ضرورت دورکاری برای گسترش کسب‌وکار
حضور همه الزامی نیست ۸

ضرورت دورکاری برای گسترش کسب‌وکار

توسط مهدی بصیرت‌نیا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۲ - ۱۲:۰۰ | ۹ دقیقه

فاصله جغرافیایی دیگر نمی‌تواند عامل از بین رفتن استعداد‌ها شود.

 نوپانا: در ذهن بسیاری از افراد عبارت «دورکاری» با برخی کلیشه‌ها پیوند خورده است. مادرانی که در خانه صنایع دستی تولید می‌کنند و به برخی شرکت‌ها می‌فروشند، یا یک خبرنگار که در خانه یا کافی‌نت نشسته و مطالبی می‌نویسد و یا ترجمه می‌کند. درکل خیلی‌ها خیال می‌کنند اینها مشاغل دسته پایین هستند و معمولاَ افراد کم‌استعداد به آنها می‌پردازند. اما آیا واقعاً این‌گونه است؟

این ذهنیت با گذشت زمان دست‌خوش تغییر شده است و با بالا رفتن استفاده از کامپیوتر و گسترش مشاغل دیجیتال، دورکاری جایگاه بهتری در میان مدل‌های شغلی پیدا کرده است و در ذهن مردم، نسبت به گذشته پذیرش بیشتری دارد. به گزارش نوپانا، امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ، برخی از کلیدی‌ترین مشاغل خود را به دورکارها می‌سپارند. در برخی از آنها بیش از نیمی از پست‌ها را به این روش مدیریت می‌کنند و برای مسئولیت‌های مهم به این افراد اعتماد می‌کنند.

استخدام دورکارها، برای شرکت‌ها منافعی در بر دارد که هر مدیری از آن آگاه نیست. در ادامه به بررسی دلایل این تصمیم پرداخته می‌شود.

مدیرانی که تصمیم می‌گیرند دورکار استخدام کنند، اکثراً به این سه علت اشاره می‌کنند: پیدا کردن بهترین استعدادها، ساخت تیم مدیریتی قوی و افزایش کارایی تیم.

جذب استعدادها، برای بالا بردن سطح کار

خانم لورن کندی (Loren Kennedy)، معاون منابع انسانی شرکت بزرگ WTH، که یکی از بزرگترین هولدینگ‌های مسافرتی در جهان است، برای جذب افراد، نگاهی جهانی دارد و همیشه به دنبال استعداد‌های جهانی است. او برای پست‌های دستیار سردبیر و مجری امور حسابداری، از روش استخدام راه‌دور استفاده کرد.

او در این مورد می‌گوید: بهترین فایده این روش انتخاب این است که می‌توان استعدادهای بیشتری را شناخت و انتخاب بهتری داشت.

او که سابقه بازاریابی در چند کشور و فرهنگ مختلف را در پرونده خود دارد، بر این باور است که در بازارهای مختلف، افرادی را می‌توان پیدا کرد که مانند آنها در جاهایی دیگر به وجود نخواهد آمد و جمع کردن این افراد در یک مجموعه، سرعت پیشرفت آن را بیشتر می‌کند.

استخدام مدیران دورکار

برای برخی از کسب‌وکارها، حضور تمام مدیران در محل کار الزامی است. اما بعضی از شرکت‌ها نیاز چندانی به این کار ندارند. شرکت‌هایی که به مدل دورکاری علاقه‌مند هستند، اغلب در سطوح درجه دوم خود مدیران دورکار استخدام می‌کنند و کارهایی به او می‌سپارند که نیاز به حضور مستمر در دفتر ندارد. شرکت نیلسن (Nielsen) که یکی از بزرگترین موسسات آمار و داده‌ها است، نمونه‌ای از این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

این شرکت علاوه بر استخدام پست‌های درجه چندم، مانند مسئول فروش، در رده‌های بالای خود نیز افراد دورکار دارد. این شرکت درصدد است تا برای پست‌های مدیریت بخش فروش و مسئول روابط صنعتی خود کسانی را استخدام کند که دورکار باشند.

دورکاری برای بعضی از پست‌ها اشتباه است و برای کسب‌وکار، حاصلی جز استرس در پی نخواهد داشت. هرچه سطح کارایی فرد بالاتر باشد، این احتمال بیشتر می‌شود. برای عده‌ای با برخی ویژگی‌های شخصیتی خاص، دورکاری بهتر است. به‌عنوان مثال افرادی که چرخه خواب نامنظم دارند، در این مدل کاری موفق‌تر خواهند بود. علاوه بر این، فردی مناسب دورکاری است که اهمال‌کار نباشد و همیشه بتواند در دسترس مدیران قرار بگیرد، یعنی هر زمان که به حضور او نیاز بود، بتواند سریعاً خود را برساند و شناخت درستی نسبت به فضای بیرون داشته باشد.

پر کردن فضای خالی و بالا بردن ثمربخشی

کسب‌وکارهای سنتی، به محدوده جغرافیایی خاصی محدود می‌شدند و اکثراً نیازهای آن منطقه را برآورده می‌کردند. اما در کسب‌وکارهای مدرن قضیه فرق می‌کند و شرکت‌ها می‌توانند بدون نگاه به مرزهای جغرافیایی، پاسخگوی نیازها باشند. از طرفی این امکان وجود ندارد که در تمام مناطق جغرافیایی انواع کسب‌وکارها وجود داشته باشد. همین چند جمله ضرورت وجود افراد دورکار را به‌خوبی نشان می‌دهد. از سوی دیگر شرکت‌ها اگر بخواهند همزمان با رشد بیشتر، همه افراد را حضوری در تیم خود داشته باشند، باید متحمل هزینه‌های زیادی شوند که کوچک‌ترین آنها فضای فیزیکی کار است.

شرکت برادپَث (BroadPath)، که در حوزه مراقبت‌های پزشکی فعالیت می‌کند، این تجارب را از سر گذرانده است. این شرکت که رویکردی سنتی داشت، با گسترش حوزه فعالیت خود، نیروی استخدامی خود را گسترش داد و ضررهای مالی بسیاری متحمل شد، اما پس از بازنگری در سیاست‌های کاری خود، مدل کار را تغییر داد و با استخدام افراد دورکار علاوه بر اینکه دوباره به سمت شکوفایی رفت، حوزه کاری خود را توسعه داد.

از جمله فواید دیگر افراد دورکار این است که اگر با دقت انتخاب شوند، زمان زیادی که صرف آموزش می‌شود، ذخیره خواهد شد و می‌توان در بخش‌های دیگر کسب‌وکار از آن استفاده کرد. شرکت‌هایی که از آنها یاد شد، تنها چند نمونه کوچک از این مدل کاری هستند و امروزه شرکت بزرگی وجود ندارد که بخش مهمی از کار خود را خارج از دفتر و توسط افراد دورکار و خبره انجام ندهد. از آمازون و گوگل گرفته تا شرکت‌های صنعتی کوچک‌تر. در حقیقت، امروزه این مدل کاری به یکی از ضروریات کسب‌وکار تبدیل شده است. چرا که بدون آن گسترش کسب‌وکار غیرممکن می‌شود.

برچسب‌ها: مدیرطرح‌کسب‌وکارسرمایه‌انسانیکسب وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گرافیک و مدیریت و بازاریابی محتوا فعالیت دارد. مهدی بصیرت‌نیا سابقه تولید محتوا در حوزه علم و فناوری و مدیریت توزیع محتوا در چند پایگاه اطلاعاتی معتبر را در کارنامه خود دارد.