جهش اقتصادی امارات با استارت‌آپ‌ها
پیشرفت زیست‌بوم دوبی، چه درس‌هایی برای ما دارد؛ ۸

جهش اقتصادی امارات با استارت‌آپ‌ها

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۱۶:۰۰ | ۷ دقیقه

ما نیز در ایران باید فرصت‌ها را مغنتم شمرده و اجازه ندهیم دیگران در عرصه‌ها اقتصادی مختلف به ویژه استارت‌آپ‌ها، گوی سبقت را از ما بربایند.

نوپانا: دوبی بزرگ‌ترین شهر امارات است که در حاشیه خلیج همیشه فارس قرار دارد، این شهر در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و امروز به عنوان یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. دبی ابتدا با جاذبه‌های گردشگری شهرت یافت و در مدت کوتاهی به مرکزی برای جهش‌های اقتصادی امارات تبدیل شد. این موضوع، روی رشد جمعیت این شهر هم بی‌تأثیر نبوده، به طوری که جمعیت آن فقط با گذشت یک دهه، از یک میلیون نفر به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است.

یکی از ویژگی‌های دوبی، تبدیل شدن آن به یک قطب سرمایه‌گذاری بوده است، هم‌اکنون صاحبان سرمایه و کسب‌وکارها در دوبی به دنبال یافتن موقعیت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری هستند و در میان آنان رقابت شدیدی وجود دارد. با چنین چشم‌اندازی، احتمال می‌رود دوبی بتواند از بزرگ‌ترین شهر استارت‌آپی جهان شود. اطلاع از این موضوع به ویژه برای فعالان استارت‌آپی در ایران حایز اهمیت است، چرا که برای افزایش قدرت اقتصادی کشورمان در زمینه کسب‌وکارهای نوپا، باید اوضاع کشورهای همسایه و رقبای دائمی خود را رصد کرد و اقدامات لازم را برای افزایش توان رقابتی، در پیش گرفت.

آماده برای رشد

دوبی یکی از پنج شهری است که با بیشترین سرعت به سوی جهانی‌کردن اقتصاد خود پیش می‌رود. بخشی از این رشد سریع، به موقعیت خاص آن در منطقه بازمی‌گردد. دوبی در واقع نوعی پل ارتباطی بین خاورمیانه، آسیا و آفریقا است، امروزه بازارهای کشورهایی مانند پاکستان، هند و شمال شرقی آفریقا همگی دوبی را به عنوان یک نقطه کانونی برای فعالیت‌های مشترک خود در نظر می‌گیرند و این مسئله باعث رشد روزافزون زیست‌بوم استارت‌آپی دوبی شده است. این موضوع نقش کلیدی دسترسی خلیج همیشه فارس را به ما گوشزد می‌کند. ما نیز در ایران از چنین پتانسیلی برخورداریم و باید زمینه‌های شکوفایی آن را فراهم کنیم.

می‌توان گفت برخی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی، دوبی را دروازه‌ای برای ارتباط و دسترسی به کشورهای در حال رشد و توسعه می‌بینند و از این فرصت برای معرفی خود به بازارهای بین‌المللی استفاده می‌کنند.

(همچنین بخوانید: زادگاه گوگل و آمازون از رقابت بازماند)

مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها

دوبی اخیراً به مهد شتاب‌دهنده‌ها نیز تبدیل شده است و بسیاری از افرادی که قصد کمک به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران جوان با ایده‌های جذاب و نوین را دارند، در این شهر مستقر شده‌اند. به عنوان مثال مرکز نوآوری رسانه‌ای ‌«آی‌ان‌فایو» (IN5) که یک بنیاد سرمایه‌گذاری و آموزشی و تبلیغاتی است و در دوبی تأسیس شده، برنامه‌هایی همچون دسترسی به فضاهای خلاق، آشنایی با برنامه‌های مدیریتی و فرصت‌های ارتباطی و شبکه‌ای، برای کارآفرینان تازه‌کار ارائه می‌کند.

حمایت دولت

دولت امارات این فرصت را به عنوان یک برنامه اقتصادی بلندمدت و جاه‌طلبانه می‌بیند و از هیچ حمایتی برای رشد و پیشرفت استارت‌آپی دریغ نمی‌کند. مثلاً کارآفرینان نوپا در این کشور ملزم به پرداخت مالیات نیستند که این رویای بسیاری از کارآفرینان است. علاوه بر این، دولت از برنامه‌های استارت‌آپی و شتاب‌دهنده‌ها حمایت مالی خوبی کرده و سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های کارآفرینی تشویق می‌کند.

در حالی که بیشتر کشورهای عربی در حال کسب درآمد از طریق فروش نفت خود هستند، دبی در تلاش است درآمدهای غیرنفتی خود را از طریق ایجاد یک پارک سرمایه‌گذاری در منطقه و گردش پول در امارات بالا ببرد و جالب اینجاست که اخیراً نیز از سقوط قیمت نفت در منطقه، متضرر نشده است.

سرمایه‌گذاران فرشته

در این شهر سرمایه‌گذاران بسیاری وجود دارند که به تحول اساسی در زیست‌بوم استارت‌آپی این منطقه کمک شایانی کرده‌اند. برای کارآفرینان تازه‌کار و خوش‌فکر، موقعیت بسیار مناسبی فراهم آمده است تا بتوانند به راحتی، سرمایه مورد نیاز خود برای شروع کسب‌وکار را از طریق آشنایی و ملاقات با سرمایه‌گذاران، پیدا کنند.

صنعت خدمات

حدود ۲۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی امارات عربی، به واسطه صنعت گردشگری و تجاری آن است و آمارها رونق تجارت در این منطقه را بی‌سابقه می‌دانند. هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات گردشگری و جاذبه‌های خاص آن باعث شده است این منطقه به یک فرصت استثنایی برای ظهور استارت‌آپ‌ها تبدیل شود.

برنامه‌ریزی درستی که برای جذب همزمان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در دبی، باعث رشد روزافزون زیست‌بوم استارت‌آپی آن می‌شود و با گذشت زمان ممکن است به زودی شاهد تبدیل دوبی به یک وزنه مهم در اقتصاد استارت‌آپی جهان باشیم. از این رو ما نیز در ایران باید فرصت‌ها را مغنتم شمرده و اجازه ندهیم دیگران در عرصه‌ها اقتصادی مختلف به ویژه حوزه پرسود استارت‌آپ‌ها، گوی سبقت را از ما بربایند.

منبع

(همچنین بخوانید: اسب شاخ‌داری که کالا را به مقصد می‌رساند)

برچسب‌ها: استارت‌آپزیست‌بومدوبیDubaistartup ecosystem
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی