از مرزها عبور کنید و جهانی شوید
بین‌المللی شدن استارت‌آپ ۷

از مرزها عبور کنید و جهانی شوید

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

براي موفقيت و بقا در بازارهاي رقابتي، استراتژی‌های نوین طراحی کنید.

نوپانا: امروزه شركت‌ها صرف نظر از زمينه فعاليت خود، توليدي و خدماتي، براي موفقيت و بقا در بازارهاي رقابتي و به‌شدت در حال تغيير جهاني ، نيازمند ارائه خدمات بيشتر به مشتريان خود هستند. شرکت‌ها برای برتری بر رقبای خود باید استراتژی‌ نوین و موثری در بازاریابی طراحی و تدوین کنند.

تعریف بازاریابی بین‌المللی

بازاریابی بین‌المللی عبارت است از فعالیت‌های تجاري براي رساندن كالا و خدمات يك كشور به مشتريان در ساير كشورها برای كسب سود بیشتر. بازاريابي بین‌المللی همچنين شامل عمليات توليد و فروش كالا و خدمات در بيش از يك كشور است، بی‌آنکه كالايي از مرزهاي اصلي يك كشور عبور كند.

مثلاً شركت فورد كه مقر اصلي آن در آمريكا قرار دارد، خودروي تولیدشده در آلمان را به ساير كشورها صادر می‌کند. به همين دليل گاهي به بازاريابي بین‌المللی، بازاريابي چندملیتی نيز اطلاق می‌شود. مفاهیم، مراحل و اصول این بازاريابي، جهان‌شمول است و آن را می‌توان در تمام بازارها و کشورها اجرا کرد. بنابراين وجه تمايز بازاريابي بین‌المللی و بازاريابي داخلي تنها در حوزه فعاليت آنها است.

مزایای جهانی‌شدن استارت‌آپ چیست؟

مزیت اصلی حضور کسب‌وکارها در سطوح بین‌المللی این است که این بازارها محلی برای یادگیری و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و افزایش سطح دانش و اطلاعات محسوب می‌شود. بیشتر تجارت‌ها و کسب‌وکارها دو هدف را دنبال می‌کنند: افزایش درآمد و کاهش هزینه. در بازارهای بین‌المللی هردو هدف تأمین می‌شود.

مزیت مهم دیگر حضور در بازارهای بین‌المللی، ایجاد یک جریان درآمد جدید است.  با گسترش تکنولوژی، ارتباطات ساده‌تر و هزینه‌ها کمتر شده و این مسئله خود زمینه‌ساز ورود آسان‌تر به این بازارها است.

بازارهای بین‌المللی موفقیت و فراگیری خود را مدیون پیشرفت تکنولوژی می‌دانند که به کمک آن، هزینه‌ها کاهش یافته است. در گذشته سرمایه‌گذاران به تعدادی از بازاریاب‌های محلی اکتفا می‌کردند، اما امروزه به مدد تکنولوژی می‌توان بازاریاب‌های بسیاری در هرجای جهان پیدا کرد. دسترسی به این بازاریاب‌ها هم ساده‌تر و هم کم‌هزینه‌تر نسبت به گذشته است.

(همچنین بخوانید:بازاریابی با خاطرات جمعی)

امروزه استارت‌آپ‌های زیادی در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند و روز‌به‌روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. حضور در عرصه جهانی باعث رشد بیشتر استارت‌آپ‌ها و برتری آنها بر رقبا می‌شود. دفتر مرکزی بسیاری از استارت‌آپ‌های بین‌المللی در کشورهای خاصی واقع شده است اما نمایندگان فروش و بازاریابی آنها در سراسر جهان حضور دارند.

یکپارچگی ژاپن در بازارهای جهانی

اخیراً شرکت کوانتوم (Quantum) که زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری TBWA است، با تأسیس یک دفتر نمایندگی در سان‌فرانسیسکو گامی در جهت جهانی‌ شدن و حضور در عرصه بین‌المللی، برداشته است.

شرکت TBWA کوانتوم را در سال 2016 برای گسترش در تبلیغات و حضور در عرصه جهانی راه‌اندازی کرد. هدف کوانتوم ایجاد پیوند بین شرکت‌های ژاپنی و محافظت از منافع آنها در عرصه رقابت‌های بین‌المللی است. همچنین ترویج همکاری‌های سودمند بین این شرکت‌ها و کمک به پیشرفت‌ها از دیگر اهداف کوانتوم است.

به عنوان مثال پاناسونیک یکی از مشتریان کوانتوم است که در سال جاری با حمایت این شرکت توانست بازی‌های رایانه‌ای خود را بهبود ببخشد و عرضه بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد. این مسئله باعث شده بازی‌های پاناسونیک بیش از قبل در سطح بین‌المللی و فروش و جذب کاربران مطرح شود.

کوانتوم همچنین همکاری بین دو شرکت فوجیتسو (Fujitso) و تک‌شاپ (TechShop) را آسان‌تر کرده است. در اقدامی دیگر برای اپلیکیشن کمبلی (Cambly) که نرم‌افزار آموزش زبان است، بازاریابی کرده و موجب محبوبیت بیشتر آن در کشور ژاپن شده است.

یوتا اینوئه (Yuta Inoue) مؤسس کوانتوم می‌گوید: هدف ما ایجاد بستری برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ژاپن و همین‌طور ورود استارت‌آپ‌های ژاپنی به کشورهای جهان است. برای تأمین این هدف، کوانتوم نیازمند حمایت و همکاری‌های دوجانبه است تا بتوانیم به شکل مؤثری در عرصه بین‌المللی فعالیت کنیم.

به گفته اینوئه بسیاری از کمپانی‌های بزرگ ژاپن درست نقطه مقابل مدرنیسم در کسب‌وکار هستند. کوانتوم تصمیم دارد به این شرکت‌ها کمک کند تا فناوری‌های جدید را بهتر درک کنند و انعطاف‌پذیرتر شوند. اینوئه می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های بزرگ ژاپن خواهان حضور در بازارهای بین‌المللی از طریق فناوری‌ هستند و وظیفه ما این است تا به آن‌ها اصول نوآوری را آموزش دهیم.

منبع

(همچنین بخوانید: مدیریت بازاریابی و ریسک)

برچسب‌ها: استارت‌آپجهانرقابت بین‌المللبین‌المللیبازاریابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی