وزارت صنعت، استارت‌آپ‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائي: ۷.۵

وزارت صنعت، استارت‌آپ‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

تقوی: تجربه سایر کشورها نشان داده است از مسیر فناوری و کسب‌وکارهای نوپا می‌توان به توسعه اقتصادی پایدار دست پیدا کرد.

نوپانا: مدرس دانشگاه علامه طباطبائی درباره شرایط فعلی استارت‌آپ‌ها در جامعه و نقش آنها در زندگی عموم مردم گفت: امروزه استارت‌آپ‌ها از جایگاه خوبی میان مردم برخوردار هستند. آنها در سبک زندگی بسیاری از مردم تاثیر مثبتی گذاشته‌اند و در انرژی، وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و باعث افزایش رفاه در جامعه شده‌اند. قبل از ورود کسب‌وکارهای نوپا، سایر کسب‌وکارهای سنتی هزینه‌های زیادی بر مردم تحمیل می‌کردند و مردم نیز ناچار بودند به این هزینه‌ها تن دهند. در نتیجه حقوق مشتریان و مخاطبان به درستی رعایت نمی‌شد. اما با گسترش استارت‌آپ‌ها خصوصا در حوزه فناوری، رفاه نسبی برای آنها فراهم شده است.

مهدی تقوی در ادامه گفت: ابداعات خوش‌فکران عرصه فناوری لازم است از سوی دولت، مجلس و دیگر نهادهای نظارتی حمایت شوند. این حمایت‌ها شامل اصلاح قوانین موجود، وضع قوانین روزآمد، ارائه تسهیلات مالی از سوی بانک‌ها و دولت و همچنین تشویق سرمایه‌داران به سرمایه‌گذاری در این مشاغل می‌شود.

(همچنین بخوانید:  اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد بدون وزن است)

این اقتصاددان اظهار کرد: دولت بهتر است با ارسال بخش‌نامه‌ به بانک‌های ذی‌ربط در جهت ارائه تسهیلات مورد نظر به کسب‌وکارهای نوپا، اقدامات لازم را انجام دهد تا آن دسته از نخبگان که با مشکلات مالی مواجه هستند، بتوانند بخشی از مشکلات پیشِ‌روی خود را حل کنند. همچنین با حذف قوانین دست‌وپاگیر و قدیمی و جایگزینی آنها با قوانین جدید که با تغییرات روز هماهنگ است، مشکلات احتمالی را که ممکن است ناشی از ناسازگاری قوانین کهنه با مشاغل جدید پیش بیاید، از میان می‌برد.

استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه اشاره کرد: برای افزایش تولید ناخالص ملی کشور، استارت‌آپ‌ها بهتر است با راهیابی به بورس اوراق بهادار، سرمایه خود را افزایش دهند. این امر مستلزم چتر حمایتی دولت چه از نظر قوانین و چه از نظر تسهیلات مالی است.

(همچنین بخوانید: دولت فضای رقابتی عادلانه ایجاد کند)

او آینده استارت‌آپ‌ها را درخشان توصیف کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها به دلیل آنکه خدمات و کالاهای جدید ارائه می‌کنند، ممکن است در ابتدا با حجم زیادی از فروش و تقاضا مواجه شوند و در مدت کوتاهی به سودآوری بالایی دست پیدا کنند. اما این خطر همواره این شرکت‌ها را تهدید می‌کند که با عرضه خدمات جدیدتر از سوی شرکت‌های رقیب ممکن است در میزان تقاضای خدمات و کالاهای قبلی تغییرات محسوسی رخ دهد و یک‌باره افت ناگهانی داشته باشد. در اینجا لازم است سیاست‌های لازم در این خصوص از قبل اندیشیده شود که زیان مالی گریبان‌گیر این کسب‌وکارهای نوپا و تازه‌تاسیس نشود.

مدرس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا خاطرنشان کرد: وزارت صنعت و معدن لازم است حمایت از کسب‌وکارهای نوپا را اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، چرا که تجربه سایر کشورها نشان داده است از مسیر فناوری و کسب‌وکارهای نوپا می‌توان به توسعه اقتصادی پایدار دست پیدا کرد. دولت همچنین با فراهم کردن بازار تقاضا برای خرید کالا و خدماتِ این مشاغل، یاری‌رسان استارت‌آپ‌ها در گسترش بخش خصوصی باشد.

او در انتها اظهار کرد: در یک دهه گذشته، اقتصاد نرخ رشد منفی را تجربه کرد و استارت‌آپ‌ها مجال ورود و ظهور پیدا نکردند، اما خوشبختانه در این چند سال، نرخ رشد مثبت شد و بسیاری از استارت‌آپ‌ها توانستند شکل بگیرند و عرضه عمومی شوند و به مرحله سودآوری‌های کلان برسند. لازم است از این فرصت پیش آمده استفاده شود تا وضع اقتصاد بهبود پیدا کند.

(همچنین بخوانید: جایگاه کسب‌وکارهای نوپا در برنامه ششم توسعه)

برچسب‌ها: استارت‌آپایراندولتدولت دوازدهمstartupوزارت صنعت، معدن و تجارتتسهیلاتتولید ناخالص ملیEconomic Growth
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.