چرا شبکه اجتماعی جدیدی از راه نمی‌رسد؟
دوران گذار از شبکه‌های اجتماعی ۶.۵

چرا شبکه اجتماعی جدیدی از راه نمی‌رسد؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۱۳:۰۰ | ۸ دقیقه

اشتیاق برای امتحان و داشتن یک اپلیکیشن جدید به کمترین حد خود رسیده است.

نوپانا به نقل از زومیت: زمانی گوشی‌های ما به آزمایشگاهی برای آزمایش انواع اپلیکیشن‌های مختلفی که به اپ‌استور و گوگل پلی وارد می‌شدند، تبدیل شده بود؛ اما با گذشت زمان این اشتیاق به کمترین حد خود رسیده است و حالا دیگر امتحان و داشتن یک اپلیکیشن جدید باید دلایل زیادی برای ما داشته باشد.

شاید شما هم در گوشی خود یک پوشه با نام شبکه‌های اجتماعی درست کرده باشید و چندتایی اپلیکیشن مرتبط و معروف در آن قرار داده‌اید. اما هیچ با خود فکر کرده‌اید چرا تعداد برنامه‌های این پوشه دیگر بیشتر از چهار یا پنج عدد نمی‌شود؟

البته که حجم برنامه‌هایی که هرروز منتشر می‌شوند به‌ شدت زیاد است و اگر کسی از یک برنامه مربوط به گوگل درایو خبر دهد که می‌تواند ذخیره‌سازی تصاویر گوشی را بهبود بخشد، قطعا آن را خیلی زود امتحان خواهم کرد. اما قانع شدن برای بررسی و استفاده از یک برنامه شبکه‌ اجتماعی جدید دیگر آن‌چنان جذابیتی ندارد؛ انگار دیگر همه این برنامه‌ها کاری بسیار شبیه به هم اما در ظاهر متفاوت انجام می‌دهند.

چند وقتی است که نسخه‌ای منبع‌باز از توییتر با نام Mastodon معرفی شده است و هیجان زیادی در مورد آن وجود دارد؛ اما مشخص است که این‌ برنامه‌ها تنها هیجان لحظه‌ای برای مخاطبان دارد و پس از مدتی کاملا از یاد‌ها می‌روند.

مستدن (Mastodon)

بر اساس گزارشی از Pew، هرروز تعداد بیشتری از بزرگ‌سالان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی تمایل پیدا می‌کنند. با اینکه تعداد کاربران افزایش کمی دارد؛ اما رشد این روند هیچ‌گاه متوقف نشده است. در این گزارش آمده که پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار عبارتند از: فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست، توییتر و لینکداین. اینها همان سامانه‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۶ بیشترین میزان استفاده درمیان کاربران را داشته‌اند.

تحلیلگر مؤسسه معتبر گارتنر درباره تنوع کم شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: فکر می‌کنم هدف کلی شبکه‌های اجتماعی، بین فیس‌بوک، توییتر، لینکداین و دیگران تقسیم شده است و آن‌ها با تقسیم کردن سهم بازار بین خود، توانسته‌اند تسلط زیادی بر کاربران پیدا کنند. اپلیکیشن‌هایی هستند که گاه‌به‌گاه رونق پیدا می‌کنند و مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما کاربران تلفن‌های همراه هوشمند دیگر شبیه به زمانی که فناوری موبایل تازه رونق گرفته بود، اپلیکیشن‌های زیادی دانلود نمی‌کنند. همه این‌ها به این معنی است که اپلیکیشن‌های جدید چالش بزرگی برای جلب توجه، جذب کاربر و وفاداری او در پیش‌رو دارند.

(همچنین بخوانید: تلفن همراه را به میکروسکوپ تبدیل کنید)

تمایل برای دانلود هر برنامه اجتماعی جدید به‌ صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. مواردی مانند محدودیت در فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های هوشمند، دردسر ثبت‌نام برای شبکه‌‌های جدید و نقص اپ‌استور‌ها در کشف موارد جذاب و جدید و نشان دادن آنها به کاربران دلایلی هستند که باعث می‌شود دیگر شاهد اوج گرفتن یک شبکه اجتماعی جدید نباشم.

بگذارید از چند مثال استفاده کنم. Wuu برنامه جدیدی است که عملکردی شبیه به اسنپ‌چت دارد و توسط پاول بادنیتز ساخته شده است؛ همان شخصی که چند سال پیش شبکه اجتماعی Ello را ساخت و پس از مدتی که ناگهان تب داغ آن فروکش کرد، سازنده آن مجبور شد کاملا سازوکار این سرویس را تغییر دهد. این چندروزه که Wuu چند عنوان از خبرها را به خود اختصاص داده است، درباره Mastodon هم زیاد می‌شنویم؛ اما این‌طور به نظر می‌رسد که همه این سرویس‌های جدید در نهایت عاقبتی شبیه به Vine پیش روی خود خواهند داشت و در نهایت بدون نتیجه از بین خواهند رفت.

واین (Vine)

شاید چند سال قبل ساخت یک اپلیکیشن که می‌توانست در مدت‌زمانی کوتاه دنیای سامانه‌های اجتماعی را متحول کند، کار چندان سختی نبود. اینستاگرام یک نمونه از این تغییرات بزرگ شبکه‌های اجتماعی است که بسیاری را وارد دنیای تصویری زندگی‌های فردی هر شخص کرده و محیطی برای گفت‌وگو نیز در نظر گرفته است. پیش از آن، توییتر محلی برای ارتباطات و اخبار لحظه‌ای ساخته بود. اسنپ‌چت نیز محیطی کاملا منحصربه‌فرد و متفاوت با پیام‌ها و تصاویری به وجود آورد که پس از مدتی ناپدید می‌شدند.

گوگل‌پلاس را به یاد دارید؟ این شبکه اجتماعی دوست داشت موارد زیادی را در کنار هم قرار دهد، حلقه‌هایی از دوستان و آشنایان بسازد، فید‌های خبری تشکیل دهد تا کاربران بتوانند عکس و متن دلخواه خود را به‌راحتی به اشتراک بگذارند. در واقع گوگل می‌خواست رقیبی برای فیس‌بوک باشد؛ اما چون این سرویس ارزشی افزوده‌تر از سرویس‌های قبلی پیش از خود نداشت، کم‌کم کاربران خود را از دست داد.

انتخاب اهدافی دقیق و جزئی برای پرورش ایده‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی، اکنون تنها راه باقی‌مانده برای توسعه‌دهندگان است. این روزها برنامه‌های اجتماعی بر ارسال انواع و اقسام پیام‌ها متمرکز شده‌اند که قطعاً پتانسیل نوآوری و پیشرفت زیادی دارد. پس نمی‌توان همه برنامه‌های اجتماعی جدید را زیر سؤال برد و همه را فاقد خلاقیت دانست.

 شاید در حال گذر از یک مرحله کاملا اجتماعی و در ظاهر یکنواخت به درون فضای پیام‌رسان‌های محدود و شخصی هستیم. به نظر می‌رسد ساخت یک شبکه اجتماعی جدید اکنون کاملا تصادفی شده است.

(همچنین بخوانید: کلاس درس در تلفن همراه شما)

برچسب‌ها: شبکه اجتماعیهوشمندپیام‌رسان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.