چالش بزرگ استارت‌آپ‌های قطر
بحران جدید در خاورمیانه: ۸.۵

چالش بزرگ استارت‌آپ‌های قطر

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۲:۰۰ | ۳ دقیقه

قطع روابط دیپلماتیک قطر و عربستان سعودی، چه تاثیری بر رونق اقتصادی آن دارد؟

نوپانا: بحث‌ و گفت‌وگو بر سر قطع روابط دیپلماتیک عربستان و کشورهای هم‌پیمان آن با قطر بسیار داغ است. دیروز قیمت نفت هم متاثر از همین اتفاق افزایش پیدا کرد و سهام قطر کاهش یافت. در یک اقدام بی‌سابقه عربستان سعودی‌، بحرین، امارات متحده عربی و مصر سفرهای دریایی و هوایی از این منطقه امیرنشین خلیج همیشه فارس به سایر نقاط را به تعلیق در آورده‌اند.

قطر اتهاماتی که از سوی این دولت‌ها وارد شده را بی‌اساس خوانده و ادعا کرده این اقدام عربستان سعودی، خود نقض قوانین و حاکمیت است. قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی به صورت مایع است، علاوه براین، قطر به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

(همچنین بخوانید: اسب شاخ‌داری که کالا را به مقصد می‌رساند)

قطر کشوری است با تنها ۲/۳ میلیون نفر جمعیت و ۳۳۵ میلیارد دلار سهام که در صندوق ذخیره ارزی شرکت‌ سوئیس‌گروپ نگهداری می‌شود. هرچند تحلیل‌گران می‌گویند این اقدام عربستان سعودی تاثیری در روند صادرات نفت قطر از طریق خلیج همیشه فارس نخواهد داشت و مانع فعالیت آن نمی‌شود، اما تأثیرات بلندمدت بسزایی برای قطر در پی خواهد داشت.

طارق فضل الله، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی «نومورا» در خاورمیانه در یک مصاحبه تلویزیونی به بلومبرگ گفت: این تصمیم دولت سعودی عواقب بسیاری برای قطر در زمینه صنعت گردشگری و اقتصادی و کسب‌وکار مردم به دنبال دارد و بیشترین نگرانی در خصوص خطرات ژئوپلیتیکی است که قطر را پس از قطع روابط با عربستان و هم‌پیمانان آن تهدید می‌کند.

این تنش بین عربستان سعودی و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان می‌تواند به گسترش روابط ایران و قطر کمک زیادی کند. قطر هم‌اکنون از نظر موقعیت استارت‌آپی جایگاه خوبی در کشورهای جهان دارد و سرمایه‌گذاران بسیاری حاضر به همکاری و حمایت از کارآفرینان آن هستند.

این وضعیت همچنین تأثیر بسزایی بر روند فعالیت استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها در این کشور دارد و ممکن است از این پس به حمایت و همکاری‌ بیشتری از سوی دیگر کشورها با استارت‌آپ‌های فعال در قطر نیاز باشد. این موقعیت فرصت خوبی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه تبادل اطلاعات و کسب دانش و فناوری دیگر کشورها با قطر است.

منبع

(همچنین بخوانید: جهش اقتصادی امارات با استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: استارت‌آپایرانقطرQATARpersian gulfخلیج فارس
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی