عوامل شکست استراتژی‌های بازاریابی
برخی کسب‌وکارها موفق نمی‌شوند؛ ۸

عوامل شکست استراتژی‌های بازاریابی

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۲ - ۱۲:۰۰ | ۶ دقیقه

بسیاری از استارت‌آپ‌ها فقط به این دلیل شکست می‌خورند که بدون روشن کردن مسیر و خواسته‌ها، فقط به تولید محصول و خدمات می‌پردازند.

نوپانا: امروزه اکثر تجارت‌های موفق و مطرح، از یک استراتژی‌های بازاریابی خاص برخوردارند و این استراتژی‌ها بر اساس نتایج تحقیقات و نظر متخصصان ایجاد شده‌اند. تجارت‌های نوپا و تازه‌کار نیز برای خود استراتژی‌هایی تعریف می‌کنند و شاید اکثر این سیاست‌ها بر مبنای آزمون‌ و خطا و استفاده از تجربه دیگران شکل بگیرند.

اما گاهی بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا در مدیریت بازاریابی خود با مشکل مواجه می‌شوند و به اهداف خود دست پیدا نمی‌کنند. این اتفاق شاید بر اثر سیاست‌های نادرستی باشد که در مسیر بازاریابی اجرا می‌شوند. حتی گاهی بسیاری از افراد ماهر و کارشناس در زمینه بازاریابی نیز در کسب‌وکارهایی که برای آنها کار می‌کنند، موفق نمی‌شوند. این مسئله به خاطر مهارت افراد و شناخت آنها از ارزش بازاریابی نیست، بلکه به این دلیل است که هر کسب‌وکاری نیازمند بوم بازاریابی منحصر به فرد خود است.

در اینجا تعدادی از عوامل عدم موفقیت در بازاریابی آورده شده است که با هم مرور می‌کنیم:

۱-  برنامه معین و مشخصی تعریف نشده است

برای دست‌یابی به هر هدفی، لازم است مسیر رسیدن به آن و انتظارات شما کاملاً مشخص و تعریف‌شده باشد. اگر اهداف، گنگ و نامعلوم باشد، قطعاً به نتیجه مشخصی هم دست پیدا نمی‌کنید. بسیاری از استارت‌آپ‌ها فقط به این دلیل شکست می‌خورند که بدون روشن کردن مسیر و خواسته‌ها، فقط به تولید محصول و خدمات می‌پردازند.

۲- ارتقا و بهبود کیفیت نادیده گرفته می‌شود

شاید تصور کنید همین که کاری را شروع کنید کافی است و دیگر نیازی به انجام کارهای اضافه و بهبود آن نیست و همه‌چیز خودبه‌خود درست خواهد شد و چون شما تلاش می‌کنید حتماً باید نتیجه خوبی هم بگیرید. واقعیت این است که این تصور کاملاً غلط است، شما باید در مسیر درستی تلاش و کوشش کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. در دنیای رقابتی امروز و در حضور کسب‌وکارهای همپای شما، که هر روز برای بهبود کیفیت محصولات خود تلاش می‌کنند، شما باید حتی بهتر از آنها روبه‌جلو حرکت کنید. باید هر روز به بهتر شدن فکر کنید و روش‌های قدیمی و بلااستفاده را کنار بگذارید. ارتقا در کیفیت فعالیت شما، یک نیاز اساسی برای رسیدن به نتایج مثبت است.

(همچنین بخوانید: واحد بازاریابی به دو مهارت جدید احتیاج دارد)

۳- محصول، بی‌کیفیت و نامرغوب است

این مسئله یک امر بسیار متداول در امر تجارت است. بارها شاهد بوده‌ایم که یک کسب‌وکار راه‌اندازی شده و فعالیت آن خیلی زود متوقف شده است. مشتری‌ها سریع متوجه عدم کیفیت در محصولات می‌شوند و چون امروزه دیگر تعداد منابع تولیدکننده محدود و کم نیست، دیگر دلیلی برای ادامه خرید یا حمایت مالی از کسب‌وکاری با کیفیت نامرغوب نمی‌بینند. این که یک کسب‌وکار از سوی مشتریان نادیده گرفته شود، امری است که هرسال میلیون‌ها بار در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. در یک بازاریابی موفق، کیفیت محصولات، حرف اول را می‌زند.

۴- انتظارات مبتنی بر واقعیت نیستند

اگر بخواهیم بازاریابی را به ورزش تشبیه کنیم، باید بگوییم بازاریابی یک دوی ماراتن است و نه دوی سرعت. به همین دلیل باید اهداف و انتظارات بلند مدت برای خود تعیین کنید و انتظار رسیدن به نتیجه در زمان کوتاه را نداشته باشید. اگر در این زمینه عجول باشید و نتوانید برای رسیدن به نتیجه صبر کنید، خیلی زود ناامید شده و از ادامه دادن دست می‌کشید. در این راه باید معقول و منطقی باشید و انتظارات خود را واقع‌بینانه تعیین کنید.

سخن آخر

بازاریابی دارای پیچیدگی‌ها و فنون خاص خود است و برای رسیدن به نتیجه دقیق و دلخواه، باید با حساسیت و دقت بالا عمل کنید. دانش و تجربه هردو به یک اندازه در بازاریابی مهم هستند و برای موفقیت باید به هردو مجهز باشید.

منبع

(همچنین بخوانید: تاثیر بازاریابی تیمی در پیشرفت استارت‌آپ‌)

برچسب‌ها: Marketing Technologyبازاریابیبازارکسب‌و‌کارآموزشاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی