تأثیرات فناوری بر انتخابات در جهان
شبکه‌های اجتماعی، هر روز مهم‌تر از دیروز؛ ۸

تأثیرات فناوری بر انتخابات در جهان

توسط مهدی بصیرت‌نیا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۱۳:۰۰ | ۸ دقیقه

درک بهتر از آخرین فناوری‌ها و استفاده حساب‌شده از آن، می‌تواند روی آرای مردم تاثیر بگذارد.

نوپانا: در سال‌های اخیر، بیشترین حجم بحث‌های سیاسی و اخبار و اطلاعات از طریق تلفن‌همراه، رسانه‌های اجتماعی و درکل فضای مجازی پیگیری می‌شود. این امکان مدرن، قادر است، نتیجه هر انتخاباتی را با سرعت زیادی تغییر دهد و آرای عمومی را به نفع یک نامزد تغییر دهد. شناخت دقیق‌تر عوامل این تاثیر گسترده، به ما درک بهتری برای استفاده درست از این ابزار می‌دهد که در این نوشتار به چند مورد اصلی آن اشاره می‌شود:

1- تاثیرات اجتماعی

امروزه نامزدهای انتخاباتی می‌توانند در عرض چند دقیقه خبری را به اطلاع تمام موافقان و مخالفان خود برسانند، آن‌ها را به ستادها و جلسات و سخنرانی‌های خود دعوت کنند و برنامه‌های خود را با آنها در میان بگذارند.

 این امکان در سال‌های نه چندان دور غیرممکن بود. حدود 10 سال پیش، که هنوز شبکه‌های اجتماعی این‌گونه گسترده نبود، برای آنها امکان صحبت مستقیم با تمام مخاطبان وجود نداشت. این شرایط را با امروز که نامزدها می‌توانند در هر لحظه از شبانه‌روز، با مخاطبان خود به طور مستقیم صحبت کنند مقایسه کنید. این تغییر بزرگی است، اما نمی‌توان آن را کاملاً مثبت دانست و بدون شک مانند هر پدیده دیگری، نقاط منفی نیز دارد.

یکی از ایرادات بزرگ این گسترش و تسهیل ارتباط، کنترل‌پذیری دشوار آن است. یعنی از جایی به بعد، ممکن است فضای مجازی به ملغمه‌ای تبدیل ‌شود که در آن هر فرد آگاه و ناآگاه به‌راحتی اظهار نظر می‌کند. طبیعتاً هر نظری درست نیست و این اتفاق ممکن است خواسته یا ناخواسته روی نگاه مخاطبان تاثیر بگذارد.

2- زیر ذره‌بین بودن

در گذشته، مردم برای شناخت نامزد مورد نظر خود از راه‌های گوناگون اقدام می‌کردند. یعنی نگاه عمومی روی نامزدها، از گذشته وجود داشته است، اما با فناوری‌های مدرن این نگاه بسیار نزدیک‌تر شده است و هر رسانه‌ اجتماعی، با توجه به کارکرد خاص خودش، این امکان را به روشی فراهم می‌کند.

نامزدهای انتخابات، امروزه با این پیش‌فرض زندگی می‌کنند که انگار در هر لحظه، کسی با تلفن‌همراه، دوربین، میکروفون و دیگر ابزار تهیه خبر، منتظر است تا حرکتی انجام دهند و آن را مخابره کند. این مسئله از طرفی مثبت است و  شناخت دقیق‌تری به مردم می‌دهد، اما از طرفی ممکن است اخبار سیاسی را در حد خبرهای زرد و یا پاپاراتزی تقلیل دهد.

در نهایت این‌طور به نظر می‌رسد که انگار محدودیتی در کار نیست، حتی خانواده و نزدیکان نامزدها نیز زیر ذره‌بین شبکه‌های اجتماعی هستند و هر کلمه و هر رفتار، ممکن است برای آنها و نتیجه انتخابات خطرآفرین شود.

3- ایجاد پویش‌های هوشمند

با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، هزینه‌های اضافی تبلیغات کاهش پیدا کرده و زیبایی چهره شهر و خیابان‌ها نیز تا حد زیادی حفظ می‌شود. نامزدها می‌توانند هر تصمیم خود را در زمان کوتاهی به اطلاع عموم برسانند.

علاوه بر این دستاورد بزرگ، آنها می‌توانند از طریق این فضا و ارتباط بیشتر با مخاطبان، نیازهای آنها را بیشتر و بهتر بفهمند و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنند. یعنی می‌دانند کدام روش‌ها روی انتخاب مردم تاثیر می‌گذارد و کدام روش‌ها، آنها را از خود دور می‌کند.

نامزدها از اطلاعات آماری مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی و دسته‌بندی آنها براساس منطقه جغرافیایی و عوامل دیگر، می‌توانند نسبت به مدل سنتی، در کار تبلیغاتی خود بسیار موفق‌تر عمل کنند و گوی سبقت را از دیگر رقبای خود بربایند.

4- ایجاد گفتمان‌های تازه

مسئله فناوری علاوه بر اینکه به مردم کمک می‌کند در فضای اجتماعی و عمومی مجازی باشند، خود موضوع صحبت بسیاری از نامزدها و طرفداران آنها شده است. سرفصل‌هایی مانند دسترسی به اینترنت، پهنای باند و امنیت سایبری، موضوع گفت‌وگوها و سخنرانی‌های نامزدها می‌شود و هرکدام از طرف خود، برنامه‌هایی که در این‌گونه موارد دارند را اعلام می‌کنند.

افزایش علاقه عمومی به استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی باعث شده که نامزدها خود را با این رویکرد، تطبیق دهند. آنها به خوبی می‌دانند اگر خود را درگیر این فضا نکنند و به‌روز نباشند، از نگاه مردم مهجور می‌مانند و ممکن است حتی فراموش شوند.

در نتیجه هرچه میزان ارتباط نامزدها با شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد و از روش‌های هوشمندانه‌تری استفاده کنند، طرفداران بیشتری خواهند داشت و احتمال موفقیت خود را افزایش می‌دهند. در یک کلام، درک بیشتر از فناوری و جریان‌های آن، کلید ارتباط بهتر با رأی‌دهندگان و موفقیت بیشتر در انتخابات است.

برچسب‌ها: فناوریانتخاباتجهانایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گرافیک و مدیریت و بازاریابی محتوا فعالیت دارد. مهدی بصیرت‌نیا سابقه تولید محتوا در حوزه علم و فناوری و مدیریت توزیع محتوا در چند پایگاه اطلاعاتی معتبر را در کارنامه خود دارد.