دانش‌بنیان‌های حوزه سلامت بین‌المللی می‌شوند
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت خبر داد: ۸

دانش‌بنیان‌های حوزه سلامت بین‌المللی می‌شوند

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

تلاش‌ها برای اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی بیشتر می‌شود.

نوپانا: براساس آمارها در کشور ما بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت وجود دارد و از این میان تنها ۹۲۰ شرکت، فعالیت مستمر دارند. گفته می‌شود در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حداقل یک مرکز رشد وجود دارد که بعضی از آنها نیز هم‌اکنون در حال انجام فعالیت‌های بین‌المللی هستند. تعدادی از این شرکت‌ها محصولات خود را در بازارهای داخلی به فروش می‌رسانند و تعدادی دیگر نیز محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای حضور در عرصه بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت کافی نبوده است و در این زمینه باید کار بیشتری انجام شود. در همین راستا، روز گذشته حسین وطن‌پور، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از گسترش روابط با شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی خبر داد و گفت: از طریق حضور در نشست‌های بین‌المللی و سفرهای نمایندگان دولت‌های مختلف به ایران، در پی این هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی را به داخلی‌ها وصل کنیم. البته هم‌اکنون تعداد محدودی از شرکت‌ها وصل شده‌اند، اما باید این میزان همکاری افزایش یابد.

(همچنین بخوانید: با اقتصاد دانش‌بنیان، مانع خام‌فروشی شویم)

اردیبهشت‌‌ماه سال گذشته نیز کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، برنامه‌ها و سیاست‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت را در قالب بسته‌های حمایتی-سیاسی که توسط سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت در راستای افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت ابلاغ شده بود، ارائه کرد. این سیاست‌ها برای ارتقای سطح کیفی این شرکت‌ها، برای رفع نیازهای کشور و توسعه صادرات آنها پایه‌ریزی شده بودند.

به نظر می‌رسد این سیاست‌ها دوباره در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته است. حسین وطن‌پور در خصوص تعریف روابط جدید با شرکت‌های اروپایی گفت: در سال‌های آینده، در صورت گشایش بیش از پیش فضا می‌توانیم روابط شرکت‌های دانش‌بنیان خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی بیشتر کنیم.

او درباره اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، نیز بیان کرد: در تفاهم‌نامه‌هایی که وزارت بهداشت با کشورهای مختلف دارد، پیوست فناوری را نیز اضافه کرده‌ایم. به همین دلیل نشست‌های متعددی را در ایران با شرکت‌های خارجی داشتیم. اخیرا نیز با حدود ۱۵۰ نفر از نمایندگان شرکت‌های مختلف ایتالیا نشست داشتیم و به مذاکره پرداختیم.

(همچنین بخوانید: وزارت خارجه، پلی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان)

برچسب‌ها: دانش‌بنیانبین‌المللیسلامتhealthایرانKnowledge Base
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی