راه‌های حفظ آرامش در محیط کار
استرس شغلی خود را از بین ببرید؛ ۸

راه‌های حفظ آرامش در محیط کار

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ - ۱۵:۰۰ | ۷ دقیقه

برای غلبه بر استرس در محیط کار باید به طور مداوم تمرین کرده و الگوهای غلط را دور بریزیم.

نوپانا: همه ما در محیط کار خود با مشکلات زیادی مواجه هستیم. مشکلات رفت‌و‌آمد و زمان‌بندی، حجم کار روزانه، برخورد با رئیس و همکاران و ساعات کاری زیاد، از جمله مشکلاتی هستند که باعث افزایش فشار و استرس می‌شوند. این استرس می‌تواند مشکلات روحی و جسمی‌ زیادی برای ما ایجاد کند. برای غلبه بر استرس و تنش‌هایی که می‌تواند منجر به ناراحتی و آزار ما در محیط کار شوند روش‌های بسیاری وجود دارد.

در اینجا سه روش از بهترین روش‌های موجود برای مقابله با استرس در محیط کار ارائه می‌شود:

۱- برای خود یک شخصیت ایده‌آل تعریف کنید

دوست دارید چه شخصیتی داشته باشید؟ تیپ شخصیتی که مقبول شما است را روی یک کاغذ تعریف کنید. این فقط به معنای شخصیت کاری شما نیست، بلکه باید یک تیپ شخصیتی همه‌جانبه باشد. مثلاً بنویسید من دوست دارم صبح‌ها ساعت شش از خواب بیدار شوم، برای ورزش به پارک بروم، صبحانه کامل بخورم، دوش بگیرم و مواردی از این دست.

سعی کنید همه چیز را به طور کامل و شفاف بنویسید. این موضوع می‌تواند به اطلاعات دریافتی ضمیر ناخودآگاه شما کمک بسیاری کند. این نوشته‌ها به نوعی برای شما الهام‌بخش هستند و با فکر کردن به این جملات می‌توانید کم‌کم الگوهای صحیحی برای رفتارهای نادرست خود پیدا کنید.

مثلاً اگر شما فردی پرخاشگر هستید با نوشتن این جمله که من در هنگام عصبانیت، خشم خود را کنترل کرده و سعی می‌کنم آرامش خود را بدست بیاورم، برای خود یک الگوی صحیح تعریف کرده‌اید. با فکر کردن به این الگوها، در مواقع حساس و بحرانی یک الگوی از پیش تعریف‌شده و صحیح دارید و ذهن شما می‌تواند به سرعت روی آن تمرکز کند.

ممکن است در حین نوشتن این جملات بسیار ایده‌آل‌گرا عمل کنید، ایرادی ندارد. با گذشت زمان این جملات به حقایق درونی شما نزدیک‌تر شده و شما نیز به آن شخصیت آرمانی خود شبیه‌تر می‌شوید.

(همچنین بخوانید: نوشتن، چه نقشی در موفقیت دارد؟)

۲- به دنبال راه‌حل بگردید نه مقصر!

سعی کنید در هر شرایطی راه‌حل‌یاب باشید نه مقصریاب. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند در مواقع حساس واکنش مناسبی نشان دهید. مثلا به جای عصبانیت و ایراد گرفتن که اولین و ساده‌ترین راه ممکن است، با سرعت بیشتری فکر کنید و یک راه‌حل منطقی بیابید. در این صورت می‌توان گفت ذهن شما از انسان‌های معمولی قوی‌تر است زیرا انسان‌های معمولی و سطحی‌نگر فقط به دنبال یافتن مقصر هستند اما یک مرحله بالاتر هم وجود دارد که آن پیدا کردن راه چاره است.

این موضوع نیازمند آرامش، تدبیر و تفکر عمیق است. با این روش به کاهش استرس خود و دیگران کمک بزرگی کرده‌اید. به عنوان تمرین سعی کنید روی ماهیت مشکلات و راه‌حل آنها تمرکز کنید، نه عامل به وجود آورنده مشکل.

۳- افکار التهاب‌آور را دور بریزید

یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین جنبه‌های استرس این است که ما در شرایط بحرانی بخاطر یک موضوع واحد عصبانی و ناراحت نمی‌شویم. بلکه یک مجموعه از عوامل و موضوعات است که منجر به ناراحتی و استرس در ما می‌شود. این عوامل در طول زمان‌های مختلف باعث ناراحتی ما شده‌اند و با یک اشاره کوچک، همه آنها در یک لحظه به ذهن ما هجوم می‌آورند. برای رفع چنین حالتی بهتر است انرژی خود را به صورت ذره‌ای تخلیه کنیم، یعنی پس از ایجاد هر موضوع ناراحت‌کننده‌ای، خود را کاملاً از وجود آن پاک کنیم.

به عبارت دیگر، آن مسئله را یک بار برای همیشه با خود حل کرده و دیگر به آن فکر نکنیم. زمانی که این عوامل ناراحت‌کننده را برای مدت طولانی با خود حمل کرده و این طرف و آن طرف می‌بریم، پس از مدت کوتاهی خسته می‌شویم و دیگر تحمل یک بار اضافی هرچند کوچک را نداریم. این مسئله باعث ایجاد احساس خشم و استرس شدید درون ما می‌شود. باید برای آرامش خود هر روز تمرین کرده و افکار دردناک و ناراحت‌کننده خود را هرروز بیرون بریزیم.

منبع

(همچنین بخوانید: پنجاه نشانه برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی)

برچسب‌ها: سلامتBusinessموفقیت حفظ آرامشپرخاشگریاسترسمحیط کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی