گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز از استارت‌آپ‌های ایران
خلاقیت جوانان ایرانی، توجه سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کرده است؛ ۸

گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز از استارت‌آپ‌های ایران

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۷:۰۰ | ۶ دقیقه

ای‌بی‌سی‌نیوز گزارشی در خصوص رشد و پیشرفت چشمگیر استارت‌آپ‎‌های ایرانی منتشر کرده است.

نوپانا: روز گذشته «ای‌بی‌سی‌نیوز» گزارشی درباره استارت‌آپ‌های ایرانی منتشر کرده و در آن، استارت‌آپ‌های فعال در ایران را بررسی کرده است. این گزارش حاکی است فضایی که این استارت‌آپ‌ها به وجود آورده‌اند و نگاهی که از بیرون از ایران به این کسب‌وکارها وجود دارد، ‌می‌تواند زمینه‌ساز ورود سرمایه‌گذاران بسیاری برای حمایت و پیشرفت استارت‌آپ‌ها باشد.

اکنون که زیست‌بوم استارت‌آپی ایران بیش از پیش رونق گرفته است، توجه مجامع بین‌المللی نیز به این فضا معطوف شده است. تحریم‌های بسیاری که در سال‌های گذشته علیه ایران وضع شده بود، نه تنها مانع فعالیت پیشرفت و ما نشده بلکه ایران را به کانون جدیدی برای خلاقیت و نوآوری‌های گوناگون، تبدیل کرده است.

اوبر، هم‌اکنون در اکثر کشورهای همسایه ایران به عنوان اپلیکیشن تاکسی‌یاب آنلاین فعالیت ‌می‌کند، اما اسنپ و تپسی برنامه‌های بومی‌شده این استارت‌آپ هستند که هم داخلی هستند و هم برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده‌اند. مصطفی میثمی‌ راننده‌ای است که این روزها در تهران از طریق همین برنامه‌ها امرار معاش ‌می‌کند. این پدر ۳۸ ساله این استارت‌آپ‌ها را راه نجاتی ‌می‌داند برای حل مشکلات مالی که این روزها با آن دست و پنجه نرم ‌می‌کند.

به گزارش نوپانا، شهرام شاهکار، موسس اسنپ در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی نیوز گفته است: اسنپ حالا نزدیک به صد هزار راننده دارد و پنج میلیون مسافر تاکنون با آن سفر کرده‌اند.

به گفته او اسنپ یک راه حل بی‌نظیر برای بسیاری از مشکلات ترافیکی تهران است. شاهکار در ادامه گفت: هدف ما این است که این فناوری برای همه مقرون‌به‌صرفه باشد، طوری که دیگر مردم احساس نکنند باید برای خود خودرو شخصی داشته باشند.

در این گزارش به دیجی‌کالا نیز به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی پربازدید و سومین وب‌سایت پربازدید در ایران پرداخته شده است. از دیگر استارت‌آپ‌هایی که خبرنگار ای‌بی‌سی‌نیوز در گزارش خود به آن اشاره کرده، فروشگاه آنلاین بامیلو است. براساس آمار الکسا، سایت بامیلو دومین فروشگاه اینترنتی پربازدید ایران است که مانند آمازون به فروش لوازم الکترونیکی و پوشاک و لوازم خانگی می‌پردازد.

(همچنین بخوانید: جایگاه کسب‌وکارهای نوپا در برنامه ششم توسعه) 

براساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی در سال گذشته، میزان خریدهایی که به صورت آنلاین انجام شده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و به ۳۴ درصد رسیده و نزدیک به ۳۷۰ میلیارد دلار پول از این طریق به گردش درآمده است.

به گفته نادر حبیبی، کارشناس مسائل اقتصادی خاورمیانه و استاد دانشگاه براندیس در ماساچوست، ورود اینترنت 3G و 4G به ایران و گسترش خدمات تلفن همراه، کمک بسیاری به رونق فناوری در ایران کرده است. همچنین سیاست‌های جدید دولت مبنی برای اعطای تسهیلات برای راه‌اندازی کسب‌وکار و تعویق در خدمت سربازی برای مخترعان جوان از دیگر عواملی است که به رشد و پیشرفت چشم‌گیر استارت‌آپ‌ها در ایران منجر شده است.

نادر حبیبی در بخشی از این گفت‌وگو گفت: اولین هدف این استارت‌آپ‌ها ایجاد شغل و صنایع جدید است که ‌می‌تواند به کاهش بیکاری کمک کند. از سوی دیگر، رونق تکنولوژی ‌می‌تواند به افزایش قدرت صنایع دفاعی و حفاظت در برابر جنگ‌های سایبری منجر شود.

ای‌بی‌سی‌نیوز در پایان گزارش خود اشاره کرده است تحریم‌های بین‌المللی که سال‌ها باعث دور نگه داشتن ایران از مجامع بین‌المللی شده بود، نتوانسته تأثیری بر روند پیشرفت تکنولوژی در ایران بگذارد و به نوعی این تهدیدها برای ایران به فرصت تبدیل شده است.

به گفته نادر حبیبی کارشناس مسائل اقتصادی برای رونق اقتصادی به ماشین‌آلات و صنایع پیچیده نیازی نیست، بلکه نیرو و استعداد جوانان ایرانی تنها سرمایه‌های لازم برای پیشرفت هستند.

منبع

(همچنین بخوانید: انتظارات استارت‌آپ‌ها از دولت چیست؟)

برچسب‌ها: دولتایرانجهانتوسعهرشداقتصادstartup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی