فضای کار و رشد شرکت را تضمین کرد.

نوپانا: عامل اول موفقیت کسب‌وکارهای نوپا خلاقیت است. در واقع خلاقیت داشتن، از ایده مهم‌تر است. تحقیقات تازه موسسه مکنزی (McKinsey) نشان می‌دهد که ۹۴ درصد از شرکت‌هایی که دچار بحران شده‌اند، با به‌ کار بردن خلاقیت اجرایی توانسته‌اند دوباره به مسیر رشد برگردند. از سوی دیگر در مورد کسب‌وکار ۸۵ درصد از کارآفرینان بزرگ، ایده اولیه از خودشان نبوده و عامل موفقیت‌شان، به‌کارگیری خلاقیت در پیاده‌سازی ایده دیگران بوده است.

به گزارش نوپانا، کارشناسان علت اصلی شکست خوردن استارت‌آپ‌ها را نیز عدم خلاقیت می‌دانند. در پروسه خلاقیت، مدیر نقش اساسی را ایفا می‌کند. زیرا او است که فضای ایجاد خلاقیت را فراهم کرده و می‌تواند آن را بهبود بخشد.

از طرف دیگر مدیر می‌تواند تمام خلاقیت اعضای تیم را نابود کند. اشتباهی که اکثر مدیران به آن دچار می‌شوند این است که توقع دارند خلاقیتی صورت نگیرد، مگر آنکه در سطح کلان روی رشد شرکت اثر مثبت بگذارد. در حالی که خلاقیت از سطح فردی شروع می‌شود و ایده‌های خلاقانه، مقدمه ایده‌های بزرگ هستند.

شروع فرآیند

هرگز برای داشتن محیط خلاقیت‌محور دیر نیست. مدیران می‌توانند از راه‌های مختلفی خلاقیت را در اعضای تیم شکوفا کنند و محیط کاری را برای اعضای تیم دلچسب کنند. بسیاری از کارآفرینان به خلاقیت و ایده‌های افراد، هر چقدر هم کوچک باشد، پاداش می‌دهند. برخی از آنها با توجه مدل کاری خود، کلیت کار خود را بر همین مبنا می‌گذارند.

دسته‌ای دیگر از کارآفرینان، با ثبت ایده‌های افراد به نام خودشان، خلاقیت بیشتری در بین کارمندان و حتی مخاطبان ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال شرکت والت‌دیزنی، در قسمت انیمیشن‌های پیکسار، از این طرح استفاده می‌کند.

ارزش وقت گذاشتن

شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، ۱۵ درصد از زمان کاری خود را صرف خلاقیت می‌کنند. یعنی افراد می‌توانند بدون آنکه از آنها تکلیف خاصی خواسته شود، روی ایده‌های فردی و بین‌فردی وقت بگذارند.

درگیر کردن اعضای تیم در مورد ایده‌ها نیز راهکار بسیاری از مدیران موفق است. آنها با کارمندان خود حرف می‌زنند و جلساتی را مختص همین کار تعیین می‌کنند.

گوش دادن

مارک تواین می‌گوید: اگر قرار بود بیشتر از شنیدن، حرف بزنیم، دو دهان و یک گوش می‌داشتیم.

بهترین راه برای افزایش خلاقیت در اعضای تیم، گوش دادن به آنها است. گوش دادن بدون قضاوت کردن، مهارتی است که برای هر کسب‌وکار، رشدی باورنکردنی در پی خواهد داشت. این کار باید با علاقه انجام شود و زبان بدن مدیری که تنها وانمود به این کار کند، حس مثبتی به کارمند نمی‌دهد.

با همین چند نمونه ساده، نقش پر رنگ مدیر در ایجاد خلاقیت و بهبود فضای کاری را می‌توان فهمید. تغییری که در صورت اعمال، رشد کسب‌وکار را تضمین می‌کند.

(همچنین بخوانید: مزایا و معایب شخصیت کاریزماتیک برای یک مدیر)

برچسب‌ها: Businessstartupکسب‌و‌کارایدهخلاقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا