رکود سرمایه‌گذاری در انگلیس
زمستان مالی به جزیره رسید؛ ۸.۵

رکود سرمایه‌گذاری در انگلیس

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

انگلیس همچنان از نظر سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد.

نوپانا: بر اساس آخرین آمارهای موسسه بیوهارست (Beauhurst)، در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپای انگلیس، سرمایه‌گذاری دچار رکود شده است. در فصل اول سال، سرمایه‌گذاری تنها 2.2 درصد افزایش داشته و به رقمی بالغ بر 938 میلیون دلار رسید. تبادلات تجاری نیز در این منطقه، تنها 2.7 درصد بیشتر از گذشته افزایش داشته‌اند اما همین افزایش نسبی، به نسبت افزایش سرمایه‌گذاری و حجم معاملات در 4 ماه نخست سال 2016 کمتر است.

بیوهارست در آخرین گزارش خود از وضعیت سرمایه‌گذاری در انگلیس می‌نویسد: با وجود بهبود اندک اوضاع معاملات، انگلیس همچنان از نظر سرمایه‌گذاری در مقایسه با همین دوره در سال گذشته، در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد.

پدرو مادیرا (Pedro Madeira)، مدیر تحقیقات این موسسه آماری بیان کرد: انتظاری که از زیست‌بوم استارت‌آپی بریتانیا می‌رود این است که حداقل مانند سال‌های گذشته رشد کند و نه کمتر از آن. در نمودار زیر وضعیت سال‌های اخیر را مشاهده کنید:

طبق این گزارش، بزرگترین سرمایه‌گذاری در چهار ماه اول سال به استارت‌آپ اتم بنک (Atom Bank) مربوط می‌شود که توانسته است 83 میلیون دلار سرمایه جذب کند. بعد از آن استارپ‌آپ‌هایی موفق به جذب سرمایه شده‌اند که اکثراً در زمینه‌های پزشکی و بهبود کیفیت زندگی فعالیت می‌کردند.

در این روند میانگین جذب سرمایه برای هر استارت‌آپ در چهار ماهه اول سال، از 5.2 به 3.6 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. اما نکته قابل توجه این است که در این زیست‌بوم، سرمایه‌گذاری جمعی بیشتر شده است و نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشد خود را حفظ کرده است.

(همچنین درباره این موضوع بخوانید: سرمایه‌گذاری جمعی)

در چهارماهه نخست امسال، 80 استارت‌آپ با این روش سرمایه‌های خوبی جذب کرده‌اند. این مدل از جذب سرمایه نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است.

سیدرز (Seedrs ) فعال‌ترین پلت‌فرم این زیست‌بوم بوده است که موفق به سرمایه‌گذاری در 35 استارت‌آپ شده است. جف لین (Jeff Lynn) مدیر و موسس سیدرز می‌گوید: سیدرز فعال‌ترین پلت‌فرم در حوزه سرمایه‌گذاری است که سال به سال سرمایه بیشتری را در اختیار شرکت‌های خصوصی می‌گذارد و در این زمینه فعال‌ترین شرکت به شمار می‌رود.

بسیاری از تحلیل‌گران، گرایش به سمت سرمایه‌گذاری‌ جمعی را عامل رکود در سرمایه‌گذاری‌های هنگفت می‌دانند که این تحلیل تا حدود زیادی می‌تواند درست باشد و به همین دلیل در زیست‌بوم استارت‌آپی انگلیس، شرکت‌های فعال در زمینه سرمایه‌گذاری جمعی رو به رشد هستند.

(همچنين بخوانيد: روش سرمایه‌گذاری جمعی)

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاراستارت‌آپسرمایه‌گذاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا