با اقتصاد دانش‌بنیان، مانع خام‌فروشی شویم
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس:  ۶.۵

با اقتصاد دانش‌بنیان، مانع خام‌فروشی شویم

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۱۵ - ۱۴:۳۵ | ۶ دقیقه

خیام‌نکویی: بهره‌گیری از عرصه دانش‌بنیان در بخش نفت، ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد می‌کند که با آن می‌توان کل بودجه کشور را تامین کرد.

نوپانا به نقل از ندای اصفهان: مجتبی خیام‌نکویی،معاون سابق فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: در ۳۸ سال پس از انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف شده است که موفقیت‌های بسیاری برای انقلاب اسلامی نیز به همراه داشته است. توفیقات نظام اسلامی در عرصه‌های علمی و ایجاد امنیت، گواهی بر این مدعا است که نشان می‌دهد در بسیاری از عرصه‌ها رشد داشته است ولی متاسفانه در حوزه اقتصاد نتوانسته‌ایم به جایگاه مطلوب دست یابیم.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاوزی ایران افزود: بی‌شک نمی‌توان مدعی استقلال کامل شد مگر اینکه استقلال اقتصادی محقق شود. رسیدن به استقلال اقتصادی در گرو پیاده شدن اقتصاد مقاومتی است که یکی از مهمترین مولفه‌های آن اقتصاد دانش‌بنیان است.

(همچنین بخوانید: تلاش برای رفع مشکلات کشور به دست شرکت‌های دانش‌بنیان)

معاون سابق فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تاکید رهبر انقلاب برای راه‌اندازی این معاونت در سال ۸۹، گفت: رهبر انقلاب، خود دستور کار این معاونت را صادر کردند و مسیر حرکت اقتصاد دانش‌بنیان را برای برون‌رفت از مسائل و مشکلات پیش‌رو در اقتصاد ترسیم کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی کشور، اظهار کرد: امروز پنج میلیون دانشجو و چند میلیون دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی در کشور، ظرفیت خوبی در حوزه‌های تخصصی به وجود آورده‌اند که می‌تواند یک سرمایه عظیم تلقی شود.

خیام‌نکویی ادامه داد: ولی متاسفانه امروز از هر صد بیکار ۴۲ نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند که نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم در این زمینه برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم. بارها اعلام شده است اقتصاد ما مبتنی بر خام‌فروشی است ولی جایی که مزیت وجود دارد و می‌توانیم ارزش افزوده تولید کنیم، خام‌فروشی می‌کنیم که با بهره‌گیری از حوزه دانش‌بنیان می‌توانیم مانع خام‌فروشی و تولید ارزش افزوده در عرصه‌های مختلف باشیم.

(همچنین بخوانید: اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد بدون وزن است)

چهره ماندگار اصفهان در حوزه علم و فناوری با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی ۲۵ میلیون تن مواد غذایی برای ۳۵ میلیون نفر جمعیت کشور تولید می‌شد، اظهار کرد: امروز جمعیت کشور تقریبا دو برابر شده است ولی ۱۱۸ میلیون تن مواد غذایی یعنی ۴٫۸ برابر ابتدای انقلاب مواد غذایی تولید می‌شود. این میزان تولید در حالی است که تنها یک دهم ظرفیت‌های دانش را در کشاورزی به کار گرفته‌ایم. اگر در این بخش به ظرفیت‌های دانش توجه می‌شد، می‌توانستیم تولید بخش کشاورزی را به ۲۵۰ میلیون تن برسانیم.

خیام نکویی با بیان اینکه در حوزه فناوری‌های نوین از جمله در عرصه‌های سلول‌های بنیادین، زیست‌فناوری‌ها و هسته‌ای شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم، اظهار کرد: علی‌رغم هشت سال تاکید رهبر انقلاب در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان، اتفاق خوبی دراین عرصه رخ نداده است.

او با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان اصفهان در عرصه دانش‌بنیان گفت: یکی از عرصه‌های تولید درآمد برای استان اصفهان عرصه گردشگری است و اصفهان می‌تواند در گردشگری سلامت، گردشگری علم و فناوری، گردشگری مذهبی و گردشگری تاریخی و فرهنگی نقش بسزایی داشته باشد و سالانه ۴۰ تا۵۰ هزار شغل پایدار در این عرصه محقق شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: از هر شش گردشگر با هزینه ۱۵۰۰ دلار می‌توان یک شغل پایدار برای کشور ایجاد کرد. بنابراین اگر سالانه یک میلیون نفر گردشگر وارد کشور شود و از این میزان ۲۰۰ هزار نفر به اصفهان مسافرت کنند، ۳۳ هزار شغل در این عرصه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۳ درصد درآمدهای کشور مربوط به فروش نفت است، اظهار کرد: بهره‌گیری از عرصه دانش‌بنیان در بخش نفت می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد کند که درآمدهای نفتی کل بودجه عمومی کشور را تامین کند.

(همچنین بخوانید: دانش‌بنیان‌ها، کشور را وارد رقابت جهانی کرده‌اند)

برچسب‌ها: اقتصاد دانش‌بنیانشرکت‌های دانش‌بنیاناصفهانایرانKnowledge Base
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.