تلفن همراه را به میکروسکوپ تبدیل کنید
عکاسی زیستی ۷

تلفن همراه را به میکروسکوپ تبدیل کنید

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

لنزهای بلیپس روی تلفن‌های همراه هوشمند نصب می‌شوند و امکان عکاسی ماکرو را به کاربران می‌دهند.

نوپانا: این روزها بازار عکاسی در همه‌جای دنیا بسیار داغ است. عکاسی دارای سبک‌ها و شاخه‌های مختلف و بسیاری است اما شاید عکاسی زیستی کمتر از دیگر شاخه‌های عکاسی شناخته‌ شده باشد.

عکاسی زیستی در اصل، عکاسی از نمونه‌های زیستی میکروسکوپی مانند میکروب‌ها، نمونه‌های پزشکی، عکاسی از جانوران حیات‌وحش و غیره است. این عکس‌ها برای مطالعه و ثبت یافته‌ها ثبت می‌شوند و بیشتر جنبه علمی دارند. البته سالانه مسابقه‌های عکاسی زیستی و گالری‌هایی نیز در این زمینه برگزار می‌شود که بیشتر برای ترویج این سبک از عکاسی و جذب علاقمندان است.

لنزهای بسیاری در این حوزه طراحی شده‌اند، لنزهای ماکرو از معروف‌ترین این لنزها هستند. این لنزها روی عدسی‌های میکروسکوپ قرار می‌گیرند و از نمونه‌ها عکاسی می‌کنند. کمپانی‌های تولیدکننده لنز از جمله نیکون، کنون و الیمپوس در زمینه طراحی و تولید این لنزها رقابت بسیاری دارند و هرسال لنز‌های میکروسکوپی جدیدی به بازار ارائه می‌کنند.

لنزهای ماکرو بسیار گران هستند و فقط در آزمایشگاه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر کسی به عکاسی میکروسکوپی و زیستی علاقه دارد اما امکان خرید میکروسکوپ و لنزهای آن را ندارد، لنزهای بلیپس (Blips) می‌تواند مفید باشد. قدرت تفکیک این لنزها تقریباً 1/2 میلی‌متر است و از موجودات بسیار ریز و حتی سلول‌های زنده درشت عکاسی می‌کند.

(همچنین بخوانید: تلفن همراه خود را ذره‌بین کنید)

لنزهای بلیپس روی تلفن‌های همراه هوشمند نصب می‌شوند و می‌توانند تلفن شما را به یک میکروسکوپ کوچک قابل حمل تبدیل کنند. این لنزهای کوچک بدون هیچ‌گونه چسب یا فشار روی هرگونه تلفن‌ همراه نصب می‌شود و بر اساس ادعای شرکت سازنده، بزرگنمایی آن‌ها 10 برابر است.

این شرکت برای علاقمندان، به همراه لنز یک کیت عکاسی زیستی نیز ارائه می‌دهد که نام آن را «آزمایشگاه کوچک» گذاشته است. این کیت شامل اسلایدهای شیشه‌ای، اپلیکیشن عکاسی از نمونه‌های میکروسکوپی و یک منبع نوری مناسب است. یک کیت فوق‌العاده هم برای عکس‌برداری‌های تخصصی‌تر ارائه شده که شامل لنزهایی با بزرگنمایی بالاتر است.

موسسه تحقیقاتی تکنولوژی ایتالیا مجری پروژه ساخت لنزهای ماکرو برای تلفن‌های همراه هوشمند است و در حال حاضر این لنزها را از طریق وب‌سایت خود برای فروش گذاشته است.

برای اطلاعات بیشتر اصل خبر را در اینجا و اینجا مطالعه کنید

(همچنین بخوانید: تلفن همراهی که غرق نمی‌شود)

برچسب‌ها: تلفن هوشمندعکاسیاختراع
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی