تمایل به کارآفرینی در ایران زیاد است
معاون وزیر کار مطرح کرد: ۷

تمایل به کارآفرینی در ایران زیاد است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۸:۰۰ | ۶ دقیقه

عیسی منصوری: یکی از اقدامات مهم وزارت کار، الگوسازی برای جوانان و ترویج کارآفرینی در کشور است.

نوپانا به نقل از ایسنا: عیسی منصوری، شناسایی و معرفی کارآفرینان برتر و استفاده از تجربیات آنها را گام موثری در جهت پیشرفت و بهبود فضای کسب‌وکار کشور دانست و گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت کار، الگوسازی برای جوانان و ترویج کارآفرینی در کشور است.

او با تأکید بر رصد فعالیت و پیشرفت کار فعالان حوزه کارآفرینی افزود: موضوع کارآفرینی را در سه حوزه کارآفرینی فردی، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی نهادی مورد بررسی و رصد قرار داده‌ایم. بررسی سالانه دیده‌بان جهانی کارآفرینی حاکی از آن است که در کشور ما تمایل و اشتیاق کارآفرینانه وجود دارد و اغلب مردم علاقمند به ایجاد کسب‌وکار هستند، منتهی این اظهار تمایل به دلیل ریسک‌‌پذیری پایین اکثریت جامعه، کمتر منجر به کارآفرینی می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با بیان اینکه در حوزه کارآفرینی باید نگاه ویژه‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط داشته باشیم، افزود: کارآفرینی به جغرافیا و شبکه‌هایی وابسته است که فعالان و کارآفرینان در آن حضور داشته باشند. استمرار کارآفرینی نیازمند بسترسازی نهادی است که یکی از مولفه‌های مؤثر در این بخش، حوزه مالیات است.

او پیش‌بینی تخفیف‌های مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی را به کار می‌گیرند، را اقدام مثبتی در جهت توسعه سرمایه‌گذاری خارجی و حضور در بازارهای جهانی دانست.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌ها قابلیت بالایی در مهار بیکاری دارند)

افروز بهرامی‌، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز یکی از دغدغه‌های دولت دوازدهم را موضوع اقتصاد، معیشت و اشتغال جوانان برشمرد و گفت: راهکاری که می‌تواند دولت و وزارت کار را در این زمینه یاری کند، توسعه و ترویج فعالیت‌های کارآفرینی است.

او ادامه داد: متأسفانه در کشور ما هنوز برخی گمان می‌کنند شیوه‌های دستوری و جذب منابع مالی از دستگاه‌ها و سیاست‌های کوتاه‌مدت می‌تواند راه‌حل مشکلات اقتصادی باشد در حالی که تنها راه‌حل رونق بازار کار و تولید، توسعه سرمایه‌گذاری خارجی، توجه جدی به کارآفرینی و حل مشکلات کارآفرینان و صنعتگران است.

بهرامی‌ افزود: برای تحقق رشد هشت درصدی در اقتصاد، تأمین منابع مالی سالانه حدود ۷۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز است، به همین خاطر باید تلاش کنیم جهت‌گیری اقتصاد ما حرکت از اقتصاد سنتی به‌سوی اقتصاد مدرن باشد و از ایجاد کارخانه‌های بزرگ که هم هزینه‌های سنگینی می‌طلبد و هم زمان ساخت طولانی دارد، پرهیز کنیم و در جهت توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنیم.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رکود و تحریم‌های اقتصادی، فرصت‌های زیادی را در حوزه اقتصاد سلب و فضای غیرقابل‌رقابتی ایجاد کرد، گفت: با گشایشی که بعد از برجام و در عرصه بین‌المللی ایجاد شد، باید از مزیت‌های فزاینده شرکت‌های دانش‌بنیان درعرصه صادرات استفاده کنیم.

او درعین حال راهکار خلق ثروت و ارزش افزوده در ایران را، توسعه SMEها و کمک به صنایع کوچک و متوسط ذکر کرد و گفت: ثروت اصلی ما نفت نیست، بلکه کارآفرینان و صنعتگران هستند. اگر امروز شرکت‌های تاکسی اینترنتی، ظرف مدت هشت ماه، ۲۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند، پس باید رویه‌های سنتی و قدیمی‌ در اقتصاد را هوشمندانه از نو طراحی و بازآفرینی کنیم.

به اعتقاد مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت‌، در حوزه کارآفرینی نباید منتظر سرمایه‌گذاری دولت باشیم چون فرهنگ تزریق پول و استفاده از پول بی‌زحمت، هیچ اقتصادی را بالنده نکرده است. به همین علت فارغ‌التحصیلان باید هدف خود را از استخدام به کارآفرینی تغییر دهند و روزی برسد که هر فارغ‌التحصیل در کشور به یک کارآفرین موفق تبدیل شود.

(همچنین بخوانید: مشاغل سنتی با تغییرات روز همراه شوند)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارایراناشتغالstartupاتاق‌بازرگانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.