مسئولان به کارآفرینی و نوآوری توجه بیشتری کنند
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: ۷.۵

مسئولان به کارآفرینی و نوآوری توجه بیشتری کنند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

داوود محمدی: شرکت‌های استارت‌آپی با ایجاد اشتغال و افزایش تولید، توانسته‌اند یک تنه با بخش زیادی از بیکاری کشور مبارزه کنند.

نوپانا: نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی خود با خبرنگار نوپانا گفت: «نظام آموزشی ما به لحاظ کارایی و عملکرد، ظرفیت‌های خوب و مؤثری دارد؛ ولی ما به ایجاد پتانسیل‌های جدید درکنار ظرفیت‌های قدیمی‌تر نیاز داریم. بنابراین اعتبارات خوبی برای مراکز فنی و حرفه‌ای و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان قائل شدیم.»

داوود محمدی در ادامه افزود: «وزارت علوم و فناوری با همکاری دیگر نهادهای ذی‌ربط توانسته است در برنامه ششم توسعه، برای خلأهای اساسی نظام آموزشی کشور، خصوصاً کارآفرینی، ردیف بودجه‌ای مستقل درنظر بگیرد. این امر ورود به بازار کار را برای فارغ‌التحصیلان تسهیل خواهد کرد.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «با وجود اینکه سالهای متوالی اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، به نظر می‌رسد در بخش تولید و اشتغال مشکل داشته‌ایم و با رکود مواجه بوده‌ایم. به همین دلیل، با نامگذاری سال 96 به اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال سعی شده بحران رکود و بیکاری بررسی و رفع شود.»

او در ادامه گفت: «همچنین لازم است با بررسی اشکالات برنامه‌ها، ریشه‌یابی آنها و پیدا کردن کم‌کاری‌ها، نقاط ضعف را شناسایی کرده و اقدام به حل آنها کنیم.»

(در این‌باره بیشتر بخوانید: جامعه به سمت استارت‌آپ‌ها گرایش دارد)

محمدی اظهار داشت: «بهتر است از تجارب دیگر کشورها استفاده کنیم، اما در عین حال، در تولید و اشتغال، بومی‌سازی انجام دهیم. همچنین از نیروهای انقلابی، تحصیل‌کرده، متخصص و جوان بهره ببریم و با کمک آنها، مشاغل جدیدی ایجاد کنیم. با همت این نیروی جوان، در بازار کار و مؤسسات تولیدی تحرک به وجود می‌آید و به تبع آن، توسعه اقتصادی و اشتغال خواهیم داشت.»

او با اشاره به نقش حیاتی مسئولان و نهادهای سیاست‌گذار بیان کرد: «مسئولان باید توجه بیشتری به کارآفرینی و نوآوری داشته باشند؛ در عین حال، دانشگاه‌ها نیز باید در حوزه کارآفرینی مشارکت داشته باشند. به عبارت بهتر، اشتغال جز در سایه نوآوری میسر نخواهد شد.»

به گزارش نوپانا، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: «در شرايطي كه انتظار می‌رود سال جاری مفهوم اقتصاد مقاومتی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، گاه شاهد اتفاقات ناخوشایندی مانند محدود كردن كسب‎وكارهاي نوپاي داخلي يا حتی مسدود شدن برخي از آنها هستیم که به بهانه‌های مختلف مانع فعالیت این شرکت‌ها می شوند. لازم است قانون‌گذار به تصویب قانون یا آئین‌نامه جدیدی که با پیشرفت تکنولوژی همگام باشد، اقدام کند.»

محمدی فرهنگ‌سازی را بسیار مهم دانست و توضیح داد: «فرهنگ‌سازی برای مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار مهم است؛ چرا که سلیقه مردم هنوز به‌روز نشده است. همچنین ضوابط و آئین‌نامه‌هایی که در جهت فرهنگ‌سازی نیاز به بهبود دارند، اصلاح شوند تا کار و فعالیت استارت‌آپ‌ها تسهیل شود.»

او متذکر شد: «در حال حاضر، رکود و بیکاری گریبانگیر جامعه است و برای خروج از بحران رکود، به عزم ملی نیاز داریم. چنین امری نیازمند کار علمی و برنامه‌ریزی مناسب برای شرکت‌های استارت‌آپی است که می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و تولید در جامعه باشند.»

(درباره این موضوع این گفت‌وگو را نیز بخوانید: استارت‌آپ‌ها به نهاد جداگانه نیاز دارند)

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: «در دنیای امروز، علم حرف اول را می‌زند. با آگاهی بخشی به مردم و به‌روز کردن اطلاعات نهادهای سیاست‌گذار، می‌توان به رونق اقتصادی رسید. در این صورت مشاغل سنتی هم که بازدهی لازم را برای پیشبرد اقتصاد کشور از دست داده‌اند، می‌توانند با کمک و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا هم هزینه‌های خود را به حداقل برسانند و هم نواقص کارشان را برطرف کنند.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس از استارت‌آپ‌ها به عنوان یک تحول بزرگ یاد کرد و گفت: «شرکت‌های استارت‌آپی با ایجاد اشتغال و افزایش تولید توانسته‌اند یک تنه، با بخش زیادی از بیکاری کشور مبارزه کنند و رفاه بیشتری برای مردم به ارمغان بیاورند. به تبع فعالیت آنان در کشور، کیفیت زندگی و آرامش خاطر بیشتری نصیب مردم شده است.»

محمدی افزود: «ما در عصر جهانی شدن هستیم و اقتصاد جهانی حاکم است. کشورها در ارتباط با یکدیگر فعالیت اقتصادی دارند و هر عملی از سوی یک کشور، بر کشور دیگر تأثیر مقابل می‌گذارد. در چنین شرایطی، برای رفع کمبودها و مشکلاتی که بر سر راه استارت‌آپ‌ها وجود دارد، لازم است در قدم اول، برنامه‌ریزی منسجم و دقیقی طرح شود و و در این راه از تجارب موفق سایر کشورها نیز به شرط بومی‌سازی، استفاده کرد.»

او در انتها گفت: «با حذف عوامل نگران‌کننده داخلی، وضع قوانین حمایت‌کننده از استارت‌آپ‌ها، ترغیب مردم به مصرف کالاهای داخلی و فرهنگ‌سازی، می‌توان جهت گسترش فعالیت این کسب‌وکارهای نوپا گام‌های موثری برداشت.»

(همچنین بخوانید: به جای مسدود کردن از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم)
(همچنین بخوانید: اشتغال پایدار، از ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: ایرانقوانیناستارت‌آپاشتغالاقتصاد دانش‌بنیانمسئولیت‌ اجتماعیفرهنگ و جامعهاقتصاددانش‌بنیاننوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.