بازاریابی موفق‌تر با روش‌های کاربردی
پنج گام مؤثر؛ ۷

بازاریابی موفق‌تر با روش‌های کاربردی

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۳ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

فراگرفتن هنر بازاریابی نیازمند تمرین، تکرار و تجربه است.

نوپانا: بازاریابی به عنوان فرآیند مدیریتی و اجتماعی تعریف می‌شود که به وسیله آن، افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا و خدمات با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

بازاریابی از جمله مشاغل پردرآمد در دنیا است. شركت‌های بزرگی مانند گوگل، ای‌بی (eBay) و آمازون در مدتی بسیار كوتاه توانسته‌اند به شركت‌های ثروتمند دنیا تبدیل شوند. تخصص در این حرفه، حرف اول و آخر را می‌زند و افراد برای تخصص باید مطالعه و تمرین کنند. نکته جالبه توجه این است که بازاریابی به طور کلی یک مهارت ذاتی نیست و افراد با تمرین و تکرار می‌توانند این مهارت را کسب کنند. بازاریاب‌های موفق روند ثابتی ندارند و مدام در حال تغییر و تحول در شیوه‌های خود هستند. می‌توان گفت فراگرفتن مهارت بازاریابی با آزمون‌ و خطا همراه است، اما برای آموختن هنر بازاریابی اصول کلی وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱- حضور همه‌جانبه در شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی، محل بسیار خوبی برای دسترسی به افراد و نیازهای بازار است. شبکه‌های اجتماعی هر کدام دارای قالب تخصصی خود هستند و بر محور مشخصی فعالیت می‌کنند و به تبع، مخاطبان خاص خود را دارند. شناخت مخاطبان این شبکه‌ها و داشتن اطلاعات کافی در خصوص حوزه‌های فعالیت آنها برای بازاریابی موفق در رسانه‌ها الزامی است. برای حضور موثر در رأس شبکه‌های اجتماعی، بهترین کار طراحی یک وب‌سایت است. باید توجه داشت این وب‌سایت باید به صورت مداوم به‌روزرسانی شود و تمام مطالب مربوط به اهداف، فعالیت‌ها و چشم‌انداز‌ها در این سایت ذکر شود. بسیار مهم است که مخاطبان با خط‌ مشی فکری بازاریاب‌ها آشنا شوند.

(همچنین بخوانید: مدیریت بازاریابی و ریسک)

۲- تقویت کانال‌های ارتباطی

ارتباطات و لینک‌هایی که در اثر تماس با مخاطبان و مؤسسان به دست می‌آید، یکی از سرمایه‌های مهم در بازاریابی هستند. این ارتباطات باید روزبه‌روز گسترده‌تر شوند و بهبود پیدا کنند. از طریق ارتباطات قبلی باید رابطه‌های بیشتری پیدا کرد. دامنه‌ لینک‌ها در بازاریابی به همین شیوه گسترده‌تر شود. در عصر ارتباطات، شناخت و گسترده‌تر کردن دایره افراد در حوزه کاری یکی از عوامل موفقیت به شمار می‌رود.

۳- برقراری ارتباط عمیق و قوی با مشتریان

برای برقراری یک ارتباط مستمر و همیشگی برای مشتریان باید وقت گذاشت. می‌توان یک پایگاه مشتریان وفادار ایجاد کرد و از خود آنها برای بهبود روابط کمک گرفت. گوش دادن به نظرات و پیشنهادات آنها می‌تواند به ایجاد چنین روابطی کمک شایانی کند. همچنین برای جلب اعتماد و اشتیاق آنها می‌توان برای مشتریان ثابت و وفادار، امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفت که این نیز به نوعی به گسترش روابط کمک می‌کند.

۴- یاد گرفتن تجزیه وتحلیل

بسیاری از مدیران موفق در بازاریابی بیشتر وقت خود را صرف تجزیه و تحلیل آمارها می‌کنند. داده‌های آماری، یار همیشگی بازاریابی هستند. این داده‌ها بهترین اطلاعات را در مورد نیاز بازار، رضایت یا نارضایتی مشتریان و میزان مصرف آنها به بازاریاب‌ها ارائه می‌کنند. برای موفقیت در امر بازاریابی، باید روی آنالیز این داده‌ها زمان زیادی گذاشته شود. این آنالیزها باید بسیار دقیق و کاربردی باشند، بنابراین توصیه می‌شود مدیران برای آموزش تجزیه وتحلیل داده‌های آماری به نیروهای بازاریاب زمان بگذارند.

۵- تمرین صبر

کمپین‌های بازاریابی موفق یک‌شبه راه‌اندازی نشده‌اند. از آنجایی که چشم‌انداز بازاریابی همیشه در حال تغییر و تحول است، موفقیت در بازاریابی به یک تلاش مستمر و بی‌وقفه نیاز دارد. بازاریاب‌ها باید دو ویژگی داشته باشند: بیداری و هوشیاری.

در عصر رسانه‌ای امروز، رقابت‌های بازاریابی به کارزارهای نفس‌گیر تبدیل شده‌اند. برای دوام در چنین فضایی، افراد باید بسیار مصمم و صبور باشند. داشتن روحیه مقاوم و قوی به مدیران و بازاریاب‌ها کمک می‌کند تا هرروز پیشرفت کنند و به موفقیت نزدیک‌تر شوند. باید همیشه این جمله را به خاطر داشت: عدم موفقیت فوری، شکست نیست.

منبع

(همچنین بخوانید:بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران، مشتریان هستند)

برچسب‌ها: بازاریابیارتباطاتمدیریت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی