شرایط جوانان ما با کشورهای دیگر یکسان نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: ۷.۵

شرایط جوانان ما با کشورهای دیگر یکسان نیست

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۱:۰۰ | ۴ دقیقه

مصری: تولیدکنندگان ما در عرصه فناوری، مجبورند هزینه‌های گزاف تولید را در قیمت‌ کالاها و خدمات خود اضافه کنند و در نتیجه توان رقابتی با رقبای خارجی را از دست می‌دهند.

نوپانا: عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص شرکت‌های نوپا گفت: وقتی صحبت از رقابت با شرکت‌های خارجی و دانش‌بنیان به میان می‌آید، همه از این شرکت‌ها انتظار بهترین نتایج را دارند، اما کسی اعتراضی نمی‌کند چرا شرایط این جوانان با کشورهای خارجی یکی نیست و اگر شرایط یکسان باشد، چه بسا این جوانان خوش‌فکر و ایده‌پرداز ما در توسعه و تولید فناوری‌های روز از رقبای خارجی خود سبقت بگیرند.

مصری افزود: ایران در بسیاری از دانش‌های روز مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوافضا، غنی‌سازی اورانیوم و مانند اینها حرفی برای گفتن دارد. ما جزو هفت تا 10 کشور برتر در حوزه دانش‌های روز هستیم.

او با اشاره به واردات بی‌رویه کالاهای خارجی گفت: واردات بی‌رویه کالاهای خارجی، چه رسمی و چه قاچاق، برای کشور مضر است. زمانی که شرکت‌های خارجی کالایی را تولید می‌کنند، سودآوری مناسبی در ایران دارند. هزینه مخارج تمام شده محصولات آنها در ایران پایین است. در حالی که تولیدکنندگان ما در عرصه فناوری، مجبورند هزینه‌های گزاف تولید را در قیمت‌ کالاها و خدمات خود اضافه کنند و در نتیجه توان رقابتی با رقبای خارجی را از دست می‌دهند.

(درباره این موضوع بیشتر بخوانید: رقبای منطقه‌ای استارت‌آپ‌های ایرانی را بشناسید)

مصری اظهار کرد: برای اینکه فضای رقابتی مناسبی بین شرکت‌های ایرانی و خارجی داشته باشیم، بهتر است شرایط برای هر دو طیف یکسان‌سازی شود. از این رو توصیه می‌شود با ایجاد تعرفه‌های چهل تا پنجاه درصدی برای شرکت‌های خارجی، شرایط مالی برای هر دو طرف یکسان شود تا قیمت و درآمد حاصله از تجارت الکترونیک برای هر دو مقرون به صرفه باشد.

او افزود: برای اینکه در حوزه فناوری، بتوانیم روی پای خودمان بایستیم، هیچ راهی جز تقویت تولیدات داخلی و تعرفه‌گذاری بر تولیدات خارجی نداریم؛ تنها در این صورت است که بازار رقابتی سالم پدید خواهد آمد.

به گزارش نوپانا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واکنش برخی‌ مقابل استارت‌آپ‌ها گفت: در شرایطی که انتظار می‌رود مسئولان در سال جدید با شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، بهای بیشتری به تولید و اشتغال بدهند، متأسفانه شاهد برخی جهت‌گیری‌های سلیقه‌ای و سنگ‌اندازی‌های مختلف به بهانه‌های واهی هستیم.

مصری توضیح داد: البته مقاومت‌هایی که از سوی برخی تندروها علیه استارت‌آپ‌ها اعمال می‌شود، طبیعی است و تجربه نشان داده است برخی از مردم همیشه مقابل تغییر مقاومت می‌کنند. با گذشت زمان این مسائل به مرور در جامعه نهادینه خواهد شد و آینده استارت‌آپ‌ها بسیار درخشان خواهد بود.

(همچنین بخوانید: رونق اقتصادی در گرو بها دادن به استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپتولید داخلیرقابت بین‌الملل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.