هنر ارزش‌گذاری استارت‌آپ
چگونه هوشمندانه پول بدست آوریم؟ ۶

هنر ارزش‌گذاری استارت‌آپ

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۳:۴۶ | ۷ دقیقه

سه اقدامی که برای شما تعیین می‌کند کسب‌وکار جدیدتان تا چه اندازه ارزشمند است.

به گزارش نوپانیوز، در میان اهالی تجارت ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «ارزشمندسازی کسب‌وکار بیشتر هنر است تا علم» اگر این درست باشد، روش ارزشمند کردن استارت‌آپ به هنرمند نیاز دارد. با این وجود، کارآفرینان برای پول درآوردن  و سرمایه‌گذاران برای تولید نقدینگی لازم است به کسب‌وکارشان ارزش بدهند.
از آنجایی‌که نه کارآفرینان و نه سرمایه‌گذاران، که با نیمکره راست فکر می‌کنند (یعنی ذهن حساب‌گر دارند)، را کسی به‌عنوان مسئول این امرنمی‌شناسد، در این‌جا برای تفکر با نیمکره چپ چند راه‌کار ارائه می‌دهیم که به‌وسیله آن‌ها ارزش استارت‌آپ بالا می‌رود.
1- شما آن‌چه بازار می‌گوید هستید.
اگر سرمایه‌گذاران به شما می‌گویند که استارت‌آپ‌تان 1 میلیون دلار ارزش دارد، یعنی همین‌قدر می‌ارزد. شاید شما فکر کنید بیشتر از این می‌ارزد، زیرا ممکن است دارایی شرکت به دلایل مختلف بیشتر باشد. اما اگر نمی‌توانید ارزش استارت‌آپ را بیشتر از 1 میلیون دلار کنید، باید ارزش‌گذاری بازار را بپذیرید.
البته این همیشه درست نیست. یعنی اگر شما ترجیح دهید به جای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از بستگان خود پول بگیرید، ممکن است ارزش شرکت شما بالاتر یا حتی پایین‌تر برود.(به احتمال زیاد بالاتر می‌رود). برای مثال اگر شما پدر و یا عمه‌ی ثروتمند خود را قانع کنید که هرکدام 20 دلار در هر سهام شریک شوند، سرمایه‌گذاران آینده حتماَ بیشتر از آن را خواهند گذاشت.

2- شما نیز می‌توانید به بازار بگویید که چقدر می‌ارزید
ممکن است این حرف را با چیزی که گفته شد در تضاد بدانید، اما شما می‌توانید ارزش خود را به بازار تحمیل کنید. یعنی از نگاهی دیگر، اگر سرمایه‌گذاران به شما می‌گویند که استارت‌آپ‌تان 1 میلیون دلار ارزش دارد، به این علت است که شما به آن‌ها این پیام را داده‌اید. طبق تعاریف، استارت‌آپ سابقه عملکرد مالی را که بر پایه ارزش‌گذاری باشد، ندارد. علاوه برآن، این کارآفرینان هستند که باید بر اساس مقایسه‌پذیری‌ها و پیش‌بینی‌های مالی، فرآیند ارزش‌گذاری شرکت را توسعه دهند.
مقایسه‌پذیری‌ها: ارزش شرکت‌های مشابه در منطقه جغرافیایی خود را بدانید. برای این کار از سایت‌های معتبر و یا رایزن‌هایی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کنید و بهتر است این کار را قبل از تصمیمات اساسی انجام دهید.
پیش‌بینی‌های مالی: این کار در زمینه استارت‌آپ‌ها دشوار است. اما این کار برای تعیین ارزش و نیز حفاظت از ارزش شرکت ضروری است. برای مثال اگر یک فروشگاه غذای حیوانات تاسیس کرده‌اید، ارزش و ارزیابی مالی شما از یک شرکت بیوتکنولوژی کمتر خواهد بود.

3- تا زمانی که سودآوری نداشته نباشید، ارزش خاصی ندارید.
اگر سودآور نیستید، کسب‌وکار شما ارزش چندانی نخواهد داشت. بسیاری از کسب‌وکار‌ها تا زمانی‌که به اندازه کافی خریدار نداشته باشند، فروشی نیز ندارند. تقریباَ تمام کسب‌وکارهایی که سودی نمی‌کنند، به دلایل مشابه در زمینه فروش مشکل دارند. این باعث می شود ارزش استارت‌آپ به چالش کشیده شود. از آنجا که کسب‌وکار جوان برای سودآوری به زمان نیاز دارند، استارت‌آپ‌ها در راستای ارزش‌گذاری، ترفندها و تمرکزشان را روی آینده می‌گذارند. ابتدا مشخص کنید سودآوری در طی سال‌ها کار، چگونه شکل گرفته است. کسب‌وکارهایی که راه طولانی سودآوری را پیش گرفته‌اند از آن‌هایی که مسیرهای کوتاه را انتخاب کرده‌اند ارزش کمتری دارند. سپس متوجه این شوید که شرکت‌های مشابه تا زمان سودآوری چقدر ارزش داشته‌اند.

ارزش‌گذاری کار سختی نیست و اینکه شرکت خود را در بالاترین ارزش ممکن ببینید هیجان‌انگیز است، اما فراموش نکنید که روزی باید پاسخگوی سرمایه‌گذاران باشید. بخصوص اگر از منابع دولتی استفاده کرده باشند.
کارآفرینان، همچون یک هنرمند، نیاز دارند که با استفاده خلاقیت به استارت‌آپ خود ارزش بالایی بدهند. اگر دلتان میخواهد از استارت‌آپ‌تان یک شاهکار هنری شود، از نیم‌کره راست و چپ مغز خود به یک میزان استفاده کنید.

برچسب‌ها: جهانکارآفرینسرمایه‌گذاراستارت‌آپبازارکار گروهیارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا