شش چالش مهم و همیشگی استارت‌آپ
حقایقی برای تازه‌واردها: ۸

شش چالش مهم و همیشگی استارت‌آپ

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۴:۰۰ | ۷ دقیقه

اگر برای شروع مسیر کسب‌وکار، ملحق شدن به یک استارت‌آپ را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید با چه چالش‌هایی قرار است روبه‌رو شوید.

نوپانا: شاید شما هم جزو کسانی باشید که به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و به دنبال شغل می‌گردید. باید توجه داشته باشید چون تجربه کاری ندارید باید از سطوح پایین‌تر شروع به کار کنید و نباید انتظار داشته باشید در ابتدای راه بهترین موقعیت نصیب شما شود. تمام تلاش شما باید در کسب دانش و مهارت بیشتر باشد زیرا برای داشتن شغل مناسب به چیزی بیش از یک مدرک دانشگاهی نیاز دارید.

امروزه تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار زیاد شده است و رقابت بیشتری هم بین آن‌ها در جریان است و حتی بسیاری از رقبای شما دوره‌هایی را برای افزایش مهارت و تجربه می‌گذرانند تا بتوانند برتری خود را در میان رقبا حفظ کنند.

استارت‌آپ‌ها به‌واسطه داشتن اتمسفر متفاوتی که با شغل‌های معمولی دارند، یک مدرسه تمام‌عیار هستند. برای آموختن هرچه در آینده به آن احتیاج دارید، می‌توانید به آن‌ها ملحق شوید. مطمئناً در استارت‌آپ، خودتان را بهتر خواهید شناخت و به توانایی‌هایتان پی خواهید برد و در آینده بهتر می‌توانید شغل حرفه‌ای خود را انتخاب کنید.

در فضای استارت‌آپ‌ها چیزهای بسیاری را در مدت کوتاهی‌ یاد می‌گیرید و می‌توانید به‌زودی مستقل شوید و کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید، اما دست‌اندازهایی هم در این مسیر وجود دارد.

اگر برای شروع، کار در یک استارت‌آپ را انتخاب کردید، باید بدانید با چه چیزهایی قرار است روبه‌رو شوید، بهتر است ابتدا آمادگی ذهنی برای مواجهه با چالش‌ها و مشکلات کار در استارت‌آپ، داشته باشید.

شش مورد از مهم‌ترین چالش‌های استارت‌آپ در اینجا آورده شده است:

1-  انتظار حقوق و پاداش ثابت نداشته باشید

بسته به نوع استارت‌آپی که در آن فعالیت می‌کنید، حقوق شما ممکن است بسیار زیاد یا بسیار کم باشد. هر تغییری (خوب یا بد) در استارت‌آپ رخ دهد شما هم بی‌نصیب نمی‌مانید و دستمزد شما در نوسان خواهد بود.

2-  سازوکار تیمی استارت‌آپ را بشناسید

سازوکار تیمی به معنای تمام روش‌هایی است که تیم با دیگر گروه‌ها ارتباط برقرار می‌کند، چالش‌ها و مشکلات را اداره می‌کند و امورات خود را به انجام می‌رساند. استارت‌‌آپ‌ها معمولاً این سازوکار را در ابتدای کار خود تعیین می‌کنند و اگر تازه‌وارد هستید باید خود را با آن هماهنگ کنید.

3-  مبتکرانه عمل کنید

وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوید فکر می‌کنید هرچه آنجا آموختید مستقیماً به کار شما می‌آید و همه‌چیز مشابه درس‌هایی است که در دانشگاه یاد گرفتید. اما فضای کسب‌و‌کار به‌ویژه کسب‌وکارهای نوپا کاملاً متفاوت است. ممکن است ساختارها با آنچه شما تصور می‌کردید اصلاٌ سازگاری نداشته باشد. گاهی ممکن است مجبور شوید هنجارشکنی کنید و یک ساختار جدید ایجاد کنید. در هرصورت سعی کنید تجربه کسب کنید و مبتکرانه عمل کنید.

4-  روزهای سختی در پیش دارید

اغلب استارت‌آپ‌ها روزهای آرام و بدون دغدغه ندارند. زمان کم و کار زیاد است. این وضعیت ممکن است هفته‌ها و ماه‌های متوالی طول بکشد. باید کارهای زیادی را بدون سؤال و شکایت یاد بگیرید و انجام دهید. برای کار کردن در چنین فضایی نیاز به تسلط به ذهن خود دارید پس اگر مایلید در استارت‌آپ کار کنید، در این زمینه تمرین کنید.

5-  تک‌بعدی نباشید.

برای کار در یک استارت‌آپ باید مهارت‌های خود را افزایش دهید و تقویت کنید. در شرکت‌های بزرگ معمولاً در هریک از بخش‌های تولید، بازاریابی و فروش، جذب سرمایه‌گذار و... متخصصان ویژه‌ای فعالیت می‌کنند اما در استارت‌آپ در صورت لزوم، باید بتوانید بسیاری از این کارها را خود انجام دهید. پس در مورد هرکدام از این مسائل مطالعه و تحقیق کنید.

6-  موقعیت‌های شغلی دیگر را نیز در نظر داشته باشید.

کار در یک استارت‌آپ همیشگی نیست. ممکن است با تغییر شرایط کار به مشکل بخورید،  بنابراین همیشه آمادگی این را داشته باشید که ممکن است فعالیت استارت‌آپ متوقف شود و بیکار شوید یا به دلیل بحران‌های مالی و تعدیل نیرو اخراج شوید. بنابراین همیشه به موقعیت‌های شغلی دیگر نیز فکر کنید یا اگر صاحب ایده هستید برای پرورش آن تلاش کنید.

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی