نبرد غول‌های استارت‌آپی
هشت دیدگاه اساسی در سال 2017 ۶

نبرد غول‌های استارت‌آپی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۱۰:۳۴ | ۱۱ دقیقه

رقابت سال گذشته‌ استارت‌آپ‌های بزرگ، نتایج و نکات بسیار مهمی برای اهالی این حوزه به جا گذاشت که در سال 2017 به کار خواهند آمد.

سال 2016 برای استارت‌آپ‌های بزرگ همچون ایر‌بی‌ان‌بی ( Airbnb) و مجیک‌لیپ (MagicLeap) و دی‌دی (Didi) که درآمد بالایی داشتند، سال بزرگی بود. برای بعضی دیگر نیز سال 2017 پر از فرصت‌های تازه است که از این میان باید به گزینه‌های ارزش‌گذاری شده مانند اسنپ‌چت اشاره کرد.

1. ایربی‌ان‌بی(Airbnb) همچنان می‌تازد

نقدهای منفی متعدد، مانند از دست دادن عنوان "بهترین مکان برای کار" در فهرست گلسدور (Glassdoor) و نزاع‌های قانونی، روی این استارت‌آپ اثر قابل توجهی گذاشته است. در نیمه دوم سال 2016 نام ایربی‌ان‌بی (Airbnb)درموتورهای جستجوی گوگل که معیاری مهم است، به طور چشم‌گیری سقوط کرد. این شرکت استخدام‌های تازه‌اش را متوقف کرد و ارزش 30 میلیارد دلاری‌ سابق با ارزش کنونی‎اش قابل مقایسه نیست.

اما اشتباه برداشت نکنید! ایربی‌ان‌بی (Airbnb) همچنان یک استارت‌آپ بزرگ است و نفس می‌کشد. اکنون ارزش آن به 14 میلیارد دلار رسیده است. علیرغم این مسئله، آینده‌ی ایربی‌ان‌بی(Airbnb) به نظر درخشان است و این شرکت از نظر استقبال عمومی همچنان از استارت‌آپ‌هایی مانند اکسپدیا (Expedia)، پریسلین (Priceline) و تریپ‌ادوایسر (Tripadvisor) بالاتر است.

2. اسنپ‌چت می‌تواند!

ارزش‌گذاری بیش‌ از حد انتظار اسنپ‌چت براساس برنامه‌ریزی‎ها در سال 2017 نیز ادامه خواهد داشت. ارزش اسنپ‌چت می‌تواند 26 میلیارد دلار باشد، یعنی بیش از یک میلیون بیشتر از تخمین رسانه‌ها.

اگر این شرکت پول بیشتری از آنچه که انتظار می‌رود به جریان بیاندازد و درآمد خود را در طول دوره کوتاهی با آهنگ فزاینده‌ای بالا ببرد، این ارزش بالاتر نیز می‌رود. آن‌ها بعد از رونمایی از آپشن‌های درآمدزای موفق مانند فیلترهای جعرافیایی (ژئوفیلترها)، انیمیشن‌ها، ویدئوها، و تبلیغات محلی درآمدزا، توانتستند در همین سال بیشتر از 300 میلیون دلار سود کنند که این در مقایسه با سال 2015 رشد شش برابری را نشان می‌دهد. هر چند در این میان برخی انجام ریسک‌ها مانند تقلید از فیسبوک در اینستاگرام و واتس‌اپ و ضعف مدیریتی، به موفقیت اسنپ‌چت ضربه زدند.

3. نبرد دی‌دی (Didi) و اوبر (Uber)

این برنامه‌ تاکسی‌یاب چینی، پس از تصاحب دفتر اوبر (Uber) در چین، با پیروزی در کمپین تبلیغاتی‌اش در آن کشور،  بازار این شرکت خدماتی را به‌ دست آورد ولی هنوز تا جهانی شدن فاصله زیادی دارد. مواردی مانند نداشتن برنامه برای توسعه در خارج از چین، قوانین ناگهانی وضع شده توسط دولت و نهادهای مرکزی و محلی و همچنین عدم وجود استراتژی در مورد استقلال خودروها موارد نگران کننده درباره آینده‌ این شرکت هستند. می‌توان اوبر (Uber) را در بازار چین شکست خورده دانست اما این شرکت سرمایه‌گذاری‌های آینده‌نگرانه‌تری در صنعت حمل و نقل و خودرو انجام داده است.

4. وردپرس (WordPress) در صنعت واقعیت مجازی

علاقه همگانی به واقعیت مجازی، پس از پشت سر گذاشتن روندی نزولی تا سال 2014، در سال 2015 رشد چشمگیری به خود دید. پیش‌بینی‌ها حاکی از این بودند که واقعیت مجازی اولین سال میلیاردی خود را در سال 2016 تجربه خواهد کرد و این اتفاق غافلگیرکننده نبود.
حدود 700 میلیون دلار از این یک میلیارد، از محل فروش سخت‌افزار و مابقی آن از طریق محتوا به دست آمد. با در نظر گرفتن اینکه قرار است امسال هدست‌های بسیار جالب اوکولوس (Oculus) رونمایی شوند و انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد.

5. رستوران‌های همراه

جریان «هرآنچه می‌توانید مصرف کنید» در دهه 80 با قدرت تمام و به‌وسیله‌ نرم‌افزارهایی که به شما اجازه می‌دهند در قبال مبلغی ماهانه مقادیر نامحدودی غذا و نوشیدنی سفارش دهید، دوباره از سر گرفته شده است.
با الهام از نتفلیکس (Netflix) نرم افزار میل پال (MealPal) به کاربرانش این اجازه را می‌دهد که در ازای 99 تا 119 دلار ماهانه، از رستوران‌هایی که عضو این شبکه هستند، ناهار هفتگی دریافت کنند. نرم افزاری دیگر به نام دریپ‌اپ (DripApp) با 250 کافی شاپ در لندن قرار دارد، در حالیکه نرم‌افزار سی‌یو‌پی‌اس (CUPS) با 210 کافی‌شاپ خصوصی در نیویورک همکاری می‌کند.

6. استارت‌آپ‌های فضایی

از آن جایی که آونگ نوآوری به سوی علم رباتیک، سخت‌افزار، خودرو و هوا و فضا بازمی‌گردد، استارت‌آپ‌های فضایی در حال تلفیق تمامی موارد ذکر شده هستند. 2 نمونه از آن‌ها، افکتیواسپیس (Effective Space) با ارزش 80 میلیون دلار و وی‌وی‌ست (Vivisat) با ارزش 200 تا 250 میلیون دلار، درحال ساخت سفینه‌ای کوچک هستند که می‌تواند به ماهواره‌های ارتباطی متصل شده، سوخت‌گیری کند و عمر مفید ماهواره را افزایش دهد.
مانند هر استارت‌آپ در زمینه هوا و فضا، این 2 شرکت از عوامل متعددی مانند رقابت تحمیل شده توسط غول‌های این رشته از جمله ام‌دی (MD)، هزینه بالای صنعتی، هزینه خطای بالا، قوانین سنگین و قواعد ضد مسلح سازی فضا رنج می‌برند.

7. ادتک (Adtech) هنوز نفس می‌کشد

در سال های اخیر در مورد کنفرانس‌های تکنولوژی، بدبینی‌هایی به‌وجود آمده است. اما کسانی که از این روش‌ها برای طرح‌های خود سرمایه‌ای دست و پا می‌کنند سختی این مساله را بیشتر درک می‌کنند. تعریف کنفرانس تکنولوژی، همگام با تغییرات صنعت در حال دگرگونی است. علاوه براین تکنولوژی تبلیغات به‌وسیله پیدا کردن مسیر خود در تکنولوژی‌های بازاریابی که از سوی سرمایه‌گذاران بیشتر مورد قبول است، نجات می یابد. مواردی همچون تحلیل بازاریابی، تحلیل بین‌دستگاهی و بازاریابی همراه.
بر اساس زیرا (Zirra) ارزش تحلیل بازاریابی پلت فرم داتوراما (Datorama)، پس از آنکه در چند ماه گذشته 32 میلیون دلار به‌دست آورد تا حدود 400 میلیون دلار افزایش یافته است، در حالی‌که بازاریابی همراه پلت فرم ام پارتیکل 150 تا 200 میلیون دلار رشد داشته است.

8. طنین آمازون‌اکو (Amazon’s Echo)

موتورهای جستجویی که بر اساس برنامه‌نویسی عصبی کلامی شکل گرفته‌اند، برای تجارت الکترونیکی که از آمازون اکو (Amazon’s Echo) الهام گرفته‌اند را همه‌جا می‌توان یافت. آنها درحال رقابت برای تبدیل شدن به موتورهای جستجوی نسل بعد هستند که چیزی جز یک جمله‌ ساده نمی‌خواهند تا بتوانند دقیقا همان چیزی که ‌می‌خواهید بخرید را پیدا کنند. حتی اگر مطمئن نباشید چه می‌خواهید. به‌عنوان مثال می‌توانید فقط بگویید «لباسی مانند آنچه که تیلور سویفت در مراسم گرمی پوشید می‌خواهم» و تعداد زیادی از نتایج مرتبط را بیابید.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیوبکسب‌و‌کاراستارت‌آپاپلیکیشنبازارارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا