استارت‌آپ‌ها به پرتال جامع نیاز دارند
دبیر عالی شورای جوانان اتاق بازرگانی اصفهان: ۸

استارت‌آپ‌ها به پرتال جامع نیاز دارند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۲۰:۰۰ | ۱۱ دقیقه

ادریس: توسعه كسب‌وكارهای نوپا در گرو رفع تمام موانع موجود در مسیر پیش‌روی آنهاست.

نوپانا به نقل از اصفهان زیبا: روند ایجاد و راه‌اندازی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات در ایران روزبه‌روز شدت بیشتری به خود می‌گیرد. این استارت‌آپ‌ها در دولت یازدهم مراحل پویایی خود را با سرعت طی كردند، اما برای ادامه راه، تمام موانع باید شناسایی شده و برای رفع آنها اقدامات لازم انجام شود. یكی از مهم‌ترین مشكلات استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، اعتبارسنجی است. بقای استارت‌آپ‌هایی كه در این حوزه فعالیت دارند به اجرای موفق اعتبارسنجی بستگی دارد و این مهم نیز از طریق ارائه آموزش‌های لازم به صاحبان این كسب‌و‌كارهای نوپا محقق می‌شود.

برخی از استارت‌آپ‌هایی كه در حوزه فناوری اطلاعات راه‌اندازی می‌شوند بدون شناسایی نیازهای بازار و مخاطبان واقعی خود دست به تولید می‌زنند كه به اعتقاد كارشناسان علاوه بر اینكه آموزش و آگاهی دادن به این كارآفرینان گام مهمی برای رفع چنین مشكلی است، راه‌اندازی سایت و مرجعی كه بتواند اطلاعات كامل و جامعی از فعالیت سایر استارت‌آپ‌ها در اختیار آنها قرار دهد نیز می‌تواند از بسیاری از موازی‌كاری‌ها و فعالیت‌های مشابهی كه منجر به ناكامی در بازاریابی محصولات آنها می‌شود جلوگیری كند.

هزینه بالای اینترنت، نبود قوانین مشخص برای فعالیت استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات كه منجر به رویارویی این استارت‌آپ‌ها با بسیاری از كسب‌وكارهای سنتی شده است، از دیگر موانع موجود در مسیر پیش‌روی فعالیت آنهاست. به اذعان كارشناسان در صورت ارائه تمهیدات لازم برای رفع موانع موجود این پتانسیل در كشور ما وجود دارد كه منطقه‌ای مشابه آنچه در آمریكا تحت عنوان سیلیكون‌ولی شكل گرفته به تدریج برای فعالیت استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران كه از سرعت رشد خوبی هم برخودار هستند، مهیا شود.

هزینه بالای اینترنت برای فعالیت‌های استارت‌آپی

در رابطه با مشكلات و موانع استارت‌آپ‌های حوزه فناروی اطلاعات و ارتباطات، دبیر عالی شورای جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حجم بالایی از اینترنت را استفاده می‌كنند، به همین دلیل هزینه‌های بالای اینترنت در كشور ما یكی از موانعی است كه این استارت‌آپ‌ها با آن مواجه هستند. نوید ادریس گفت: تمام اقشار كسب‌وكار از قوانین مشخصی برخوردار هستند، این در حالی است كه برای استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قوانین مشخصی وجود ندارد. در واقع صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات بین‌شغلی است و بزرگ‌ترین مشكل بر سر راه مشاغل مرتبط با این صنف، عدم قوانین مشخص برای فعالیت آنهاست. 

ادریس ادامه داد: صنف فناوری اطلاعات زیرمجموعه معاونت فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای رشد هر چه بیشتر استارت‌آپ‌های این حوزه باید قوانین مشخصی نیز در نظر گرفته شود. در واقع به دلیل نبود قوانین، بسیاری از كسب‌وكارهای سنتی در صورت ایجاد این نوع از استارت‌آپ‌ها در مسیر آنها سنگ‌اندازی كرده و مانع رشد آنها می‌شوند؛ حتی در مواقعی فعالیت برخی از استارت‌آپ‌ها به دلیل سنگ‌اندازی همین كسب‌وكارهای سنتی كمرنگ شده و در یک دوره‌ای فعالیت آنها محدود شده است.

(همچنین بخوانید: وضعیت استارت‌آپ‌ها در دولت جدید)

آگاهی کم صاحبان كسب‌وكارهای نوپا 

ادریس عنوان کرد: یكی دیگر از مشكلات استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارائه نشدن آموزش‌های لازم به آنهاست كه این مشكل در اصفهان پررنگ‌تر است؛ یعنی بسیاری از استارت‌آپ‌ها سیستم كدگذاری مناسبی دارند، اما هنوز شناخته‌شده نیستند و در واقع نمی‌توانند به خوبی در جامعه رایزنی كنند. تنها استارت‌آپ‌هایی كه موفق عمل كرده‌اند، در اذهان مردم شناخته شده‌اند و از فعالیت‌ استارت‌آپ‌های كوچک تعریفی ارائه نشده است، بنابراین این استارت‌آپ‌ها باید آموزش داده شوند تا با آگاهی بیشتر حوزه فعالیت آنها هم وسیع تر شود.

دبیر عالی شورای جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اصفهان بیان می‌كند: اصلی‌ترین مشكل این است كه برای معرفی حوزه فعالیت استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات هیچ‌گونه سایتی وجود ندارد كه این استارت‌آپ‌ها توسط این سایت دسته‌بندی و مشخصات آنها درج شود تا از بسیاری موازی‌كاری‌ها جلوگیری شود.

(همچنین بخوانید: موانع بانکی تامین مالی استارت‌آپ‌ها)

او افزود: بسیاری از جوانان برای آغاز فعالیت خود در زمینه استارت‌آپ‌ها خواستار این هستند كه با فعالیت دیگر استارت‌آپ‌ها آشنایی پیدا كرده و در زمینه‌ای فعالیت كنند كه سایر استارت‌آپ‌ها وارد نشده‌اند، اما به دلیل اینكه هیچ سایت و مرجعی برای معرفی فعالیت سایر استارت‌آپ‌ها وجود ندارد، اغلب بدون آشنایی كار خود را آغاز می‌كنند و همین مسئله باعث می‌شود در حوزه‌های مشابهی استارت‌آپ‌ها شكل بگیرند و درصد موفقیت آنها كمتر شود.

راه‌اندازی سایتی برای معرفی تمام استارت‌آپ‌ها

ادریس می‌گوید: نهادی كه مجوزهای لازم برای راه‌اندازی و ثبت استارت‌آپ‌ها ارائه می‌دهد می‌تواند این سایت را ایجاد كند و حتی این نهاد می‌تواند دولتی باشد. در صورت ایجاد چنین سایتی، محصولات و حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها رصد می‌شوند و سایر كارآفرینان هم می‌توانند برای ورود به بازار با فعالیت آنها آشنایی پیدا كنند. به عنوان مثال در اصفهان موازی‌كاری استارت‌آپ‌ها در حوزه مواد غذایی زیاد دیده می‌شود كه با راه‌اندازی چنین سایتی فعالیت مشابه كاهش پیدا می‌كند.

ادریس بیان كرد: مالكیت فكری یكی دیگر از موانع استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. البته تا حدودی این مشكل كمرنگ‌تر شده، اما باز هم شاهد هستیم كه ایده‌های صاحبان كسب‌وكارهای نوپا ثبت نمی‌شود و قابلیت رهگیری ندارد. در حوزه آی‌تی ثبت ایده سخت‌تر انجام می‌شود. به عنوان مثال سایرین می‌توانند ۵۰ درصد ایده را ویرایش كرده و از آنها استفاده كنند.

دبیر عالی شورای جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اصفهان توضیح می‌دهد: منطقه سیلیكون‌ولی فضایی را در اختیار مجموعه بزرگ فناوری اطلاعات قرار داده است، اما نمونه‌های آسیایی آن هم وجود دارد. در واقع ما در كشور خود و حتی در اصفهان از این پتانسیل برخوردار هستیم كه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد كنیم. البته به این شرط كه روند پیشروی در این حوزه مانند همین یكی دو سال اخیر باشد. زیرا بسیاری از اشخاص و سازمان‌ها مطلع شده‌اند كه می‌توانند از یک اكوسیستم رشد كارآفرینی برخودار باشند؛ در نتیجه این امید وجود دارد كه ظرف چندین سال آینده اصفهان در حوزه فناوری اطلاعات و اراتباطات در دنیا قابل رصد باشد.

(همچنین بخوانید: مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها، فربه شدن اقتصاد دولتی است)

برچسب‌ها: startupstartup ecosystemIran Economic Developmentاستارت‌آپایراناصفهانزیست‌بوم
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.