کسب‌وکارهای نوپا و اقتدار ملی
کارآفرینی راه‌حلی برای رشد اقتصادی ۸.۳

کسب‌وکارهای نوپا و اقتدار ملی

توسط نرگس محمدی | ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۹:۲۴ | ۴ دقیقه

کسب‌وکارهای نوپا اقتدار ملی را به دنبال دارند.

به گزارش نوپانا، از مهم‌ترین مسائلی کشور چه از دید مسائل داخلی و چه در عرصه بین‌المللی موضوع «اقتدار ملی» است و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار، اقتدار اقتصادی است.

از این رو، مسئله‌ اقتدار اقتصادی همواره مورد توجه مسئولان به ویژه رهبر انقلاب بوده است و ایشان همواره بر این نکته تأکید داشته‌اند که برای جلوگیری از فشارهای کشورهای استکباری، کشور باید به سمت تقویت ساختار درونی و عدم وابستگی به سایر کشورها حرکت کند. این تأکیدات از سوی رهبری، طی سالیان اخیر، به علت تمرکز دشمن روی مسائل اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه غربی‌‌ها بر ایران دوچندان شده است.

رهبر انقلاب 19دی‌ماه سال‌جاری در دیدار مردم قم عوامل اقتدار را پیشرفت اقتصادی و حل مشکل اقتصادی مردم دانستند و هدف دشمن از تحریم‌ها را جدایی مردم از نظام و ایجاد مشکلات، بیکاری و رکود بیان کردند. ایشان پاد زهر این اهداف شوم دشمنان را ایجاد اقتصادی قوی، مقاوم و پایدار یعنی همان اقتصاد مقاومتی دانستند.

با نگاهی به ابلاغیه رهبر انقلاب در خصوص ارکان اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشخص می‌شود دو حوزه «تقویت تولید ملی» و «فرهنگ جهادی» مورد تأکید این سیاست‌ها است و تعداد زیادی از مفاد آمده در این ابلاغیه به طور مستقیم یا غیرمستقیم (مانند کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان) موضوع تقویت تولید ملی را هدف قرار داده‌اند.

با بررسی فلسفه وجودی استارت‌آپ‌ها و راهبرد فعالیت این نوع کسب‌وکارها که شامل فعالیت‌های ایده‌محور، نوآورانه، زودبازده و دانش‌بنیان هستند می‌توان دریافت استارت‌آپ‌ها با جذب سرمایه به سرعت به نتیجه می‌رسند و ارزش افزوده اقتصادی قابل ملاحظه‌ای خلق می‌کنند.

امروزه در جهان سهم بالای ارزش افزوده به استارت‌آپ‌ها تعلق دارد که به جای ایجاد صنعت‌های سرمایه‌بر یا دارای نیروی‌انسانی بالا، در آن‌ها دانش، فناوری و ایده‌های کارآمد محور قرار‌گرفته و از این طریق درآمدزایی می‌کنند.

مطمئنا تمرکز و سرمایه‌گذاری روی این بخش، ضمن کاهش سهم درآمد بودجه از نفت و کسب ارزش‌افزوده بالا، سبب اقتدار اقتصادی کشور در سطح جهان خواهد‌شد. از سوی دیگر راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا به‌طور طبیعی افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به‌همراه خواهد‌داشت که این نیز خود یکی دیگر از اهداف اقتصاد‌مقاومتی به حساب می‌آیند.

تقویت روحیه کارآفرینی، کمک و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و ایجاد اشتغال نه تنها سبب دلگرمی جوانان کشور خواهدشد بلکه، با تقویت اقتدار ملی اهداف شوم دشمنان در راستای ایجاد رکود در کشور و وابستگی به غرب را در نطفه خفه خواهدکرد.

در این مسیر بایستی، با دوری از انگ‌ها و برچسب‌زدن‌های دروغین به استارت‌آپ‌ها (مانند نفوذی، غیرکارآمد و غیره)، سنگ‎اندازی و ایجاد نا‌امیدی در دل این کسب‌وکارهای پویا و کارآمد با تمهیدات صحیح مسیر رشد و تعالی هرچه بیشتر آن‌ها در داخل کشور ایجاد شود تا بتوانند بیش‌از‌پیش در رشد اقتصاد مقاومتی کشور سهیم و موثر باشند.

 در این رابطه بخوانید: (استارت‎آپ‌ها بخشی از اقتصاد مقاومتی)، (سهم استارت‌آپ‌ها در اقتصاد مقاومتی)

همینطور در این رابطه بخوانید: (استارت‌آپ‌ها عامل پیشرفت)

برچسب‌ها: ایرانجهاندانشتکنولوژیکسب‌و‌کارکارآفرینایدهبازارفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نرگس محمدی

نرگس محمدی

نرگس محمدی دانش آموخته فیزیک و دانشجوی مدیریت (MBA) دانشگاه تهران است. او از سال 1391 در کنار پژوهش در حوزه فناوری نانو به خبرنگاری و نویسندگی در حوزه علم و فناوری پرداخته است.