تولید برق از امواج اقیانوس با یک فناوری جدید
تلاش محققان برای تولید انرژی پاک؛ ۶

تولید برق از امواج اقیانوس با یک فناوری جدید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۱۷:۰۰ | ۲ دقیقه

یک شرکت استرالیایی به دنبال تولید برق از امواج اقیانوس با ایجاد نوعی «موج‌چاله» مصنوعی است.

به گزارش نوپانا به نقل از ایسنا، یک شرکت استرالیایی به دنبال تولید برق از امواج اقیانوس با ایجاد نوعی «موج‌چاله» (blowhole) مصنوعی است. این ابزار به شکل یک ستون بتنی است که در دریا قرار می‌گیرد و امواج را به داخل یک اتاقک مرکزی پمپاژ و سپس از آن خارج می‌کند. این موضوع باعث می‌شود هوا از طریق نوعی مدخل موجود روی سطح آب به سمت بیرون حرکت کرده و یک توربین را به حرکت در آورد.

سازه ابداعی دارای طول و عرض 20 متر بوده و ارتفاع آن نیز 18 متر گزارش شده است. این سامانه در فرکانس طبیعی امواج عمل می‌کند به طوری که آب داخل اتاقک نوسان می‌کند و حرکت رو به بالا و پایین آن تقویت می‌شود، زیرا سیستم با همان فرکانس امواج عمل می‌کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد چون فناوری ابداعی میدان موج احاطه شده را تغییر داده و انرژی بیشتری دریافت می‌کند.

بازدهی حداکثری این سیستم، تولید یک مگاوات برق و بازدهی متوسط آن 470 کیلووات اعلام شده است. گفته می‌شود این سیستم می‌تواند هر کیلووات ساعت برق را با هزینه 0.07 دلار آمریکا تولید کند.

قرار است شرکت سازنده سیستم جدید را به آن سوی کینگ آیلند بفرستد که بین ایالت تاسمانیا و خاک اصلی استرالیا واقع شده است. با داشتن جمعیت کمتر از دو هزار نفر، این جزیره بستر آزمایشی مناسبی برای انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌آید.

(همچنین در این زمینه بخوانید: تولید نفت از زباله‌های پلاستیکی)

برچسب‌ها: دانشفناوریجهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.