شرکت‌های دانش‌بنیان هفته‌ای ۱۰ درصد رشد می‌کنند
معاون علمی رئیس جمهور: ۷

شرکت‌های دانش‌بنیان هفته‌ای ۱۰ درصد رشد می‌کنند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۸:۰۰ | ۵ دقیقه

سورنا ستاری: اقتصاد مبتنی بر منابع، امروزه به اقتصاد مبتنی بر دانش تبدیل شده است.

نوپانا به نقل از ایسنا: سورنا ستاری در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان، با تأکید بر اینکه رویکرد جدیدی در اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شده است، افزود: امروزه اقتصاد مبتنی بر منابع، به اقتصاد مبتنی بر عقل تبدیل شده و این تغییر رویکرد موجب شده تا دولت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند و این اقتصاد نیز در حال شکل‌گیری است.

او اقدام معاونت علمی رئیس‌جمهور را در زمینه تجهیز پژوهش‌سراهای آموزش‌وپرورش، یادآور شد و گفت: این تغییر نگرش در نظام آموزش عالی است و در دوره بعدی نیز درصدد هستیم تا در حوزه آموزش‌وپرورش بیشتر اقدام کنیم.

ستاری با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های کشورگفت: دانشگاه‌های امروز با دانشگاه‌های چهار سال قبل فرق دارد، به‌گونه‌ای که استارت‌آپ‌ها در کشور ایجاد شده و شرکت‌های زایشی در دانشگاه‌ها در حال تأسیس است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هرروز شرکت دانش‌بنیانی زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: امروزه جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال، تغییرات ساختاری در جامعه ایجاد می‌کنند و این همان اتفاقی است که در نیروی انسانی کشور رخ داده است. شرکت‌های دانش‌بنیان به‌واسطه نیروی انسانی‌ شکل‌گرفته‌اند، نه دارایی‌های فیزیکی.

ستاری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از سه هزار شرکت ذکر کرد و یادآور شد: در مقابل، هزاران استارت‌آپ در صف انتظار دریافت حمایت‌ها هستند و برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارند.

ستاری با اشاره به ایجاد تحولاتی در نظام سرمایه‌گذاری گفت: در سال‌های اخیر نظام سرمایه‌گذاری جدیدی به نام سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایجاد شده که این امر تفکر جدیدی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است و قطعاً در آینده، اقتصاد کشور را شکل می‌دهد.

ستاری در همین زمینه افزود: اگر در گذشته شرکت‌های خودروساز رشد می‌کردند، امروزه شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک پا به عرصه گذاشته‌اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بر این اساس ما هم‌اکنون پنج استارت‌آپ داریم که پنج هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند.

او از همه افرادی که در بازارسازی محصولات دانش‌بنیان تلاش کرده‌اند، سیستم اقتصادی دولت به دلیل همکاری و از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به دلیل همدلی تشکر کرد و گفت: در حوزه مالی نیز صندوق شکوفایی و نوآوری ایجاد شده است و با بودجه‌ای که در سال ۹۶ به آن اختصاص می‌یابد، اعتبارات سه هزار میلیاردی آن نیز محقق خواهد شد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به بازگشت برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی، به کشور افزود: فضای جدیدی در تعاملات اقتصادی و سیاسی دولت ایجاد شده است که این امر اتفاقات جدیدی را در حوزه علم و فناوری تشکیل داده است.

ستاری یادآور شد: ما به کمک نهادهای مختلف توانستیم در سه سال اخیر گام‌های موثری برداریم به‌گونه‌ای که توانستیم قانون مرده‌ای را که زمانی در گوشه‌ای خاک می‌خورد، زنده کنیم و با استفاده از آن موانع قانونی و مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را مرتفع کنیم.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم و بتوانیم درصدی از تولید ناخالص ملی را از طریق این شرکت‌ها حاصل کنیم.

 (همچنین بخوانید: به جای استخدام به فکر کارآفرینی باشید)

برچسب‌ها: ایراندانش‌بنیاناقتصاد دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.