دفتر کار تپسی در مشهد پلمپ شد
در پی شکایت سازمان تاکسیرانی شهرداری؛ ۸.۷

دفتر کار تپسی در مشهد پلمپ شد

توسط قاسمی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۴ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

به گفته سازمان تاکسیرانی، تپسی برای فعالیت در مشهد، باید از این سازمان مجوز بگیرد.

نوپانا: اپلیکیشن درخواست تاکسی اینترنتی تپسی به دلیل شکایت تاکسیرانی مشهد در این شهر پلمپ شد. سایت فناوری آی‌تی‌ایران، چهارشنبه، سوم خرداد ماه، خبر از تعطیلی دفتر کار این اپلیکیشن در مشهد داد. به گفته این سایت، سید مهدی علوی مقدم، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در توضیح شکایت این سازمان از تپسی گفته است: شرکت‌های حمل‌و‌نقل در حوزه تاکسیرانی باید مجوز فعالیت خود را از سازمان تاکسیرانی اخذ کند و راننده‌های آنان نیز باید دفترچه تاکسیرانی داشته باشند.

برنامه درخواست تاکسی اینترنتی تپسی، بیستم اردیبهشت‌ماه امسال، فعالیت خودش را در شهر مشهد آغاز کرده بود. این شرکت استارت‌آپی که در تهران، کرج و اصفهان فعالیت دارد، با آغاز فعالیت در شهر مشهد، بازار هدف جدیدی برای خود یافته است. اما بعد از دو هفته از آغاز فعالیت این اپلیکیشن در این استان، دفتر کاری این شرکت با دستور قضایی و در پی شکایت سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد پلمپ شد.

علوی‌مقدم، مدیرعامل تاکسیرانی مشهد، در توضیح خود درباره اقدام این سازمان گفت: هم‌اکنون ۱۸۰۰ آژانس در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که دستیابی آنان به اپلیکیشن تلفن همراه راحت است اما قطعا باید مجوز آن را دریافت کنند. سازمان تاکسیرانی منکر فناوری و پیشرفت نیست اما ما اعتقاد داریم این پیشرفت ضوابط مشخصی دارد که باید رعایت شود.

او در ادامه گفت: شرکت‌های حمل‌و‌نقل در حوزه تاکسیرانی باید مجوز فعالیت خود را از سازمان تاکسیرانی اخذ کنند و راننده‌های آنان نیز باید دفترچه تاکسیرانی داشته باشند. مجوزی که سازمان تاکسیرانی به این شرکت‌ها ارائه می‌کند تنها مجوز حمل‌ونقل است و مجوزی به اپلیکیشن تلفن همراه اعطا نمی‌شود.

(همچنین بخوانید: بوروکراسی دست‌وپای فناوری را بسته است)

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد در انتها نتیجه گرفت: شرکت تپسی هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت در شهر مشهد ندارد و نمی‌تواند از اپلیکیشن نیز استفاده کند لذا با مجوز قضایی توسط اداره اماکن پلمپ شده است. در حال حاضر تنها شرکت‌های تاچسی و چی‌تکس مجوز فعالیت دارند که به صورت محدود از نرم‌افزار تلفن همراه استفاده می‌کنند، اما فعالیت گسترده آنان تنها با تصویب دستورالعمل آن توسط شورای اسلامی شهر مشهد امکان‌پذیر است چرا که نرخ کرایه، نوع خودرو و راننده آن باید تایید شده باشد.

اعمال چنین محدودیتی قابل بررسی است. تپسی به عنوان یک استارت‌آپ فعال در حوزه حمل‌ونقل، برای فعالیت خود از سازمان‌های مرتبط مجوز دریافت کرده است و باید دید برای شروع فعالیت در هر شهر لازم است چه مراحل قانونی را پشت سر بگذارد.

به گفته سید مهدی علوی‌مقدم به این اپلیکیشن دو مرتبه اخطار داده شده که توجه نکرده و از این رو با دستور قضایی پلمپ شده است. از آن طرف میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی، اعلام کرده است این موضوع در دست پیگیری است و فردا یا شنبه آینده این اپلیکیشن در مشهد فعالیت خود را به صورت مجدد از سر خواهد گرفت.

فعالیت اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل در سال‌های اخیر با موانع و مشکلات زیادی همراه بوده است و صاحبان این شرکت‌ها با مخالفت‌های مختلف سازمان تاکسیرانی مواجه بوده‌اند. پیش از این تاکسیرانان در تهران نیز از فعالیت شرکت اسنپ شکایت کرده بودند و با برخی پیگیری‌های قانونی، مشکلات مرتفع شد و اسنپ فعالیت خود را ادامه داد. ورود تپسی به شهر اصفهان نیز اوایل امسال آغاز شده بود و با استقبال عمومی خوبی مواجه شد. اما اقبال این اپلیکشن در مشهد، چندان خوب نبود. با این همه، مدیران این کسب‌وکار امیدوارند موانع مختلف را در این شهر با پیگیری‌های لازم برطرف کنند.

(همچنین بخوانید: چرا مردم و رانندگان، خدمات استارت‌آپی را می‌پسندند؟)  

برچسب‌ها: استارت‌آپایرانحمل‌و‌نقل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره قاسمی

قاسمی