در بحران‌ها اینترنت داشته باشید
با ربات-هلیکوپتر فیسبوک؛ ۶.۵

در بحران‌ها اینترنت داشته باشید

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۰۹:۰۰ | ۳ دقیقه

با این فناوری، در بحران‌ها و بلایای طبیعی هم به اینترنت و تلفن دسترسی خواهید داشت.

نوپانا: طرح جدید فیسبوک یک محصول غیرآنلاین است، یک هلیکوپتر بدون سرنشین که در حوادث و بلایای طبیعی می‌تواند به قربانیان کمک کند. این ربات هلیکوپتر می‌تواند با یک کابل، انرژی موردنیاز خود را از زمین به دست آورد و بدین ترتیب دیگر نیازی نیست برای شارژ فرود بیاید و می‌تواند مدت بیشتری در آسمان باشد.

ماه گذشته فیسبوک از این هلیکوپترهای بدون سرنشین رونمایی کرد؛ اما هنوز مشخص نیست این شرکت، این هلیکوپتر را به ‌تنهایی طراحی و تولید کرده است یا از طراحان شرکت‌های دیگر نیز کمک گرفته است. البته گفته می‌شود مدیرعامل شرکت اورفلای (Everfly) که درگذشته روی ربات‌های زیرآب کار می‌کرد نیز در این زمینه با فیسبوک همکاری داشته است.

به گزارش نوپانا، این هلیکوپتر بدون سرنشین با نام F8، در مراحل آزمایشی خود است. طول بال‌های آن 14 فوت است و یک آنتن قوی دارد که امواج را به ‌راحتی تا کیلومترها مخابره می‌کند. با در نظر داشتن این مسئله که این ربات هلیکوپتر باید ساعت‌های متمادی پرواز کند، بال‌های بلند آن امکان دارد مشکل‌ساز باشد اما به گفته یل‌مگیور (Yael Maguire) این ربات در پروازهای آزمایشی به مدت 24 ساعت در آسمان بوده است.

یکی از ویژگی‌های این هلیکوپتر این است که هنگام بلایای طبیعی یا جنگ که تمام سیستم‌های مخابراتی قطع می‌شوند، به یک آنتن هوایی تبدیل شده و دسترسی سریع و دوباره مردم را به امواج تلفن و اینترنت فراهم خواهد کرد.

(همچنین بخوانید: چراغ خطر پشت کلاه ایمنی)

سؤالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا این هلیکوپتر فقط در مواقع ضروری و بحران‌ها به پرواز درخواهد آمد یا به‌صورت همیشگی و ثابت در آسمان است؟ مدیران این شبکه اجتماعی هنوز پاسخ این پرسش را اعلام نکرده‌اند.

این اولین باری نیست که فیسبوک اقدام به ساخت هلیکوپترهای بدون سرنشین می‌کند، تابستان گذشته ربات هلیکوپتر آزمایشی فیسبوک که منبع انرژی آن نیروی خورشیدی بود در حال آزمون پرواز،  سقوط کرد و این طرح با شکست مواجه شد.

منبع

(همچنین بخوانید: اسب شاخ‌داری که کالا را به مقصد می‌رساند)

برچسب‌ها: حوادثاختراعجهانفناوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی