ظرفیت یک میلیونی اشتغال فناوری اطلاعات
مدیر گروه فناوری اطلاعات: ۶

ظرفیت یک میلیونی اشتغال فناوری اطلاعات

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۷:۰۰ | ۵ دقیقه

ابطحی: درآمد کنونی کشور از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و بر اساس هدفگذاری‌ها، تا پایان برنامه ششم به صد هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نوپانا به نقل از مهر: محمدعبده ابطحی با اشاره به وضعیت اشتغال صنعت فناوری اطلاعات (IT) به عنوان یکی از ظرفیت‌های اشتغال‌زای کشور گفت: برآورد کنونی ما اشتغال حدود ۶۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است که این بخش ظرفیت اشتغال‌زایی حدود یک میلیون نفر را دارد.

او با بیان اینکه در قالب طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار (تکاپو) اشتغال‌زایی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر برای سال جاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هدفگذاری شده است، گفت: از کل این هدفگذاری، ۶۰ تا ۷۰ هزار اشتغال صرفا در بخش فناوری اطلاعات مانند تولید نرم‌افزارها، تولید محتوا، تولید بازی و استارت‌آپ‌ها پیش‌بینی شده است که برای تحقق آن در حال برنامه‌ریزی هستیم.

(همچنین بخوانید: در زمینه آی‌تی، قابلیت درآمدزایی میلیونی داریم)

مدیر گروه فناوری اطلاعات طرح تکاپو ادامه داد: با توجه به اینکه در چند استان کشور، ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکت‌ها در پارک‌های علم‌وفناوری قراردارند، طی مذاکرات و همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بخشی از اشتغال بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، در سطح کشور در پارک‌های علم‌و‌فناوری ایجاد خواهد شد که ظرفیت خوبی برای اشتغال بخش IT و ICT دارند.

ابطحی با بیان اینکه درآمد کنونی کشور از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این درآمد بر اساس هدفگذاری تا پایان برنامه ششم به صد هزار میلیارد تومان می‌رسد.

۹۰ درصد بازار اشتغال «بازی» در دست کشورهای خارجی‌

ابطحی تولید انواع بازی‌های رایانه‌ای توسط برنامه نویسان و متخصصان IT را یکی از ظرفیت‌های پراشتغال عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ارزش بازار بازی ایران نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان است، اما فقط هشت تا ۱۰ درصد این ارزش در داخل خلق می‌شود و بیش از ۹۰ درصد این بازی‌ها توسط تولیدکنندگان غیربومی است.

خروج سالانه ۴۰ میلیارد تومان ارز از کشور از طریق بازی کلش‌اف‌کلنز

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: ایرانیان سالانه با استفاده از بازی «کلش‌آفکلنز» حدود ۴۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج  می‌کنند که می‌توان با تولید بازی‌های مشابه و بومی، این درآمد و اشتغال را در چرخه اقتصادی داخل کشور به جریان انداخت.

ابطحی درباره علت ظرفیت خالی حدود ۹۰ درصدی بازار بازی ایران از محصولات داخلی گفت: علت این چالش را در سه مورد می‌توان جست‌وجو کرد؛ نخست اینکه غالب نیروهای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات مهارت کافی ندارند و این بخاطر ضعف نظام آموزش عالی است. نکته دوم اینکه، بسیاری از جوانان علاقمند به اشتغال در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، با انواع اشتغال این بازار مانند خدمات ارزش‌ افزوده تلفن همراه آشنایی ندارند و در زمینه افزایش سطح آگاهی مردم در این حوزه باید اقدام شود.

مدیر گروه فناوری اطلاعات طرح تکاپو با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، گفت: به نهادسازی و اتصال دانشگاه‌ها با نیازهای بازار کار در حوزه فناوری اطلاعات نیاز داریم. به این ترتیب که باید یکسری نهاد برای معرفی نیاز بازار کار و ارتباط با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این بخش ایجاد شود که در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.

ابطحی همچنین اتصال به بازار بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات را یک ضرورت برای توسعه بازار اشتغال این بخش عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز برخی ظرفیت‌ها شناسایی شدند.

(همچنین بخوانید: اشتغال‌زایی میلیونی با سرمایه‌گذاری خارجی در استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: اشتغالstartupstartup ecosystemایرانآی‌تیICTبازی‌سازیفناوری اطلاعات و ارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.