چاره‌ای جز بها دادن به استارت‌آپ‌ها نداریم
رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف: ۷.۵

چاره‌ای جز بها دادن به استارت‌آپ‌ها نداریم

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

علی یقطین:‌ لازم است یک جریان پایدار و یک‌صدا در میان مسئولین ایجاد شود که از استارت‌آپ‌ها حمایت کند.

نوپانا: رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف گفت: امروزه دیگر اهمیت استارت‌آپ‌ها بر کسی پوشیده نیست و اکثر مسئولان دریافته‌اند از رهگذر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان به تولید ملی کشور کمک شایانی کرد و رسیدن به جهش‌های اقتصادی، از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان میسر می‌شود. از طرف دیگر کسب‌وکارهای نوپا با حداقل هزینه‌ها، توان اشتغال‌آفرینی بالایی دارند و این برای اقتصاد هر کشوری مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

علی یقطین در ادامه افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصا در حوزه آی‌تی نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری عظیم اولیه ندارند، اما به مراتب اشتغال‌زایی زیادی به همراه دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران از چنین شرایطی به خوبی استفاده می‌کنند، چرا که استارت‌آپ‌ها نسبت به مشاغل دیگر که نیاز به منابع مالی زیادی دارند، هزینه‌های بسیار کمتری بر دوش سرمایه‌گذار می‌گذارند، در نتیجه بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به این کسب‌وکارهای نوپا دارند.

او ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی که بر جامعه حکمفرما است، چاره‌ای جز بها دادن به استارت‌آپ‌ها نداریم، چرا که این کسب‌وکارها نه تنها برگرفته از دانش آکادمیک روز دنیا است بلکه تجاری‌سازی نیز شده و در عمل نشان داده که قابلیت توسعه زیادی دارد.

یقطین اظهار کرد: با آنکه دولت در بحث اقتصاد دانش‌بنیان تلاش‌های زیادی کرده است اما این تلاش‌ها هنوز کافی نیست و متاسفانه شاهد برخورد سلیقه‌ای برخی بخش‌ها با این استارت‌آپ‌ها هستیم. برخی نه اعتمادی به شرکت‌های دانش‌بنیان دارند و نه علاقه‌ای به آن پیدا کرده‌اند. لازم است یک جریان پایدار و یک‌صدا در میان مسئولین ایجاد شود که از استارت‌آپ‌ها حمایت کند.

(همچنین بخوانید:‌ وزارت خارجه، پلی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان)

یقطین افزود: یکی از نهادهای دولتی که در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوب عمل کرده است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با حمایت‌های مناسب توانسته است مسیر بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا را هموار کند. این امر باید در دیگر دستگاه‌های اجرایی مانند وزارتخانه‌ها نیز تسری یابد تا نگاه سنتی به این مشاغل تغییر کند و ماهیت اصلی این مشاغل جدید بر همه مسئولان روشن شود.

رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: مجلس لازم است خلأهای قانونی استارت‌آپ‌ها را برطرف کند. این خلأها ناشی از عدم به‌روزرسانی قوانین، مطابق با مشاغل جدید است که موجب تعارض قوانین قدیمی در مواجه با مشاغل نوپا می‌شود، بنابراین به بازنگری اساسی در قانون کار نیاز است.

او به وعده بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر اشتغال‌زایی انبوه اشاره کرد و گفت: درحال‌وهوای انتخابات که بسیاری از کاندیداها نوید اشتغال‌زایی انبوه از طریق استارت‌آپ‌ها را می‌دادند، این امید می‌رود که دولت فعلی با تکیه بر این مشاغل بتواند بحران بیکاری را حل کند.

(همچنین بخوانید: شورای عالی فضای مجاری، قوانین را به‌روز کند)

یقطین ادامه داد: روند کشورهای دنیا به سمت بخش خدمات است و اقتصاد دنیا برای رسیدن به توسعه، لازم است از چنین مسیری عبور کند و به اقتصاد خدمات تبدیل شود. از طرف دیگر شرکت‌ها برای آنکه در بازار بمانند و توان رقابت با دیگر شرکت‌ها را داشته باشند، باید خدمات و محصولات متنوع ارائه کنند. تنوع خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی مشهود است، لذا اشتغال پایدار تنها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان میسر است.

رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه شریف بیان کرد: به نظر می‌رسد تهیه یک پیش‌نویس قانون حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارهای نوپا در قالب طرح یا لایحه و ارائه آن به مجلس در شرایط فعلی یک ضرورت باشد چرا که تا زیرساخت‌ها فراهم نشود رشد اقتصادی نیز نخواهیم داشت. از طرف دیگر با فعالیت‌های مثبتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته، شاهد اتفاقات مثبتی در زمینه معافیت‌های گمرکی، تسهیلات مالی و معافیت‌های مالیاتی شدیم که چنانچه این روند ادامه پیدا کند، شاهد موفقیت‌های عظیمی خواهیم بود.

(همچنین بخوانید: گزارش ای‌بی‌سی نیوز از استارت‌آپ‌های ایران)

برچسب‌ها: استارت‌آپدانش‌بنیاناقتصادتوسعه داخلیدولتدولت دوازدهمstartupstartup ecosystemاشتغالسرمایه‌گذاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.