تولید نفت از زباله‌های پلاستیکی
ایده‌ای برای نجات محیط زیست ۸

تولید نفت از زباله‌های پلاستیکی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

با این ایده می‌توان به‌جای انباشت زباله‌های پلاستیکی و آسیب‌های پس از آن، درآمدزایی کرد.

نوپانا: یکی از معضلات زیست محیطی هر کشور، افزایش تولید زباله‌های پلاستیکی است و برای کاهش حجم و استفاده بهینه از آنها، راهکارهای گوناگونی اندیشیده شده است.

یکی از تازه‌ترین راهکارهای معرفی شده، ایده‌ای است که توسط آدریان گریفیتث (Adrian Griffiths) مطرح شده است و آن هم تبدیل این مواد به نفت خام است. او اکنون روی زباله‌های اطراف لندن آزمایشات خود را جلو می‌برد و به فکر این است که علاوه بر حفظ طبیعت، میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد.

او دستگاهی طراحی کرده است که قادر است تمام زباله‌هایی که در مواد تولیدی آنها از نفت خام استفاده شده است، را دوباره به نفت تبدیل کند. مواردی مانند لباس‌های پلی‌استری، قطعات الکترونیک و غیره.

این زباله‌ها در عرض چند ثانیه به نوعی سوخت تبدیل می‌شوند که نام آن را پلکس (Plaxx) گذاشته‌اند و می‌توان با آن دوباره وسایل پلاستیکی تولید کرد و یا در موارد صنعتی آن را به‌کار برد.

اهمیت این نوآوری

گریفیتث در این‌باره می‌گوید: ما در این فکریم که تاریخ پلاستیک در جهان را تغییر دهیم. مدیر بخش اجرایی این پروژه بزرگ بازیافت اعتقاد دارد که آنها می‌توانند روزانه 2.4 تن از زباله‌های پلاستیکی را با این روش بازیافت کنند.

سرمایه‌گذاران این پروژه، که هم از دولت بریتانیا و هم از بخش خصوصی هستند، نگاهی جهانی به این ایده دارند. ایده‌ای که از دل پژوهش‌های دانشگاه وارویک (Warwick) بیرون آمده و می‌تواند از انباشت زباله‌ها جلوگیری کند.

این پروژه از این جهت اهمیت دارد که فقط با نوع خاصی از پلاستیک‌ها، سروکار ندارد و تقریباً تمام انواع آن را پوشش می‌دهد. بر اساس مطالعات سازمان جهانی اقتصاد، با روندی که تولید زباله در پیش گرفته ست، تا سال 2050، وزن آنها از ماهیان دنیا بیشتر می‌شود و این مسئله محیط زیست را به‌شدت تهدید می‌کند.

با این همه آسیبی که زباله‌ها به طبیعت و همچنین اقتصاد وارد می‌کنند، این ایده در حد یک کشف بزرگ، می‌تواند شرایط جهانی را تغییر دهد و باعث شود زباله‌های پلاستیکی کمتری در طبیعت ببینیم. زباله‌هایی که تا امروز تنها حدود 10 درصد آنها بازیافت می‌شود و باقی آنها روی هم تلنبار شده و چون عمر تجزیه آنها بسیار طولانی است، زمین را به‌سمت نابودی می‌کشانند.

برچسب‌ها: جهانمحیط زیستدانش‌بنیاننوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا