نیاز به ایجاد درک درست از مفهوم استارت‌آپ
یک مشاور کسب‌وکار عنوان کرد: ۶.۵

نیاز به ایجاد درک درست از مفهوم استارت‌آپ

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ - ۱۴:۴۶ | ۶ دقیقه

به اعتقاد مهدی غیبی، قرائتی که از کسب و کار نوپا شده براساس تصویری مخدوش بنا شده است.

این روزها مقالات بسیاری در رابطه با چگونگی راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق در سطح اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران بسیاری رؤیاهای خود را در راه‌اندازی استارت‌آپی متفاوت جستجو می‌کنند.

استارت‌آپ چند سالی می‌شود که در ایران نیز رونق پیدا کرده‌است. برگزاری رویدادهای مختلف و گردهمایی‌های متعدد در طول سال‌های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشورها، کاربران ایرانی نیز در تب ‌و تاب استارت‌آپ راه‌انداختن قرار بگیرند.

داشتن یک استارت‌آپ آنقدر جذاب است که بسیاری از ما حاضر هستیم هم‌اکنون از کار خود استعفا دهیم و به سمت راه‌اندازی کسب‌وکار خود روانه شویم. اما آیا قبل از انجام این‌کار به اندازه کافی نسبت به مفهوم استارت‌آپ آشنایی داریم؟

مهدی غیبی، مشاور کسب‌وکار در گفت و گو با نوپانیوز، با اشاره به اینکه کاربران هنوز به درک درستی از مفهوم استارت‌آپ دست‌ نیافته‌اند و بیشتر درگیر و دار تب جهانی آن هستند، گفت: قرائتی که از کسب‌و‌کار نوپا شده براساس تصویری مخدوش است و تا صحبت از کسب‌و‌کارهای جدید می‌شود همگان تصویری همچون  فیس‌بوک، گوگل و بیل‌گیتس در نظرشان می‌آید و اکثرا به‌دنبال شرکت‌داری زودبازده و آسان هستند.

از آنجا که اهداف کسب‌وکارهای نوپا در راستای فرمایشات رهبر انقلاب و اقتصاد مقاومتی است بنابراین فرصتی برای جامعه ما فراهم شده است که چنانچه استفاده درستی از آن شود به توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد‌کرد.

غیبی افزود: باید یک تعریف درستی از کسب‌و‌کارهای جدید ایجاد شود و همچنین از تفکری که ما را به سمت استیو جابز شدن سوق می‌دهد امتناع کرده و از این رویکرد که تمام کسب‌کارهای نوپا به حوزه آی‌تی رهنمون می‌شود جدا پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا جوی در جامعه حکمفرما شده که همه تشکل‌های کسب‌وکارهای نوپا با پیش‌زمینه آی‌تی و فناوری پیش‌می‌روند و دیگر حوزه‌های کسب‌و‌کار مانند علوم‌ انسانی، پزشکی و کشاورزی مهجور مانده‌اند. باید با ایجاد موازنه در دیگر بخش‌ها از تک‌قطبی شدن کسب‌و‌کارها جلوگیری کنیم و به سمت تکثرگرایی پیش‌برویم.

وی یکی از معضلات جامعه کنونی را عدم تعریف درست از کسب‌و‌کار و ایجاد توهم در تعریف مشاغل نوظهور دانست و گفت: با ایجاد تعریف درست از کسب‌و‌کارهای نوظهور برای قشر تحصیل کرده جامعه می‌توان فرصت‍‌های خوبی را در بازار کار ایران فراهم‌کرد به‌طوریکه در حوزه‌های مختلف کاری، مشاغل متعدد داشته و از تک‌بعدی شدن جلوگیری به عمل می‌آید.

این فعال حوزه اقتصادی در بحث اینکه چه سرمایه‌هایی برای این کسب‌و‌کارها مناسب‌است، گفت: برای ایجاد اشتغال نیاز به دانستن علم مربوط به آن نیز هستیم و چنانچه بخواهیم شاهد پیشرفت اقتصادی کشورمان باشیم اصلی‌ترین نقطه سکوی پرتاب ما کسب‌و‌کارهای نوظهور است و بهترین زمان برای انجام آن در چنین فضاهایی است که قابلیت صادرات در بسیاری از زمینه‌ها مقدور می‌کند.

غیبی گفت: استارت‌آپ‌ها یکی عوامل رشد اقتصادی کشور هستند زیرا نفت به زودی تمام می‌شود؛ بنابراین حرکت در مسیر توسعه کسب‌وکارهای نوپا مانند دسترسی به چاه‌های نفتی است که ارزش و بهره‌وری بالایی دارد.

وی در زمینه سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها گفت: تصور عموم این است که راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوپا نیاز به سرمایه‌ زیادی نیاز دارند در حالی‌که گاهی  با سرمایه‌ای اندک نیز می‌توان کسب‌و‌کاری جدید راه‌اندازی کرد. در چنین مواقعی نقش شتاب‌دهنده‌ها و حامی‌ها بسیار پررنگ می‌شود چرا که حامی‌ یا شتاب‌دهنده با در اختیار قرار دادن امکانات لازم در نقش پدری دلسوز  می‌تواند در رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌ها نقش موثری ایفا کند.

برچسب‌ها: ایرانجهاندانشتکنولوژیکسب‌و‌کارسرمایه‌گذارشتاب‌دهندهاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.