گوگل برای دومین بار پیروز شد
در جشنواره بازی‌های «گو»: ۶

گوگل برای دومین بار پیروز شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۵ - ۱۴:۰۰ | ۵ دقیقه

هوش مصنوعی گوگل قهرمان «گو» جهان را شکست داد.

نوپانا به نقل از گیزمگ: سامانه هوشمند «آلفاگو» گوگل بار دیگر توانست قهرمان بازی «گو» در جهان را شکست دهد. در جشنواره بازی‌های «گو» در وون‌ژن چین، این سامانه سه مسابقه با برترین بازیکنان جهان انجام می‌دهد.

در اولین مسابقه «که جی» (Ke Jie) نفر اول جهان که ۱۹ ساله‌ است با کمترین اختلاف ممکن یعنی تنها با نیم امتیاز از این سامانه هوشمند شکست خورد.

این سامانه هوشمند با استفاده از شبکه‌های عصبی کار می‌کند و سال گذشته نیز موفق شد یک قهرمان از کره جنوبی را شکست بدهد و از پنج مسابقه چهار بازی را ببرد.

این شکست سبب شد تیم تحقیقاتی گوگل در یک سال گذشته بر روی این سامانه کار کنند و باید دید عملکرد آن در مسابقات امسال چگونه است.

این سامانه در شرکت DeepMind که متعلق به گوگل است طراحی شده است.

(همچنین بخوانید: آموزش به ربات‌ها در فضای مجازی)

«دمیس هاسابیس» (Demis Hassabis) یکی از مؤسسان این شرکت گفت: دیدن این ضعف در آلفاگو برای ما بسیار جالب بود و به همین دلیل در سال گذشته برای رفع این نقطه‌ضعف تلاش فراوانی کرده‌ایم.

نکته جالب توجه این است که این سامانه نیز مانند انسان‌ها برای کشف نقاط ضعفش باید با دیگر بازیکنان مسابقه دهد و در زمان تمرین با خودش نمی‌تواند آنها را کشف کند.

که‌جی نفر اول بازی گو در جهان پس از پایان مسابقه خود گفت: آلفاگو سال گذشته همانند یک انسان بازی می‌کرد اما الان با اطمینان می‌توان گفت که بهتر از هر انسانی بازی می‌کند.

استراتژی‌های اجرا شده توسط این سامانه بسیار جالب بوده است. این سامانه در برخی موارد که بفهمد می‌تواند در آینده امتیاز بگیرد، عقب‌نشینی کرده و امتیاز از دست می‌دهد اما این حرکت برای حمله‌ای سهمگین در آینده انجام می‌شود.

جی افزود: من کاملا شوکه شدم. با اطمینان می‌گویم که این حرکت در بازی‌های بین انسان‌ها مشاهده نمی‌شود و من این هوش و تسلط آلفاگو را تحسین می‌کنم.

موسس DeepMind در مقابل از که‌جی تشکر کرد که آلفاگو را تا بالاترین سطح ممکن تست کرده است و باعث شده قدرت این سامانه مشخص شود.

گو، یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تخته‌ای تاریخ بشری است. این بازی که به صورت دونفره انجام می‌شود، علی‌رغم قوانین ساده‌ای که دارد راهبردهای استراتژی‌‌گونه را می‌طلبد. بازی به این صورت انجام می‌گیرد که دو بازیکن به نوبت مهره‌های سیاه و سفید خود را در خانه‌های صفحه بازی که یک شبکه ۱۹ در ۱۹ مربعی است، قرار می‌دهند. وقتی مهره‌ها روی صفحه قرار گرفت، نمی‌توان آن را حرکت داد مگر اینکه با مهره‌های رنگ مخالف به طور کامل محاصره شود. هدف بازی تصاحب سطح بیشتر از زمین بازی توسط مهره‌ها است.

این بازی در شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است هرچند که رفته‌رفته در سطح جهانی هم محبوب می‌شود. یک تخمین دست پایین از تعداد گوبازان دنیا حدود ۲۷ میلیون نفر است.

(همچنین بخوانید: اسپاتیفای سراغ هوش مصنوعی می‌رود)

برچسب‌ها: فناوریهوش مصنوعی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.