قدم‌زدن استارت‌آپ در بازارهای خارجی
به دنبال سرمایه‌گذاری بین‌المللی ۵.۷

قدم‌زدن استارت‌آپ در بازارهای خارجی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۳:۴۷ | ۵ دقیقه

حضور در کسب‌وکار برون‌مرزی ریسک بالایی دارد و بی‌گدار به آب زدن در این زمینه اشتباه بزرگی است.

نوپانا: بسیاری از استارت‌آپ‌ها، پس از گسترش و رشد، به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی می‌روند. اما آیا سرمایه‌گذاری‌ بین‌المللی برای هر استارت‌آپی مناسب است؟ و اگر این‌گونه است بهترین قدم‌ها برای عملی شدن آن کدامند؟

هفت نکته درمورد سرمایه‌گذاری‌ هوشمند را مرور می‌کنیم:

1- جذب سرمایه‌ بین‌المللی برای هرکسی مناسب نیست

استارت‌آپ‌های تازه‌کار نیازی به امتحان کردن این کار ندارند. جذب سرمایه‌ بین‌المللی بیشتر برای استارت‌آپ‌های ‌قدیمی‌تر، که بسیاری از دوره‌های رشد را پشت سر گذاشته اند، مناسب است. بهتر است محصول خود را در بازارهای داخلی برجسته کنید و بعد از آن فکر بازارهای بین‌المللی باشید. زیرا این بازارهای بزرگ تحمل کالاهای با کیفیت پایین را ندارند و رقابت در آن‌ها به شدت بالا و متفاوت است.

2- ضعف‌های کوچک را بفهمید

اگر ایمان دارید که استارت‌آپ شما آماده جهانی شدن است، از ساختار سازمانی خود کاملاَ مطمئن شوید. و ضعف‌های آن را شناخته و به‌طور کامل آن‌ها را برطرف کنند. به‌عنوان مثال در آمریکا بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌خواهند تحت حمایت یک نهاد قضایی باشند.

3- رویدادهای ارائه ایده را دست‌کم نگیرید

رویدادهای ارائه ایده، یکی از شگفت‌انگیزترین راه‌های رشد سریع استارت‌آپ محسوب می‌شود. پس اگر قصد جهانی شدن دارید، به‌دنبال رویدادهای برون‌مرزی باشید. رویدادهای ارائه ایده فرصتی ارزشمند در اختیار کارآفرینان می‌گذارند. در حین آن‌ها است که استارت‌آپ‌های دیگر را موقع ارائه می‌بینید و این قضیه روی ارائه و ارزیابی شما تاثیر زیادی می‌گذارد.

4- مشارکت راهبردی را فراموش نکنید

اگر به دنبال به‌دست آوردن بازاری برون‌مرزی هستید و از قبل بازیگران آن صحنه را می‌شناسید، مشارکت راهبردی چیزی است که باید مدنظر قرار دهید. این مشارکت، به‌خصوص زمانی‌که دیگر نام‌های تجاری برای حمایت از محصولات خود، به‌دنبال سرمایه‌گذاری هستند، می‌تواند رشد صعودی را به‌دنبال داشته باشد.

5- هوشمندانه پول بگیرید

مهم نیست کجا باشید. مهم توانایی شما در جذب هوشمندانه سرمایه است. با این پول می‌توانید کسب‌وکار خود را رشد دهید. آن هم پول سرمایه‌گذارانی که می‌دانند کار استارت‌آپی هم ریسک بالایی دارد و زمان می‌برد تا رشد کند و سال‌ها نگاه خوبی به این قضیه نداشتند. یک دام در این مسیر، همکاری با سرمایه‌گذارانی است که در زمینه استارت‌آپ تخصصی ندارند و انتظار دارند پول سریع به حساب‌شان برگردد.

6- شبکه حمایت ملی بسازید

شروع بومی کار با هدف متحد کردن سرمایه‌گذاران، برای ساختن نام تجاری و معرفی آن به فضای بین‌المللی، روش بزرگی محسوب می‌شود.  به یاد داشته باشید که در جذب سرمایه‌ بین‌المللی چیزی فراتر از جمع‌آوری بودجه مطرح است. این همچنین برای سنجش محصول در میان سرمایه‌گذاران دیگر کشورها، فرصت بزرگی است.

7- برای عده‌ای، این تنها راه است

برخی محصولات تنها مختص همان منطقه یا کشور نیستند، زیرا ممکن است در آنجا صنعتش بسیار کوچک، یا اصلاَ وجود نداشته باشد. در این وضعیت به دنبال جذب سرمایه‌ بین‌المللی رفتن، کار درستی است. در حقیقت، تولید محصول برای بازارهای خارجی کار اشتباهی نیست و به شما این امکان را می‌دهد در مورد آن بازارها شناخت روشنی داشته باشند.

 

برچسب‌ها: جهانشرکتکسب‌و‌کارسرمایه‌گذاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا