وزارت خارجه، پلی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: ۷.۵

وزارت خارجه، پلی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۳:۰۰ | ۸ دقیقه

عبادی: توصیه می‌شود وزارت خارجه با کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه واسط میان شرکت‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر کشورها اقدام کند.

نوپانا: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره نقش استارت‌آپ‌ها در بهبود اشتغال کشور گفت: کسب‌وکارهای نوپا از اصلی‌ترین عوامل تولید و اشتغال‌زایی درکشور محسوب می‌شوند. این شرکت‌های استارت‌آپی با حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی زمینه‌ساز تحرکات مثبت اقتصادی خواهند بود و لازم است برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و هدایت نخبگان عرصه فناوری به تاسیس اینگونه شرکت‌ها، اقدامات لازم انجام شود.

(همچنین بخوانید: وزارت صنعت، استارت‌آپ‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد)

سید محمد باقر عبادی در ادامه افزود: استارت‌آپ‌ها با استفاده از نیروی فکری خلاق نخبگان توانسته‌اند تا حد زیادی در تولید کشور موثر باشند و آثار خوبی دراقتصاد از خود به جا بگذارند. در این خصوص اقدامات سازنده‌ای توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام شد و کمیسیون آموزش مجلس نیز برخی از حمایت‌های خود را از این شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی کرد.

او اظهار داشت: متاسفانه حجم بیکاران فارغ‌التحصیل هرروز بیشتر شده و از آنجایی که دستگاه‌های دولتی به تنهایی قادر نیست این حجم عظیم نیروی انسانی تحصیل‌کرده را جذب کند، توصیه می‌شود بخش خصوصی و خصوصا‍ استارت‌آپ‌ها با جذب جوانان توانمند و صاحب‌ایده و تاسیس شرکت‌های نوپا و ارائه خدمات مناسب، به حل بحران بیکاری کمک کنند.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش اشاره کرد: دولت، مجلس و دیگر نهادهای نظارتی باید با عزم جدی و حمایت‌های مالی و قانونی از استارت‌آپ‌ها، زمینه رشد این شرکت‌ها را فراهم کنند. آنها همچنین با ارائه تسهیلات می‌توانند تا حد زیادی موانع پیش روی استارت‌آپ‌ها را بردارند، البته مشروط به آنکه امور مربوطه کارشناسی‌شده باشد.

عبادی تصریح کرد: اگر تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در راه خود موفق شوند، دیگران نیز با سرمشق قرار دادن موفقیت آنها، انگیزه لازم برای تحرک در جهت تاسیس شرکت‌های استارت‌آپی را پیدا می‌کنند و کم‌کم زمینه‌ تحول خوبی در تولید و رونق بخش صادرات فراهم می‌شود که به تبع آن اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.

(همچنین بخوانید: شورای عالی فضای مجازی، قوانین را به‌روز کند)

نماینده مردم بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا گفت: در بحث قانون‌های دست‌وپاگیر کسب‌وکار، دولت لازم است به صورت لایحه به مجلس پیشنهاد دهد یا نمایندگان می‌توانند بخشی از قوانین دست‌وپاگیر در حوزه کسب‌وکار را که با تغییرات روز تطبیق پیدا نکرده‌اند، اصلاح کنند. نخبگان نیز می‌توانند موانع قانونی را به مجلس اعلام کنند تا به کمک مرکز پژوهش‌ها، کارشناسی شده و اقدام لازم در مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وعده‌های کاندیداها به اشتغال‌زایی انبوه گفت: وعده اشتغال‌زایی که همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌دادند لازم است اجرایی شود. در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده سالانه حدود یک میلیون شغل ایجاد شود که یکی از راه‌های تحقق این امر، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که در ایجاد شغل و رسیدن به توسعه اقتصادی می‌توانند کمک زیادی کنند.

او خاطرنشان کرد: ما در بحث صادرات و بازاریابی جهانی، بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. سفیران اغلب با گرایش‌های سیاسی انتخاب می‌شوند، در حالی که آنها باید در دیگر کشورها تفکر اقتصادی داشته باشند و به دنبال این باشند که چه کالاهایی را می‌توان به دیگر کشورها صادر کرد و در چه مواردی می‌توان نقطه مشترک یافت که متاسفانه اینگونه نیست.

(همچنین بخوانید: انتظارات استارت‌آپ‌ها از دولت چیست؟)

سید محمد باقر عبادی در ادامه افزود: برخی از نهادهای ما به جای تفکر اقتصادی، انجام سیاست‌گذاری و فعالیت در عرصه‌های اقتصادی، به امور روزمره مشغول هستند و بیشتر وقت خود را صرف امور اداری می‌کنند. دراین خصوص توصیه می‌شود وزارت خارجه با کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه واسط میان شرکت‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر کشورها اقدام کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهارکرد: وزارت خارجه با آگاهی از سلایق کشورهای مختلف می‌تواند این دانش را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد و آنها را به صادرات تشویق کند. به عبارت دیگر، بهتر است وزارت خارجه به عنوان پل اقتصادی میان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و خارجی عمل کند و از این طریق به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کند.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش در پایان خاطرنشان کرد: ما با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله داریم. عده‌ای از مسئولان ما دچار روزمرگی شده‌اند و دنبال تحول نیستند. بنابراین باید مراحل دشوار اداری را کنار بگذاریم و از افراد توانمند و متخصص درحوزه‌های فناوری بیشتر بهره بگیریم تا بتوانیم روابط اقتصادی بین شرکت‌های دانش‌بنیان را چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی بهبود ببخشیم.

(همچنین بخوانید: جایگاه کسب‌وکارهای نوپا در برنامه ششم توسعه)

برچسب‌ها: ایراناشتغالاقتصاد دانش‌بنیاناقتصادstartupوزارت امور خارجه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.