چین، بزرگ‌ترین قدرت فناوری جهان می‌شود
صعود اژدهای زرد به قله تکنولوژی؛ ۸

چین، بزرگ‌ترین قدرت فناوری جهان می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ - ۱۶:۰۰ | ۶ دقیقه

رشد اقتصادی چین سبب افزایش 35 درصدی بودجه تحقیقات علمی شده است.

به گزارش نوپانا و به نقل از ایسنا، هیئت دولت چین یک برنامه جامع در راستای حمایت همه‌جانبه از برنامه‌های جدید در زمینه‌های علمی و فناوری تدوین کرده است که تا سال‌ 2030 چین را به قدرتمندترین کشور در عرصه علم وفناوری تبدیل کند.

چین معمولاً به عنوان یک ابرقدرت جدید بالقوه توصیف می‌شود و بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند پیشرفت اقتصادی سریع، توانایی نظامی فزاینده، جمعیت بسیار زیاد و تأثیرگذاری روبه رشد بین‌المللی، نشانه‌هایی هستند که از نقش برجسته جهانی این کشور در قرن بیست‌ویکم حکایت می‌کند.

چین به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند جهان قصد دارد از قدرت اقتصادی خود برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی، دانشگاهی و فناوری استفاده کند. این برنامه قصد دارد تا توانایی چین را در تمام عرصه‌های اصلی علم و فناوری از جمله مهندسی، پزشکی، فضا و قابلیت‌های نظامی بهبود ببخشد. آمارها نشان می‌دهد که چین به خوبی در این مسیر حرکت می‌کند و تغییرات ملموسی در عرصه‌های مختلف حس می‌شود.

در سال 2015 دولت این کشور بودجه 1.42 تریلیون یوآن (213.4 میلیارد دلار) را برای حمایت از طرح‌های علمی به تصویب رساند که در دنیا رتبه دوم را برای بودجه‌های علمی به خود اختصاص داد.

رشد اقتصادی چین سبب افزایش 35 درصدی بودجه تحقیقات علمی شده است. در سند مصوب هیئت دولت چین به این نکته اشاره شده است که این کشور باید به عنوان یک رقیب جدی برای دیگر کشورهای فعال در عرصه علم و فناوری مطرح شود و در این راستا گسترش دانشگاه‌های این کشور در دستور کار قرار گرفته است.

دانشگاه‌های چین در سال‌های اخیر به خاطر حمایت‌های جدی دولت این کشور بسیار گسترش پیدا کرده‌اند و تمرکز ویژه‌ای روی همکاری با دیگر دانشگاه‌های جهان و شرکت در تحقیقات بین‌المللی دارند. تلاش برای جذب محققان و دانشجویان خارجی برجسته بخش دیگری از برنامه‌های دانشگاه‌های این کشور است. حضور دولت چین در دانشگاه‌های این کشور و جهت‌دهی به برنامه‌های آنها شدیدا حس می‌شود.

آموزش محققان برجسته و بااستعداد برای تضمین آینده علمی چین یکی از دغدغه‌های اصلی برنامه‌ریزان عرصه آموزش عالی چین بوده است. علاوه بر برنامه‌های ویژه برای حمایت از دانشگاه‌ها، ساخت و گسترش مراکز تحقیقاتی در شهرهای بزرگ نظیر پکن و شانگهای از اولویت‌های دولت چین است.

در سند چشم‌انداز 2030 چین به این موضوع اشاره شده است که آزمایشگاه‌های ملی چین مهم‌ترین مراکز تولید علم در این کشور خواهند بود. ایجاد مناطق بزرگ برای تجمع مراکز علمی همانند دره سیلیکون در آمریکا نیز مورد توجه دولت چین بوده است.

مسئولان دولتی موظف به پیگیری روند انجام این موارد و همچنین ارائه گزارش به هیئت دولت، مجلس ملی خلق و کنگره حزب کمونیست چین هستند.

چین دستاوردهای زیادی در عرصه ابررایانه‌ها، ریزپردازنده‌ها و همچنین مهندسی برق داشته است. راه‌اندازی ایستگاه فضایی اختصاصی و همچنین ارسال فضانورد به فضا از‌ جمله توانمندی‌های این کشور قدرتمند است.

 (CNSA) سازمان ملی فضایی کشور چین است. برنامه فضایی چین از سال ۱۹۶۱ میلادی با پرتاب موشک به فضا آغاز شد و با ساخت ماهواره با کمک شوروی گسترش یافت.

در سال ۱۹۷۰ میلادی چین توانست پنجمین کشوری شود که ماهواره ساخت خود را به فضا بفرستد. پس از آن چین برنامه فرستادن انسان به فضا را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره در سال ۲۰۰۳ میلادی موفق شد پس از شوروی و آمریکا سومین کشور جهان باشد که انسان به فضا بفرستد.

در تمام کشورهای موفق در عرصه علم و فناوری، دولت نقش حیاتی دارد و تصمیمات آن تاثیر مستقیمی بر سرعت گرفتن پیشرفت‌های علمی کشور دارد.

(همچنین در این زمینه بخوانید: تحول در زیست‌بوم استارت‌آپی هند)

برچسب‌ها: جهاندانشفناوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.