تحول اکوسیستم کارآفرینی با صندوق‌های خطرپذیر
رئیس انجمن نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر: ۷.۵

تحول اکوسیستم کارآفرینی با صندوق‌های خطرپذیر

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۱۷:۰۰ | ۴ دقیقه

رضا زرنوخی: مزیت اصلی سرمایه‌گذاری خطرپذیر، رشد کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌محور است.

نوپانا به نقل از اکو ویژن: رضا زرنوخی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور، شکل‌گیری این نهادهای سرمایه‌گذاری را عامل مؤثری بر تغییر در اکوسیستم اقتصادی و کارآفرینی در کشور دانست و اظهار داشت: «این نهادها تأثیر شگرفی در اقتصاد دارند و از طریق آنها می‌توان بسیاری از ایده‌های خلاق را بدون کمک درآمدهای نفتی و گازی محقق کرد.»

او انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور را یک نهاد مردمی خواند و درباره اعضای آن گفت: «یک دسته از اعضای این انجمن، شامل صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌شوند که ذیل قانون ماده 100 برنامه سوم تشکیل شده‌اند. دسته دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بورسی هستند که سازمان بورس، مجوز آن را اعطا می‌کند. دسته آخر، صندوق‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند که در قالب صندوق ثبت نشده‌اند و شرکت‌های مختلفی هستند که به صورت خصوصی ایجاد شده‌اند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه یکی از اهداف انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، اظهار داشت: «انجمن قصد دارد اکوسیستمی طراحی کند که پروژه‌ها در نهاد تخصصی خاصی قرار بگیرند. بر این اساس هم ایده‌ها سرگردان نخواهند ماند و هم اینکه صندوق‌های ‌جسورانه درگیر یک فضای غیرحرفه‌ای و پرخطر نمی‌شوند و ریسک‌ها متعادل خواهد شد.

او ویژگی برتر نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر را کارآفرین بودن صندوق‌ها دانست و گفت: «ویژگی ذاتی این کسب‌وکارها، خلق ارزش و اشتغالزایی با کمترین هزینه است؛ اتفاقی که برای اقتصاد کشور در حال حاضر بسیار اهمیت دارد.»

رئیس این انجمن با اشاره به اینکه عامل کلیدی در جذب سهام‌داران، بازدهی بالا در صورت موفقیت سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: «باید توجه داشت تنها اندکی از سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه به موفقیت می‌رسند؛ اما همان موارد موفق، جبران‌کننده موارد ناموفق هم خواهند بود.»

زرنوخی نکته فوق را عامل اساسی تمایز میان این نوع سرمایه‌گذاری با مدل‌های دیگر سرمایه‌گذاری دانست و توضیح داد: «سرمایه‌گذاری بر مبنای سهیم شدن سرمایه‌گذار در موفقیت یا شکست شرکت، تمایز بین این مدل سرمایه‌گذاری و مدل‌های دیگر است؛ چرا که سرمایه‌گذار در موفقیت و شکست کارآفرین سهیم می‌شود.»

(درباره این موضوع بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا جسورانه چیست؟)

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در انتها گفت: «تشکیل صندوق‌های جسورانه و اقدامات تکمیلی در جهت رشد و پایداری اکوسیستم کارآفرینی ایران، شرایطی را فراهم می‌آورد که بسیاری از نخبگان و تحصیل‌کرده‌هایی که طی سالهای گذشته برای تحقق و پرورش ایده خود از ایران رفته‌اند، مهاجرت معکوس داشته و گزینه بازگشت را جدی‌تر ببینند. در نتیجه فرار مغزها در جوانان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.»


(این گزارش را نیز بخوانید: سرمایه‌ها کجا هستند؟)
(همچنین بخوانید: سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌ها از بازار سرمایه)

برچسب‌ها: ایرانسهام و ارزشسرمایه‌گذاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.